In hoofdstuk 1 wordt ingegaan op de aanleiding voor de literatuurstudie, de keuze voor OWO en doel, onderzoeksvragen en verantwoording van de literatuurstudie. Hoofdstuk 2 schetst een beeld van gebiedsgebonden politiewerk en gaat in op de rol en samenstelling van basisteams (onderzoeksvragen 1 en 2). Hoofdstuk 3 gaat in op het begrip digitalisering, beschrijft de digitalisering van gebiedsgebonden politiewerk en inventariseert knelpunten (onderzoeksvraag 3). In hoofdstuk 4 wordt het begrip ‘digitale handelingsbekwaamheid’ verkent, de betekenis van digitale handelingsbekwaamheid voor het GGP wordt in kaart gebracht en in verband gebracht met leerstijlen binnen organisaties. Ook worden de knelpunten ten aanzien van digitale handelingsbekwaamheid geïnventariseerd (onderzoeksvraag 4). In hoofdstuk 5 worden relevante theorieën over het de gebruik en de acceptatie van digitale technologieën, veranderingsbereid en leertheorieën besproken (onderzoeksvraag 5). In hoofdstuk 6 ten slotte wordt het conceptueel model gepresenteerd en verantwoord. Het conceptueel model dient als basis voor het op te stellen Programma van Eisen.
Jongeren en jongvolwassenen (16-27 jaar) met problemen op meerdere leefgebieden en politie- en justitiecontacten vormen voor gemeenten een complexe groep. Zij zijn verantwoordelijk voor een substantieel deel van de lokale criminaliteit en overlastmeldingen. Ook hebben zij relatief vaak geen startkwalificatie, diploma of werk en wel schulden. Zij maken doorgaans langdurig aanspraak op allerhande gemeentelijke voorzieningen. Op de arbeidsmarkt zijn weinig kansen voor deze jongvolwassenen, terwijl het krijgen en behouden van werk voor hen een belangrijke factor is om uit de problemen te komen én te blijven. Van voorjaar 2018 tot najaar 2020 deed het lectoraat Kennisanalyse Sociale Veiligheid van Hogeschool Utrecht samen met de gemeenten Hilversum, Veenendaal, Wijk bij Duurstede & Zeist onderzoek naar het samenwerken binnen een persoonsgerichte aanpak rond jongeren en jongvolwassenen met complexe problemen en justitiecontacten. Op basis van de bevindingen uit dit onderzoek zijn een aantal producten ontwikkeld. Dit document bevat al deze producten die door gemeenten kunnen worden ingezet bij het opzetten of versterken van de eigen lokale PGA, zoals: - Innovatiescenario's: Voor iedere deelnemende gemeente is een innovatiescenario ontwikkeld. Hierin wordt stapsgewijs beschreven hoe de geprioriteerde knelpunten aangepakt kunnen worden. - Handreiking PGA: Een lokale PGA kan op verschillende manieren worden vormgegeven. De handreiking biedt gemeenten handvatten voor het opzetten of doorontwikkelen van een eigen lokale PGA. - PGA-scan: Met de PGA-scan kunnen professionals achterhalen welke knelpunten zich voordoen in de eigen lokale PGA. De scan bevat ook handvatten voor effectieve gespreksvoering over de geïdentificeerde knelpunten met samenwerkingspartners. - Functiekenmerken: Integraal samenwerken met betrekking tot een complexe doelgroep vraagt om specifieke competenties. Dit product geeft een overzicht van welke taken betrokken professionals met diverse rollen kunnen uitvoeren en welke competenties daarvoor nodig zijn. Dit biedt professionals een houvast bij de vormgeving van hun rol.
LINK
Mensen met complexe problemen leven vaak in een kwetsbare situatie. Het wordt nog ingewikkelder als deze mensen ook politie- en justitiecontacten hebben. In de Kenniswerkplaats Zorg & Veiligheid werken professionals, docenten, studenten, onderzoekers en cliënten samen om de hulpverlening voor deze mensen nog beter aan te laten sluiten. We bekwamen daarmee studenten voor het – toekomstig – werkveld.
Mensen met complexe problemen leven vaak in een kwetsbare situatie. Het wordt nog ingewikkelder als deze mensen ook politie- en justitiecontacten hebben. In de Kenniswerkplaats Zorg en Veiligheid Midden-Nederland werken professionals, docenten, studenten, onderzoekers en cliënten samen om de hulpverlening voor deze mensen nog beter aan te laten sluiten.Doel Om dit goed te laten lopen is samenwerking tussen de zorg- en veiligheidsorganisaties noodzakelijk. Maar dat is niet eenvoudig te organiseren. Deze kenniswerkplaats richt zich op het versterken van dit proces, primair regionaal maar ook met landelijke uitwisseling. Het doel is om met elkaar te verkennen welke thema’s er spelen en wat nodig is in onderwijs, vakmanschap en samenwerking. Resultaten Vanuit deze kenniswerkplaats werken we samen met 5 onderwijsinstituten, 2 lectoraten en 100 zorg- en veiligheidsorganisaties aan: Het uitwisselen en ontwikkelen van kennis en ervaring Het goed op elkaar laten aansluiten van opleiding en praktijk en het ontwikkelen van onderwijs en vakmanschap Het bepalen van thema’s voor onderzoek Het delen en opdoen van kennis tijdens meerdere sessies en tijdens Zorg en Veiligheidscongressen Looptijd 01 september 2021 - 01 september 2024 Bijeenkomsten Door het jaar heen zijn er diverse grotere en kleinere bijeenkomsten. Op donderdag 20 april 2023 vond bijvoorbeeld de jaarlijkse conferentie voor de tweede keer plaats. Als je op de hoogte wilt blijven van (aankomende) bijeenkomsten, geef dan je contactgegevens door middels deze link. Aanpak Voor het uitwisselen en het ontwikkelen van kennis, vakmanschap en onderwijs wordt vanuit verschillende samenstellingen samengewerkt: Een expertgroep van docenten en studenten van vijf instituten van Hogeschool Utrecht Een kerngroep van experts vanuit meerdere HU-lectoraten, docenten van meerdere instituten en professionals van zorg- en veiligheidsorganisaties uit Midden-Nederland