This study provides insight into Vocational Education & Training (VET) students’ plurilingual repertoires, their behaviours during and attitudes towards interactions in daily life, school and work. A multi-modal approach comprising language mapping, reflective discussions and focus group (FG) interviews with VET students in the Netherlands (N = 38) shows that both heritage- and majority-language students possess rich plurilingual repertoires which are used in distinctly different ways in daily life and at work, but not at school. Students generally possess an open attitude towards plurilingualism, which is tempered by perceived limitations in language proficiency and language retrieval difficulties. The study shows that students’ existing plurilingual competences, and issues encountered when employing these, are currently neither recognised nor addressed in the school context. Implications for education are formulated.
DOCUMENT
Inaugurele rede uitgesproken in verkorte vorm bij de aanvaarding van de positie van lector Meertaligheid en Geletterdheid aan de NHL Stenden Hogeschool. In deze rede gaat Joana Duarte dieper in op het thema meertaligheid in het onderwijs vanuit een sociolinguïstisch perspectief op het noorden van Nederland.
DOCUMENT
In dit boekje worden de resultaten van het NRO Comeniusproject "Gelijke kansen door meertalige pabo's" (2018-2021) gepresenteerd. In dit project wordt de toegankelijkheid van de pabo voor nieuwkomers bevorderd door een schakelklas van mbo naar hbo. In de didactiek en het opleidingsonderwijs wordt de rol van de thuistalen bij het leren ontwikkeld, zoals beschreven in het rapport ‘Ruimte voor nieuwe talenten’ (2017). Docenten én studenten gaan samenwerken om de gelijke kansen van studenten die ondervertegenwoordigde talen spreken, te bevorderen.
DOCUMENT