Background: The COVID-19 pandemic taught us how to rethink care delivery. It catalyzed creative solutions to amplify the potential of personnel and facilities. This paper presents and evaluates a promptly introduced triaging solution that evolved into a tool to tackle the ever-growing waiting lists at an academic ophthalmology department, the TeleTriageTeam (TTT). A team of undergraduate optometry students, tutor optometrists, and ophthalmologists collaborate to maintain continuity of eye care. In this ongoing project, we combine innovative interprofessional task allocation, teaching, and remote care delivery. Objective: In this paper, we described a novel approach, the TTT; reported its clinical effectiveness and impact on waiting lists; and discussed its transformation to a sustainable method for delivering remote eye care. Methods: Real-world clinical data of all patients assessed by the TTT between April 16, 2020, and December 31, 2021, are covered in this paper. Business data on waiting lists and patient portal access were collected from the capacity management team and IT department of our hospital. Interim analyses were performed at different time points during the project, and this study presents a synthesis of these analyses. Results: A total of 3658 cases were assessed by the TTT. For approximately half (1789/3658, 48.91%) of the assessed cases, an alternative to a conventional face-to-face consultation was found. The waiting lists that had built up during the first months of the pandemic diminished and have been stable since the end of 2020, even during periods of imposed lockdown restrictions and reduced capacity. Patient portal access decreased with age, and patients who were invited to perform a remote, web-based eye test at home were on average younger than patients who were not invited. Conclusions: Our promptly introduced approach to remotely review cases and prioritize urgency has been successful in maintaining continuity of care and education throughout the pandemic and has evolved into a telemedicine service that is of great interest for future purposes, especially in the routine follow-up of patients with chronic diseases. TTT appears to be a potentially preferred practice in other clinics and medical specialties. The paradox is that judicious clinical decision-making based on remotely collected data is possible, only if we as caregivers are willing to change our routines and cognitions regarding face-to-face care delivery.
LINK
De bacheloropleidingen Verpleegkunde in Nederland staan voor de uitdaging het nieuwe beroepsprofiel Bachelor Nursing 2020 te vertalen naar het onderwijs. Een deel van het nieuwe curriculum gaat over de inzet van eHealth. In dit document worden 14 verpleegkundige beroepstaken omschreven waarbij eHealth wordt ingezet. Beschreven wordt welke kennis, vaardigheden en houding van een verpleegkundige worden gevraagd om elke eHealth-taak zelfstandig uit te voeren. Elke taak wordt gekoppeld aan kernbegrippen van Bachelor Nursing 2020 en aan relevante CanMEDS-rollen.
DOCUMENT
Uit de inleiding: "Ziekenhuiszorg wordt steeds duurder en complexer. Ziekenhuis Rivierenland uit Tiel wilde daarom meer procesgericht werken, en zo de efficiency en het kwaliteitsniveau verhogen. Het ziekenhuis vroeg het lectoraat Procesinnovatie en Informatiesystemen van Kenniscentrum Innovatie & Business (Hogeschool Utrecht) om mee te denken. Het lectoraat en ziekenhuis ontwikkelden daarop gezamenlijk een procesmodel voor de zorg; alle zorgprocessen binnen het ziekenhuis zijn daarin onder te brengen."
DOCUMENT
Interview: Richard Vijverberg promoveerde op 31 januari 2022 aan de Vrije Universiteit op zijn proefschrift Care needs of children and adolescents in psychiatry. Steps towards personalized mental healthcare.
DOCUMENT
Het zorglandschap In Nederland is momenteel sterk aan het veranderen en dat heeft grote gevolgen voor het vastgoed en voor de locatie waar de zorg in de toekomst zal worden verleend. Zo moeten de zorginstellingen hun vastgoed verrekenen in hun bedrijfsvoering, wat voor die tijd niet het geval was. Tegelijkertijd krijgen de huisartsen steeds meer functies toebedeeld, wat er toe leidt dat zij steeds meer gezamenlijk vanuit centrale praktijken zullen moeten gaan werken, waar ook specialistische kennis en apparatuur aanwezig is.Om de concurrentiepositie van ziekenhuizen te verbeteren worden steeds meer onderdelen van de ziekenhuiszorg verplaatst naar de eerstelijnszorg. Dit vraagt om een nauwere samenwerking tussen het ziekenhuis en de eerstelijnszorg (huisartsen).
DOCUMENT
Het zorgpad ‘Voeding bij kanker’ beschrijft het (logistiek) pad dat de oncologische patiënt doorloopt binnen de voedingszorg vanaf het moment dat screening op behoefte aan voedingszorg plaatsvindt en verwijzing naar de diëtist tot en met follow-up of palliatieve fase. Hierbij zijn het format en de indeling aangehouden van de IKNL-formats van (niet-)tumorspecifieke zorgpaden
DOCUMENT
De e-learning KOPP/KOV is voor iedereen die met gezinnen werkt. KOPP/KOV staat voor Kinderen van Ouders met Psychische Problemen (KOPP) en Kinderen van Ouders met Verslavingsproblemen (KOV). In de e-learning leer je de signalen, risicofactoren en beschermende factoren herkennen. Dit geeft je een waardevolle basiskennis en bewustwording over KOPP/KOV.
LINK
In 2002 werd met het oog op de in te richten kenniskring Kennisontwikkeling Vaktherapieën (KenVaK) en de start van de Masteropleiding Vaktherapieën een marktonderzoek uitgevoerd naar de behoefte van het werkveld op het gebied van onderzoeksactiviteiten en opleidingsactiviteiten die respectievelijk binnen de kenniskring en de masteropleiding voorrang zouden moeten hebben. Op basis van de resultaten zijn destijds binnen KenVaK onderzoeksprojecten en binnen de masteropleiding onderwijsactiviteiten gestart. KenVaK bestaat sinds januari 2003 en de masteropleiding ging van start in juni 2004.
DOCUMENT