De belangrijkste les van de huidige crisis is volgens Martien Visser dat een vrije energiemarkt alleen tot maatschappelijk aanvaardbare resultaten leidt wanneer er ruim voldoende aanbod is, ook bij ernstige tegenslagen. “Hier ligt een essentiële taak voor de overheid. We kunnen immers niet van marktpartijen verwachten dat ze investeren in back-up faciliteiten die zelden of nooit worden gebruikt.”
LINK
Laten we in Nederland uitgaan van een energieverbruik van 3.500 PJ in 2050, stelt Martien Visser. Grotendeels in te vullen met eigen productie uit diverse bronnen, deels ook via import. “Mocht onze energiebehoefte rond 2050 toch lager zijn, dan kunnen we onze plannen altijd nog bijstellen of de overtollige energie aan onze ooster- en zuiderburen verkopen”, zegt hij.
LINK
In the article the effect of priceon decisions to visit the city of Amsterdam is examined.
DOCUMENT
Een oproep aan het nieuwe kabinet om in Nederland, zo mogelijk Europees verband, werk te gaan maken van strategische autonomie op onze energiemarkt. “Kies het voorbeeld van olie en niet van antibiotica. Geef dit een belangrijke plaats in de energiewet. Het zal ons in tijden van crisis enorm veel geld en maatschappelijke onrust besparen en het draagt bij aan het vestigingsklimaat van allerlei belangrijke industrieën die goederen maken die we ook niet kunnen missen, of kunnen exporteren om onze importen te financieren.”
LINK
Het huidige wetsvoorstel inzake de km-heffing is uiterst oneerlijk, lost de files niet op en maakt het voor de maatschappij als geheel slechts complexer, intransparanter en veel duurder. Overheveling van de bpm naar de algemene lasten ("bereikbaarheidsheffing"), afschaffing van het kentekenonderscheid en overheveling van de houderschapsbelasting naar de accijnzen kunnen zonder noemenswaardige kosten worden doorgevoerd en zijn veel eerlijker dan de km-heffing.
DOCUMENT
Wereldwijd onderzoek naar vraagsturing toont volgens Martien Visser tal van kansen. Maar ook dat er veel nodig is om energieafnemers te verleiden hun energievraag aan te passen.
LINK
Generiek betalen mensen met de minste mogelijkheden om hun energieverbruik te beïnvloeden, de hoogste energiebelastingen in relatie tot hun inkomen. Martien Visser over deze ongelijkheid.
LINK
De culturele industrie staat onder druk. De subsidiënten en de sponsors trekken zich terug. De vraag is hoe Oerol zonder verlies aan identiteit nieuwe verdienmodellen kan introduceren op de volgende edities. Oerol trekt in 10 dagen 55.000 bezoekers waarvan er 25.000 het paspoort kopen waarmee toegang tot de koop van tickets mogelijk is. Dit aantal moet omhoog kunnen. Tevens veronderstellen wij dat de bezoeker niet bewust is van het risico die de particuliere organisatie van Oerol loopt bij iedere editie. In het rapport staat een analyse van de situatie waarbij de programmering- piramide alsmede de customer life-time value theorie wordt ingepast en aanbevelingen van verdienmodellen.
DOCUMENT