The ageing of people with intellectual disabilities, with associated morbidity like dementia, calls for new types of care. Person-centered methods may support care staff in providing this, an example being Dementia Care Mapping (DCM). DCM has been shown to be feasible in ID-care. We examined the experiences of ID-professionals in using DCM. We performed a mixed-methods study, using quantitative data from care staff (N = 136) and qualitative data (focus-groups, individual interviews) from care staff, group home managers and DCM-in-intellectual disabilities mappers (N = 53). ageing, dementia, Dementia Care Mapping, intellectual disability, mixed-methods, personcentred care
MULTIFILE
De markt voor Business Process Management (BPM) software groeit razend snel. Voor 2010 wordt er een marktomvang voorspeld van tussen de 1 tot 6 miljard dollar, dit betekend dat deze markt sinds 2005 meer dan verdubbeld is. BPM krijgt ook in toenemende mate publiciteit in de markt echter dan gaat het veelal om wat BPM nu precies wel en niet is en niet over hoe het toegepast kan worden. Hetzelfde geldt voor BPM software, beter bekend als Business Process Management Systemen (BPMS). Het onderzoek beschreven in dit proefschrift focust op BPMS, het ontstaan, waar het naartoe gaat en wat er allemaal komt kijken bij de invoering en het gebruik ervan. De hoofdonderzoeksvraag in dit proefschrift is: Welke factoren en competenties bepalen het succes van de implementatie van Business Process Management Systemen in een specifieke situatie? Centraal in dit proefschrift staan de volgende onderzoeksvragen: 1. Wat zijn de succes factoren bij de implementatie van Business Process Management Systemen? 2. Welke competenties hebben stakeholders in een Business Process Management Systeem implementatie project nodig? 3. Hoe ziet een Business Process Management Systeem implementatie methodiek eruit welke rekening houdt met de omgevingsfactoren van een organisatie?
MULTIFILE
This paper introduces the Feral Map, an open online map that brings together different creative practices questioning the dominant extractive, technocentric rendering and legitimising of particular algorithmic futures. Building on its initial development drawn upon open urban tree data, it invites people to explore and engage with their surroundings in creative, unfamiliar ways and share their experiences in the form of stories, using different kinds of media, sensory impressions, and personal expressions. These stories can be offered to existing places and local “creatures” (such as animals, ambiences, and glitches) or become new creatures on their own, emphasising mattering and entanglements: that change is the only constant in life. Through this, the map obscures the currently available–mostly quantitative–data about a place, and can help to raise questions about power, values, and structural inequalities that shape the place and its future. The Feral Map has been evolving to include such stories and creatures–or messy data–from different creative, practice-based research projects. Our paper presents the theoretical framing of the Feral Map and its design, how it has been transforming along with the involved projects, as well as our learnings from the process and possible future directions.
Augmented Reality (AR) technologie is een vorm van mens-computer interactie waar de natuurlijke visuele waarneming van de mens wordt aangevuld met computer-gegenereerde informatie, zoals virtuele 3D modellen, aanwijzingen en teksten. Binnen het MKB in de maakindustrie is er grote interesse voor AR. Diverse maakbedrijven zijn geïnteresseerd in de mogelijkheden om met AR hun medewerkers te ondersteunen en/of te trainen en daarmee hun assemblageprocessen efficiënter uit te voeren, met een hogere kwaliteit en op een veilige manier. In dit project willen we het MKB ondersteunen met onderzoek naar mogelijkheden om AR in te zetten in assemblageprocessen. De technische mogelijkheden van AR ontwikkelen zich snel. Er zijn echter de nodige vragen bij de managers van MKB bedrijven: wat zijn huidige en toekomstige mogelijkheden van AR in de assemblage van producten? Wat betekent dit voor de inrichting en organisatie van de assemblage? Hoe ervaren werknemers ondersteuning met AR? In dit RAAK project zal met vijf inhoudelijke werkpakketten antwoord gegeven worden op deze vragen. Resultaten van het project zijn: (i) een aanpak voor het identificeren van kansen van AR in huidige assemblagesituaties, (ii) een aanpak voor het specificeren van een werkplek (of takenpakket) en de benodigde AR-ondersteuning, (iii) ontwerpprincipes (interface-richtlijnen) voor de ontwikkeling van AR-ondersteuning van medewerkers, (iv) een aantal demonstrators (3 of meer) die het ontwikkelen en gebruik van AR in de assemblage illustreren en (v) een (strategische) Roadmapping Methodologie voor het ontwikkelen van AR ondersteunde assemblage binnen een bedrijf. Hiermee wordt duidelijk hoe keuzes in de markt, de inrichting, de besturing en de organisatie van een bedrijf samenhangen met de keuze voor AR-technologie in de assemblage. De resultaten van het project zullen gebruikt worden door de bedrijfspartners in het project en breder uitgezet worden via de netwerken van de verschillende partners in het project. Resultaten zullen ook worden gebruikt in HBO-onderwijs en onderzoek. Het project sluit aan bij diverse initiatieven op het gebied van Smart Industry.
Within the framework of resource efficiency it is important to recycle and reusematerials, replace fossil fuel based products with bio-based alternatives and avoidthe use of toxic substances. New applications are being sought for locally grownbiomass. In the area of Groningen buildings need reinforcement to guarantee safetyfor its users, due to man-induced earthquakes. Plans are to combine the workneeded for reinforcement with the improvement of energy performance of thesebuildings. The idea is to use bio-based building materials, preferably grown andprocessed in the region.In this study it is investigated whether it is feasible to use Typha (a swap plant) as abasis for a bio-based insulation product. In order to start the activities necessary tofurther develop this idea into a commercial product and start a dedicated company,a number of important questions have to be answered in terms of feasibility. Thisstudy therefore aims at mapping economic, organisational and technical issues andassociated risks and possibilities. On the basis of these results a developmenttrajectory can be started to set up a dedicated supply chain with the appropriatepartners, research projects can be designed to develop the missing knowledge andthe required funding can be acquired.
Society continues to place an exaggerated emphasis on women's skins, judging the value of lives lived within, by the colour and condition of these surfaces. This artistic research will explore how the skin of a painting might unpack this site of judgement, highlight its objectification, and offer women alternative visualizations of their own sense of embodiment. This speculative renovation of traditional concepts of portrayal will explore how painting, as an aesthetic body whose material skin is both its surface and its inner content (its representations) can help us imagine our portrayal in a different way, focusing, not on what we look like to others, but on how we sense, touch, and experience. How might we visualise skin from its ghostly inner side? This feminist enquiry will unfold alongside archival research on The Ten Largest (1906-07), a painting series by Swedish Modernist Hilma af Klint. Initial findings suggest the artist was mapping traditional clothing designs into a spectral, painterly idea of a body in time. Fundamental methods research, and access to newly available Af Klint archives, will expand upon these roots in maps and women’s craft practices and explore them as political acts, linked to Swedish Life Reform, and knowingly sidestepping a non-inclusive art history. Blending archival study with a contemporary practice informed by eco-feminism is an approach to artistic research that re-vivifies an historical paradigm that seems remote today, but which may offer a new understanding of the past that allows us to also re-think our present. This mutuality, and Af Klint’s rhizomatic approach to image-making, will therefore also inform the pedagogical development of a Methods Research programme, as part of this post-doc. This will extend across MA and PhD study, and be further enriched by pedagogy research at Cal-Arts, Los Angeles, and Konstfack, Stockholm.