Voor studenten die de overstap maken naar het hbo is soms onvoldoende duidelijk welke rol er van hen als student verwacht wordt. In dit onderzoek wordt de hbo-studentenrol verkend door gedragingen en strategieën te identificeren die hbo-studenten moeten beheersen en tonen om succesvol te kunnen studeren. De rolopvattingen van studenten en docenten worden in kaart gebracht, alsmede hun visie op de wijze waarop studenten geholpen kunnen worden om hun weg te vinden in het hbo, de ondersteuning die daarbij nodig is en de vraag hoe, wanneer en door wie die ondersteuning geleverd zou moeten worden. Het onderzoek beoogt daarmee bij te dragen aan de ontwikkeling van praktijken die studenten ondersteunen in het vinden van hun rol in het hbo.
DOCUMENT
Posterpresentatie die een introductie geeft in het onderzoek: "Hoe kan ontwikkelingsgerichte evaluatie een bijdrage leveren aan verduurzaming van DBE waarbij recht gedaan wordt aan kenmerkende aspecten van DBE als onderwijsconcept."
DOCUMENT
Met het onderwijsconcept regioleren strevenverschillende mbo-scholen naar een reële, regionaalingebedde, multidisciplinaire en multi-stakeholderleeromgeving voor studenten. Vanuit stichtingen enbegeleid door docent-coaches verwerven studentenopdrachten uit de regio, voeren deze uit en presenterende resultaten. De opdrachten moeten zijn afgestemd opde leerdoelen van hun opleiding en bijdragen aan deondernemendheid en het sociale en milieubewustzijnvan studenten. Door de samenwerking met de regiowerken studenten aan hun eigen ontwikkeling en aan dievan de regio.Terra mbo (een van de scholen) vroeg zich af: zou een‘foto’ door onderzoekers, van hoe we regiolerenvormgeven, ons kunnen helpen om (zelf) onzeontwikkelpunten te bepalen? Poster.
MULTIFILE
Posterpresentatie van het onderzoek naar de huisvesting van huisartsen.
MULTIFILE
Taste is a main driver in preferences and food choices. Humans are predispositioned to prefer sweet and salty tastes and reject bitter and sour tastes, therefore bitter taste is often thought to cause the rejection of vegetables by children. In our study we investigated the taste and fattiness intensity for different preparation methods for ten vegetables. Our results showed that: Frequently consumed vegetables have almost no taste Sweetness is the most intensive taste in vegetables, followed by sourness and bitterness, saltiness is the least intensive taste Vegetable preparation method influences taste intensity
DOCUMENT
Het ontwikkelen van geïntegreerde curricula waarin onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk samenkomen, vraagt om het bijeenbrengen van expertise op elk van deze vlakken. Binnen het Comenius Leadership Project To Create Tomorrow Together ontwerpen teams van docenten, onderzoekers en studenten in co-creatie geïntegreerde curricula. Deze posterpresentatie richt zich op de ervaringen van elk van de drie groepen deelnemers met de samenwerking in het co-creatieproces. De resultaten volgen uit een kwalitatieve analyse van semi-gestructureerde interviews met vier teams (N=23). De overeenkomsten en verschillen in de ervaringen van deze groepen belichten obstakels én kansen in dit type samenwerking. Deze kennis kan handvatten bieden voor het effectief opzetten en ondersteunen van co-creatieprocessen. Implicaties voor het faciliteren van dit type samenwerking worden besproken.
DOCUMENT
2025 ILC Annual International Conference , 16th & 17 June, 2025, Genoa, Italy, Global Collaboration,Local Action for Fundamentals of Care Innovation. Zie bladzijde 81. An international group of experts has joined forces for the further development of Artificial Intelligence (AI) in relation to the Fundamentals of Care (FoC) framework. AI, or its categories like machine learning and deep learning, offers potential to identify patterns in healthcare data, develop clinical prediction models, and derive insights from large datasets. For example, algorithms can be created to detect the start of the palliative phase based on electronic health records, or to inform nursing decisions based on lifestyle monitoring data for older adults. These AI applications significantly influence nurses' roles, the nurse-client relationship and nurses’ professional identity. Consequently, nurses must take responsibility to ensure that AI applications align with person-centered fundamental care, professional ethics, equity, and social justice. Thus, nursing leadership is essential to lead the development and use of AI applications that support nursing care according to the FoC framework, and enhance patient outcomes. The aim of the current project is to explore nurses’ responsibility for how AI adds value to the FoC framework. Firstly, nurse leaders play a vital role in overseeing the quality and relevance of data collected in daily practice, as these data are foundational for AI algorithms. The elements as articulated in the FoC framework should be the building blocks for any algorithm. These building blocks can be linked to clinical and social conditions, and life stages, building from the basis of the individual's human needs. Secondly, it is crucial for nurses to participate in the interdisciplinary teams that develop AI algorithms. Their participation and expertise ensure that algorithms are co-created with an understanding of the needs of their clients, maximizing the potential for positive outcomes. In addition to education, policy, and regulation, a nurse-led, interdisciplinary research program is needed to investigate the relationship between AI applications, the FoC framework and it’s impact on nurse-client relationships, nurses’ professional identity, and patient outcomes.
DOCUMENT
Posterpresentatie ORD 2014 Deze studie is onderdeel van het promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht onder de naam "Grip krijgen op moreel auteurschap van beginnende leraren in het primair onderwijs". De metafoor “moreel auteurschap” wordt gebruikt om vanuit een narratief perspectief het intentioneel moreel leren door de beginnende leraar te kunnen beschrijven en te kunnen onderzoeken. Deze deelstudie is een verkennende studie naar de morele oriëntatie van de beginnende leraar in het primair onderwijs.
DOCUMENT
In de afgelopen drie jaar heeft het team Herstelgericht Werken binnen de Wmo-werkplaats Amsterdam onderzoek gedaan naar herstel, ervaringsdeskundigheid en zelfbeheer. Op deze poster worden de implementatieprocessen rondom ervaringsdeskundigheid en herstel in de trainingen Tandemontwikkeltraject (TOT) en Wellness Recovery Action Plan (WRAP) gepresenteerd. Daarnaast geeft de poster een impressie van het onderzoek naar (ondersteunen van) organisaties in zelfbeheer in de transitie van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat'.
DOCUMENT