In het rapport worden voorstellen gedaan om opleiders van de lerarenopleiding Sittard te scholen begeleidingsvaardigheden.
Hbo-verpleegkundigen vervullen in toenemende mate een spilfunctie in de zorgverlening in de wijk aan patiënten met chronische aandoeningen en multimorbiditeit. Er is echter een tekort op de arbeidsmarkt aan hbo-opgeleide wijkverpleegkundigen. Een van de oplossingen hiervoor is het vergroten van de instroom van afgestudeerde studenten hbo-verpleegkunde, maar de nieuwe aanwas stagneert doordat veel studenten kiezen voor een loopbaan in het algemeen ziekenhuis, wat mede komt doordat zij de uitdagingen van het werkveld van de wijk onderschatten.Het nieuwe opleidingsprofiel voor alle Nederlandse opleidingen hbo-verpleegkunde BN2020, met meer elementen van extramurale zorgverlening, beoogt hierin verandering te brengen. Aan de opleiding verpleegkunde van de Hogeschool van Amsterdam wordt onderzocht of curriculum-herontwerp de beeldvorming over de wijk bij studenten positiever maakt, waardoor meer studenten een positieve keuze maken voor de wijk. Het onderzoek brengt goed en slecht nieuws: we weten inmiddels wat studenten belangrijk vinden voor hun beroepskeuze, maar ook dat het niet eenvoudig is om invloed op hun voorkeuren uit te oefenen.De deelnemers van de workshop worden over beide zaken bijgepraat en er wordt aandacht besteed aan de vormgeving van het curriculum-herontwerp. Omdat positieve stage-ervaringen hierbij een belangrijke component vormen, wordt in werkgroepen doorgedacht op de vraag wat opleiders en instellingen gezamenlijk kunnen doen om de belangstelling van studenten voor extramuraal werken te vergroten. De aanbevelingen worden kort aan elkaar gepresenteerd. Hiermee wordt concreet wat opleiders in school en praktijk kunnen doen om ervoor te zorgen dat de beroepskeuzen van studenten meer aansluiten bij de hedendaagse ontwikkelingen in de gezondheidszorg.
Het Project TBTOP is een samenwerkingsproject tussen onderwijsinstellingen voor VMBO, MBO en HBO om het techniek onderwijs samen met bedrijven in de regio aantrekkelijker te maken voor studenten, docenten en bedrijfsleven. Dit wil men realiseren door meer praktijknabij onderwijs te ontwikkelen. Ook wil men de vak-disciplinaire visie op het beroep verbreden en studenten kennis laten maken met doorstroommogelijkheden in studie en beroep. Een groep projectleiders uit de verschillende onderwijsinstellingen draagt zorg voor de voortgang van de vernieuwingsprocessen en verankering in het onderwijs. De betrokkenen hebben samenwerking in een nieuwe context ervaren namelijk samenwerking met de beroepspraktijk, samenwerking met andere vakdisciplines en samenwerking met andere onderwijsinstellingen (en dus onderwijsniveaus). Het samenwerken aan praktijkopdrachten in multidisciplinaire TOPteams is een nieuw proces geweest voor docenten en bedrijfsmedewerkers. Dit proces heeft, los van de concrete producten en processen, een cultuurverandering in het onderwijs in gang gezet. Groepen docenten zijn getriggerd om over de grenzen van hun vakgebied te kijken en naar het onderwijs te kijken, vanuit de bril van de praktijk. Hiermee hebben de betrokkenen zich geprofessionaliseerd. In de film die gemaakt is naar aanleiding van dit project, vertellen betrokkenen hun ervaringen binnen de nieuwe samenwerkingsvormen. De film is interactief en op verschillende momenten in te stappen.
MULTIFILE
Studenten infratechniek (mbo, bbl) werken vier dagen per week in de praktijk en gaan een dag per week naar school. Praktijkleren is belangrijk, maar het blijft moeilijk om de praktijk te verbinden met het leren op school. In dit project onderzoeken we of door de student gemaakte video-opnamen gebruikt kunnen worden ter ondersteuning van begeleiding en toetsing.Doel In de bouw- en installatiesector is dringend behoefte aan goed opgeleide mbo-technici die kunnen helpen de energietransitie vorm te geven. Op dit moment kunnen de mbo-opleidingen niet voldoende in die behoefte voorzien. Een belangrijk knelpunt in de opleidingen is het gebrek aan verbinding tussen leren op school (theorie) en leren op de werkplek (praktijk). Het is voor opleiders moeilijk om te zien wat er op de werkplek gebeurt en het is voor de werkleider moeilijk om te zien wat er op school gebeurt. Leerlingen leggen de verbinding zelf ook niet altijd en de benodigde schriftelijke rapportage vormt voor veel leerlingen een grote horde. In dit project onderzoeken we hoe technologie kan helpen deze kloof te dichten en de opleiders, de werkleiders en de leerlingen te verbinden in een effectieve leergemeenschap. Leerlingen worden uitgerust met GoPro-actiecamera’s waarmee ze hun beroepshandelen vastleggen, en deze beelden zullen gebruikt worden voor begeleiding en beoordeling. Dit vraagt nieuwe vaardigheden van zowel de leerling als de opleider. Ontwerp- en onderzoeksvragen zijn onder andere: Hoe kan het gebruik van de actiecamera op een praktische manier geïntegreerd worden in het dagelijks werk van de leerlingen? Welke vaardigheden heeft de leerling nodig om bruikbare beelden te maken? Hoe kunnen de beelden gebruikt worden in begeleiding en beoordeling? Voor welke beroepstaken biedt deze aanpak meerwaarde? Looptijd 01 mei 2020 - 30 april 2023
Het project 'Vollenhove in Beweging' bouwt aan een structureel praktijkgericht netwerk van bewoners en maatschappelijke organisaties. Hier richten zij zich primair op het 'in beweging krijgen' van bewoners met een hoog risico op armoede in de wijk Vollenhove in Zeist.Doel Vollenhove is een multiculturele flatwijk met veel kwetsbare bewoners. Ten opzichte van Zeist wonen hier bewoners die relatief weinig sport- en beweegactiviteiten ondernemen. Basisgedachte in het project is dat: sport- en beweegactiviteiten een sterk empowerende functie hebben voor mensen met risico op armoede en/of een grote afstand tot de arbeidsmarkt en; deze activiteiten in de wijk bijdragen aan sociale samenhang en saamhorigheid. Resultaten Het inrichten van een open, interactief en lerend Platform ‘Vollenhove in Beweging’. Het versterken, verdiepen en verbreden van beweegactiviteiten in Vollenhove, direct en indirect gericht op hoog-risicogroepen (in armoede) en het onderling verbinden van die activiteiten. Het versterken van de sociale samenhang en buurtbetrokkenheid in Vollenhove en het versterken van trots op de wijk. Het bewerkstelligen van een lerende structuur, waarin bewonersinitiatieven (ook op basis van ervaringskennis) stapsgewijs zelf en gezamenlijk bouwen aan praktijkkennis (‘wat werkt’). Looptijd 01 februari 2021 - 31 december 2021 Aanpak Dit project is een Living Lab. Hiermee sluiten we aan op wat er in Vollenhove in beweging is: wat er al gebeurt, wat kansrijk is en wat op basis van de ervaringen vanuit de leefwereld, vanuit de bewoners in Vollenhove, vanuit mensen met ervaringskennis en nauw betrokken professionals kan worden opgebouwd en uitgebouwd. Het leren start en eindigt bij ervaringen in de praktijk en is cyclisch van aard. Er wordt in dit programma gekoerst op gezamenlijk verdiepend en vernieuwend praktijkleren. Via het platform krijgen bewonersinitiatieven toegang tot een helpdeskfunctie en advies en ondersteuning ‘on the job’. In het Living Lab wisselen we met elkaar ideeën uit, delen we netwerken (ook tussen bewoners en deelnemers onderling) én kijken we in de eigen praktijken of we daar kunnen verbreden en versterken.