Interactive Poetry is a lively genre within E-Lit and interactive digital narrative that was made more accessible by the diffusion of tablets with “multitouch” screens allowing relatively complex gestural UIs on consumer-level hardware. This paper leverages pragmatist aesthetics to critically interrogate three exemplar pieces (Strange Rain, What They Speak When They Speak to Me? and Vniverse) that produce poetic effects by inviting gestural interactions. In conclusion, two critical concepts (“isomorphism” and “heteromorphism”) are demonstrated for future design and research.
DOCUMENT
This is a protocol for a systematic review that aims to identify and present effective elements in poetry education. These effective elements are categorised based on Biesta’s (2012) educational domains: qualification, socialisation, and subjectification. The study examines reading, writing, discussing, and reciting poetry, as well as listening to poetry, in primary and secondary education. By doing so, this study provides insights into effective poetry education, which is relevant for teachers, curriculum developers, researchers, teacher educators, and pupils. The aim of this systematic review is to map the effective elements of poetry in primary and secondary education. The research question for this review is as follows: What are the effective elements of poetry for pupils in primary and secondary education? Bibliography Biesta, G. (2012). Goed onderwijs en de cultuur van het meten (1e druk). Boom.
DOCUMENT
The main result of this effectiveness study is that a reading program with a focus on students’ poetry reading processes, based on observational learning via eye movement modeling examples, can improve students’ reading comprehension for different text types. In a pretest-posttest design with an experimental group (ten classes) and a control group (five classes), students’ self-efficacy regarding their own reading process and their reading comprehension were measured. Over a six-week period, teachers of Dutch and their students worked with the six experimental lessons, instead of the regular reading program: students observed and evaluated contrasting peer reading processes, reflected on differences with their own reading process, and then they practiced aspects of a deep reading process. The program resulted in significant progress in the reading comprehension of “expository texts” (ES = .66), “short stories” (ES = .66), and especially “poetry” (ES = .81). Furthermore, the self-efficacy test results show that students in the experimental condition experienced significantly more learning effect after the intervention period than those in the control group. Moreover, based on the learning reports, evaluation tasks and interviews, it appears that the participants in the innovative program have become aware of their reading and how they improved their performance.
LINK
‘Wat kunnen burgerschap en kunsteducatie voor elkaar betekenen?’ ‘Welke voorbeelden kennen we?’ ‘Welke kansen kunnen we grijpen?’ ‘Welke wrijvingen zien we?’ ‘Waar droom je van?’Deze vragen stonden centraal op de Hanze Kunsteducatie werkveldbijeenkomst over kunsteducatie & burgerschap van 12 april 2023. Het programma bestond uit drie beknopte inleidingen op het thema, een maaltijd, twee rondes van tafelgesprekken, een terugkoppeling, muzikale improvisaties, spoken poetry en een afsluitende borrel. Het gezelschap bestond deze avond uit (kunst)vakdocenten, lerarenopleiders, studenten, onderzoekers, educatief medewerkers, museumeducatoren en andere belangstellenden.
DOCUMENT
In ancient times, music education was an essential part of mathematics education: in the Quadrivium mathematics, geometry, music and astronomy formed a four-unit whole. In China, among others, Confucius emphasized the importance of music education and the connection between poetry, law and music.
MULTIFILE
Overgewaaid uit de VS begint in Nederland spoken word ook steeds meer vaste voet aan de grond te krijgen. Dichter en onderzoeker Anne Braakman legde zijn oor te luister in de spoken word-scene en beschrijft in dit artikel zijn bevindingen. Hij zag dat drie waarden centraal staan: expressie, community en (maatschappelijke) beïnvloeding. Dit artikel gaat over spoken word. In de spoken word-scene dragen mensen – die zichzelf afwisselend aanduiden als woordkunstenaar, spoken word-artiest, dichter, poëet, schrijver, performer, schrijvende performer of performende schrijver – gedichten voor aan een publiek. Soms is hier muzikale begeleiding bij, maar doorgaans niet. De gedichten zijn geschreven ‘om (vooral) gehoord te worden’ (Van der Starre, 2019, p. 1). Er is groeiende academische aandacht voor spoken word. Vooral in de Engelstalige literatuur, die vaak gaat over de situatie in de Verenigde Staten, bestaan bijvoorbeeld studies over slam poetry (Somers-Willett, 2005) en over spoken word in educatieve contexten als scholen, buurthuizen of volwassenenonderwijs (Merriweather, 2011; Williams, 2015; Fisher, 2003). Soms wordt het besproken als critical pedagogy in de context van rap en hiphop (Biggs-El, 2012) of als alternatieve en kritische kennisbron voor de dominante cultuur (Fisher, 2003; Chepp, 2012). Er lijkt echter relatief weinig aandacht te zijn voor spoken word als op zich staand fenomeen. Ook is er in de literatuur geen eenstemmige definitie of een afbakening van het genre, en is er evenmin onderzoek over (het relatieve belang van) de verschillende historische wortels. In Nederland bestaat zo goed als geen academische literatuur over spoken word. Aan het voordragen van poëzie wordt wel aandacht besteed (Dera, 2014; Franssen, 2012), maar spoken word is nog amper zichtbaar. Van der Starre (2021) besteedt in haar proefschrift over wat gedichten betekenen voor mensen in het voorbijgaan aandacht aan spoken word, vooral in relatie tot het literaire establishment. In een eerdere publicatie (Van der Starre, 2017) besteedt ze aandacht aan slam poetry en performance.Dit artikel beschrijft een (auto-)etnografisch geïnspireerde exploratieve casestudie naar de Nederlandse spoken word-scene en maakt daarmee een begin met het vullen van de kennislacune. Centrale onderzoeksvraag in dit artikel luidt: Wat is de waarde van participatie voor de beoefenaars van spoken word? Om die waarde te onderzoeken richt ik me uitgebreid op het tweede compartiment uit het in de inleiding van dit themanummer besproken model van Bisschop Boele. Daarnaast besteed ik en passant ook aandacht aan de andere drie compartimenten. Zo begin ik met korte beschrijvingen van twee spoken word-bijeenkomsten, gebaseerd op mijn veldwerkaantekeningen: een bewust gefragmenteerde versie van een thick description (compartiment 1uit het model). Ik vul deze eerste blik op de scene aan met een beknopte beschrijving van de geschiedenis en de maatschappelijke situering (compartiment 4) van het genre. Vervolgens beschrijf ik de gekozen theoretische achtergronden en de methodologie en de bevindingen van mijn onderzoek. De teksten in kaders zijn mijn eigen poëtische reflecties tijdens mijn onderzoek.
DOCUMENT
A poem about the role screenshots can play in our lives, our minds, our poetry. When does the personal become universal, and when does the digital become lyrical?
MULTIFILE
The book is concerned with narrative in digital media that changes according to user input—Interactive Digital Narrative (IDN). It provides a broad overview of current issues and future directions in this multi-disciplinary field that includes humanities-based and computational perspectives. It assembles the voices of leading researchers and practitioners like Janet Murray, Marie-Laure Ryan, Scott Rettberg and Martin Rieser. In three sections, it covers history, theoretical perspectives and varieties of practice including narrative game design, with a special focus on changes in the power relationship between audience and author enabled by interactivity. After discussing the historical development of diverse forms, the book presents theoretical standpoints including a semiotic perspective, a proposal for a specific theoretical framework and an inquiry into the role of artificial intelligence. Finally, it analyses varieties of current practice from digital poetry to location-based applications, artistic experiments and expanded remakes of older narrative game titles.
DOCUMENT
Empirical studies in the creative arts therapies (CATs; i.e., art therapy, dance/movement therapy, drama therapy, music therapy, psychodrama, and poetry/bibliotherapy) have grown rapidly in the last 10 years, documenting their positive impact on a wide range of psychological and physiological outcomes (e.g., stress, trauma, depression, anxiety, and pain). However, it remains unclear how and why the CATs have positive effects, and which therapeutic factors account for these changes. Research that specifically focuses on the therapeutic factors and/or mechanisms of change in CATs is only beginning to emerge. To gain more insight into how and why the CATs influence outcomes, we conducted a scoping review (Nstudies = 67) to pinpoint therapeutic factors specific to each CATs discipline, joint factors of CATs, and more generic common factors across all psychotherapy approaches. This review therefore provides an overview of empirical CATs studies dealing with therapeutic factors and/or mechanisms of change, and a detailed analysis of these therapeutic factors which are grouped into domains. A framework of 19 domains of CATs therapeutic factors is proposed, of which the three domains are composed solely of factors unique to the CATs: “embodiment,” “concretization,” and “symbolism and metaphors.” The terminology used in change process research is clarified, and the implications for future research, clinical practice, and CATs education are discussed.
DOCUMENT