Wat is de beroepsidentiteit van sociaal werk, wat behoort zij te zijn? Sociaal werk wordt wel omschreven als een professie maar ook als een ambacht, vaak zonder duidelijk onderscheid tussen en wellicht zelfs door impliciete gelijkstelling van deze kwalificaties. Met behulp van de ideaaltypische benadering kan echter worden aangetoond dat deze twee typen beroepen niet alleen veel overeenkomsten delen maar ook op enkele punten fundamenteel van elkaar verschillen. Op basis van het werk van Freidson (2001) en Sennett (2008) kan worden aangetoond dat het ideaaltypische doel van professies het realiseren van een abstracte waarde (zoals rechtvaardigheid) is, terwijl ambachten gericht zijn op het manipuleren van concrete materialen (bijvoorbeeld steen). Bijgevolg zijn (enkel) professies beroepen met een morele identiteit. In alle zelfdefinities van sociaal werk is deze morele identiteit, deze humanitaire kern aanwezig (zie bv. IFSW, NVMW). Daarom moet sociaal werk worden beschouwd als een professie en niet als een ambacht. Dit is niet louter een academische discussie maar beïnvloedt bijvoorbeeld de positie van dit beroep in de samenleving, zoals aan de hand van de ministeriële richtlijnen betreffende Welzijn Nieuwe Stijl kan worden geïllustreerd.
DOCUMENT
In a rapidly developing labor market, in which some parts of jobs disappear and new parts appear due to technological developments, companies are struggling with defining future-proof job qualifications and describing job profiles that fit the organization’s needs. This is even more applicable to smaller companies with new types of work because they often grow rapidly and cannot hire graduates from existing study programs. In this research project, we undertook in-depth, qualitative research into the five roles of a new profession: social media architect. It has become clear which 21st century skills and motivations are important per role and, above all, how they differ in subcategory and are interpreted by a full-service team in their working methods, in a labor market context, and in the talents of the professional themselves. In a workshop, these “skills” were supplemented through a design-based approach and visualized per team role in flexibly applicable recruitment cards. This research project serves as an example of how to co-create innovative job profiles for the changing labor market. Ellen Sjoer, Petra Biemans. “A design-based (pre)recruitment approach for new professions: defining futureproof job profiles.” Információs Társadalom XX, no. 2 (2020): 84–100. https://dx.doi.org/10.22503/inftars.XX.2020.2.6
DOCUMENT
A social media architect is an appealing new profession that entails crossovers between communication and IT & Design. There are no study programmes for this job. Important questions are how to interest secondary school pupils for such a new job, and how to prepare them for these jobs or jobs that do not even exist today? This research aims to set an example by presenting a realistic job profile of a social media architect by linking the ‘21st century skills’ to the context in which he/she operates.
DOCUMENT
CRISPR/Cas genome engineering unleashed a scientific revolution, but entails socio-ethical dilemmas as genetic changes might affect evolution and objections exist against genetically modified organisms. CRISPR-mediated epigenetic editing offers an alternative to reprogram gene functioning long-term, without changing the genetic sequence. Although preclinical studies indicate effective gene expression modulation, long-term effects are unpredictable. This limited understanding of epigenetics and transcription dynamics hampers straightforward applications and prevents full exploitation of epigenetic editing in biotechnological and health/medical applications.Epi-Guide-Edit will analyse existing and newly-generated screening data to predict long-term responsiveness to epigenetic editing (cancer cells, plant protoplasts). Robust rules to achieve long-term epigenetic reprogramming will be distilled based on i) responsiveness to various epigenetic effector domains targeting selected genes, ii) (epi)genetic/chromatin composition before/after editing, and iii) transcription dynamics. Sustained reprogramming will be examined in complex systems (2/3D fibroblast/immune/cancer co-cultures; tomato plants), providing insights for improving tumor/immune responses, skin care or crop breeding. The iterative optimisations of Epi-Guide-Edit rules to non-genetically reprogram eventually any gene of interest will enable exploitation of gene regulation in diverse biological models addressing major societal challenges.The optimally balanced consortium of (applied) universities, ethical and industrial experts facilitates timely socioeconomic impact. Specifically, the developed knowledge/tools will be shared with a wide-spectrum of students/teachers ensuring training of next-generation professionals. Epi-Guide-Edit will thus result in widely applicable effective epigenetic editing tools, whilst training next-generation scientists, and guiding public acceptance.
Urban Sports is een verzamelnaam voor sporten die in de stedelijke omgeving - niet in clubverband - worden uitgeoefend. Het is een van de snelst groeiende takken van sport, ter illustratie: bmx- en skateparken zijn t.o.v. 2014 qua bezoekersaantallen met 326% gestegen. Tevens zijn dit sporten die een meer individuele en vrije benadering vragen én die bovenal een enorme groeimarkt zijn. In een eerder project uit 2015 is er bottom-up onderzoek gedaan naar wat urban sporters willen op het gebied van gamificatie met de vraag: Wat gebeurt er wanneer we elementen van digitaal gamen toevoegen aan de fysieke gameplay van urban sports? Dit heeft een veelbelovend concept opgeleverd, waar op dat moment de technologie en markt nog niet rijp voor waren. Ondertussen is de Urban Sports markt flink geprofessionaliseerd, is de technologie toegankelijker en goedkoper geworden. Urban Sports Performance Centre, Fontys ICT en GameSolutionsLab zien daarom kansen om het genoemde concept door te ontwikkelen voor de urban Sports markt. Maar ook voor zowat alle sporten in een hal én markten in revalidatie, zorg, fitness en scholen. Playful Layer for Urban Sports, ofwel het PLUS-concept voegt een interactieve speelse laag toe aan bestaande sportfaciliteiten. Door een combinatie van dynamische projecties en detectie van mensen en objecten. Wordt de urban sporter in een mixed-reality game omgeving gebracht met echte en geprojecteerde elementen. Kenmerken van de beoogde oplossing zijn: 1. Het projecteren en detecteren van personen op een bestaande omgeving voor (urban) sports inclusief objecten; 2. Het wordt een mobiel systeem dat overal (tijdelijk) te installeren is en geen hoge installatiekosten heeft; 3. End-user-programming, de gebruiker kan zelf game-elementen aan een bestaande ‘low-tech’ omgeving toevoegen.
This Impuls 2020 proposal of ArtEZ University of the Arts focuses on strengthening the institutional structure and organizational infrastructure of its Research and Outreach Unit, by developing and building ArtEZ Research & Outreach. ArtEZ Research & Outreach is a centralized research incubation and development space to facilitate the large communities of researchers at ArtEZ. Based on the portfolio of diverse practices, disciplinary competences, and domain expertise, it explores and develops common grounds for new ways of shared, de-disciplined research and outreach activities across the university and with relevant external partners and stakeholders. The 2 key areas in which Impuls-activities will be performed are: 1. Strategic Research Programming and Networking – Aligning expertise, combining research resources and developing strategic networks Our first objective is to define a long-term Strategic Research Program, to set the directions of urgent and future-proof research topics, directly related to needs and demands from internal (research, education) and external (societal, industrial) stakeholders, with the ambition to create maximum value and impact for researchers, students and professionals and preserving the power of art. This area also includes networking, to develop diverse multi-stakeholder consortia within and around the selected strategic research topics. Our objective is to create multi-lateral exchanges, bringing people together in diverse communities for building consortia to prepare for joint practices of research, impact, accountability, and intervention towards collective research development. 2. Professional Research Support Infrastructure We need to develop and professionalize our research support infrastructure to facilitate professors and researchers in preparing, performing and managing (organizationally and financially) their research projects. The ambition is to increase ArtEZ’ participation in projects for research in the arts, from networking to dissemination and implementation of the research results and output, by developing a strong and sustainable research portfolio and financing strategy.