In deze fase bepaalt het team of de aanpak aansluit bij de behoeften van het team en/of het team voldoet aan de voorwaarden. Ook wordt verkend of er een complexe leervraag voor het primaire onderwijsproces bestaat. Als het team besluit dat het verder wil met de aanpak, is het belangrijk om de randvoorwaarden voor het teamleertraject op orde te brengen. Deze fase resulteert in een plan van aanpak voor het teamontwikkeltraject.
LINK
Welke concrete veranderingen hebben plaatsgevonden op het werk en welke 21st century skills zijn of worden essentieel om het werk te kunnen blijven uitvoeren? Deze vraag stelden lectoren Petra Biemans (Hogeschool Inholland) en Ellen Sjoer (De Haagse Hogeschool) zichzelf. Het antwoord op deze vraag is te vinden in het boek ‘Werk verandert. 21st century skills in de praktijk'. Spelen onderwijsinstellingen voldoende en tijdig in op de vaardigheden die toekomstbestendige werknemers en ondernemers nodig hebben? Of krijgen studenten zodra ze de arbeidsmarkt betreden een cultuurshock omdat het onderwijs achterblijft? Hoe en welke van de 21st century skills effectief in het onderwijs geïmplementeerd kunnen worden vereist volgens de lectoren nog vervolgonderzoek.
Het begrip 'praktijkgereedheid van onderzoek' is gedefinieerd. Daarop gebaseerd is het PRO-model ontwikkeld, een hulpmiddel voor onderzoekers om de praktijkgereedheid van hun onderzoek te kunnen analyseren. Model en toelichting zijn beschikbaar voor download, zie het gekoppelde artikel "Hoe meet je praktische relevantie?"Een praktijkgericht onderzoek heeft als doel om nieuwe kennis te ontwikkelen die een bijdrage kan leveren aan de beroepspraktijk. Binnen de Hanzehogeschool Groningen was er behoefte aan een methodiek voor het bepalen van de mate waarin haar praktijkgericht onderzoek gereed is voor de praktijk. Geïnspireerd op de zogenaamde Technology Readiness Levels (TRL) is een model ontwikkeld.