Paper presentation at the European Council of High Ability, Vienna, Austria. 2-5 March 2016.
The Hanze University Groningen offers more than 60 different honours programmes for students who want to do more than the regular programme offers them. In these programmes, students are guided to become an excellent professional. Competencies defining an excellent professional were assessed in a previous research by means of focus group discussions and Delphi survey with professionals and experts in the social worker field, resulting in a profile of the excellent social worker consisting of 6 domains. Our aim is to investigate the opinions of the teachers at the faculty Social Work regarding the profile of the excellent social worker. In addition, we aim to explore how teachers recognize, acknowledge and encourage excellence among their students.The Delphi method was used to investigate the opinions of the teachers. All teachers of Social Work Department were invited to fill in a survey giving their opinion on the excellent social worker profile as stated by the professionals. The teachers were asked to choose whether each domain was “essential”, “important but not essential” or “not needed” for an excellent Social Worker. Currently, 35 teachers answered the survey. Teachers agree that the competencies of the profile are essential for an excellent professional, with exception of ‘coaching and supporting your colleagues’. Over 50% of the respondents think that this is important but not essential. More than 90% of the teachers agree that “thinking out of the box” and “having the courage to think of different and innovative solutions” are essential competencies for excellence. In addition, teachers indicated that ethics, internationalization and entrepreneurship are missing in the profile.To conclude, the profile is acknowledged by teachers with broad support. In the next stage of the research, teachers will be asked about how they stimulate these competences by students. The research will be completed in June.
In het kader van het onderzoek Sturen op motivatie hebben Rianne van der Weijden en Leo Witte in 2013 een studiereis gemaakt naar Canada. Deze publicaties bevat het verslag van deze studiereis, een compilatie van wat de onderzoekers in Canada gezien en gehoord hebben en wat zij ter voorbereiding lazen.
Overheid en werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland roepen bedrijven op om medeverantwoordelijkheid te nemen voor het oplossen van maatschappelijke problemen. Ook in de KIA MV 2024-2027 worden bedrijven uitgedaagd om bij te dragen aan brede welvaart, door te ‘ondernemen in breder perspectief’. Negenennegentig procent van de bedrijven in Nederland valt onder het mkb, waarvan zeventig procent te typeren is als familiebedrijf. Het zijn bij uitstek familiebedrijven die van nature genegen zijn om een bijdrage te leveren aan brede welvaart: ze zijn gericht op de lange termijn, sterk regionaal verbonden en ze kunnen hun eigen keuzes maken omdat de familie bepaalt wat er gebeurt. De aandacht voor familiebedrijven is in onderzoek naar ondernemen voor brede welvaart relatief beperkt gebleven. Windesheim, Avans en Hogeschool Rotterdam bundelen daarom hun krachten binnen onderhavig SPRONG-traject om samen met het werkveld te komen tot een excellente onderzoeksgroep die hierin verandering gaat brengen. Deze drie hogescholen hebben op strategisch niveau een speerpunt gemaakt van ondernemerschap voor brede welvaart. Bovendien hebben ze, vanuit verschillende expertisegebieden, hun sporen verdiend met onderzoek naar ondernemen voor brede welvaart: - specifieke kenmerken van mkb-familiebedrijven die leiden tot een versnelling dan wel vertraging bij bredewelvaartcreatie (Windesheim); - de rol van leiderschap en strategie in het mkb, waarmee sturing en effectiviteit van brede welvaartcreatie wordt bevorderd (Hogeschool Rotterdam); en - de vraag wat voor ondernemerschap en marketing nodig zijn in een economie waarin brede welvaart centraal staat (Avans). De voorgestelde SPRONG-onderzoeksgroep werkt gezamenlijk aan de volgende doelen: (1) het opzetten en doorontwikkelen van een geïntegreerd kennisplatform op het gebied van mkb-familiebedrijven in relatie tot de creatie van brede welvaart; (2) het bouwen aan de kwaliteit en professionaliteit van de onderzoeksgroep; en (3) het samen optrekken in profilering, netwerkversterking en het genereren van impact richting werkveld, onderwijs en wetenschap.