Bewoners met een licht verstandelijke beperking (LVB) worden vanuit het beleid gestimuleerd zelfstandig te wonen in de wijk, met hulp van het formele en informele welzijnsaanbod in de ‘sociale basis’. Vanuit de praktijk komen signalen dat dit niet altijd gemakkelijk gaat. In dit verkennende onderzoek keken wij hoe de participatie van personen met een LVB in de sociale basis verloopt, in het bijzonder bij ontmoetingsactiviteiten. We interviewden eerst professionals en vrijwilligers die in verbinding staat met of werken in de sociale basis en vervolgens bewoners met een (vermoedelijke) LVB over hun ervaringen. Daarnaast hielden we met beide groepen een interactieve bijeenkomst. Het onderzoek laat ten eerste het dilemma zien waarvoor professionals en vrijwilligers zich gesteld zien: het beleid dat geen doelgroepenbeleid voorschrijft en het ongemak rond het label LVB, maar tegelijkertijd de behoefte aan specifieke kennis over de doelgroep. Specifieke deskundigheid zit vervangen in schijnbaar alledaagse, maar cruciale handelingen om de doelgroep goed te kunnen ondersteunen in de sociale basis. Geïnterviewden geven aan dat in de sociale basis een gebrek is aan de benodigde deskundigheid om bewoners met een LVB goed te kunnen begeleiden. Daarbij is ook een tekort aan professionele inzet.
While the importance of professional support following very preterm delivery (VP) is established, the parental experience of support still warrants deeper understanding. Evaluation of a Dutch one-year post-discharge responsive parenting intervention following VP suggested that parents with lower educational levels benefitted less from the program. This idiographic phenomenological study investigated the lived experiences of two mothers with differing educational backgrounds receiving professional support during hospitalization and post-discharge. In-depth interviews with the mothers were analyzed using Interpretative Phenomenological Analysis. We formulate three impressions: (1) How the mothers made sense of their experiences resonated with the findings of research on class differences in parenting. (2) The mothers valued professionals who struck a personalized balance between supporting their maternal agency and attending to their vulnerability and needs for help and perspective. (3) The mothers experienced greater trust in professionals who could suspend pre- conceived assumptions and take their personal characteristics into consideration. Practice suggestions are extrapolated for social work professionals. The study has relevance to educational diversity and recommends an overarching sensitivity to positionality in professional work with parents.
LINK