In september 2001 is het rapport Toetskader en prototypen gemeenschappelijke toetsvormen: performance assessments, portfolio en itembank uitgebracht door de ontwikkelgroep Assessment Pabo s. In het project Performance Assessment P-fase en K-fase Fontys-pabo s zijn pilots uitgevoerd. Verder is een prototype ontwikkeld voor informatie en communicatie rond de assessments in de elektronische leeromgeving. In het rapport staat hoe de pilots bij de verschillende pabo s zijn uitgevoerd. Vervolgens wordt ingegaan op de resultaten van de uitgevoerde onderzoeken. Aan het einde van elke paragraaf worden conclusies geformuleerd. Tot slot worden adviezen voor het vervolg gegeven.
DOCUMENT
Some of the most valuable companies in the world accumulated their fortunes as a result of a business model innovation built upon matured technologies. Now the majority of them are investing and shifting their focus to the development of new technologies such as AI, blockchain and genetic editing. If an organization is to remain profitable, it needs to be able to quickly adjust its structure to the rapidly changing context. We contend that a way to do so is to build an organizational structure that is conductive to both generative and evaluative prototypes. We report on our action research with a leading European airline following the transformation of a team of four into a new department, through the lenses of continuous prototyping. We then propose an initial framework that conceptualises organizational prototypes and provides a rational and systematic way of approaching the devising of such. Finally, we outline several directions for further research. https://doi.org/10.33114/adim.2019.07.227 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/christine-de-lille-8039372/
DOCUMENT
This essay reports on a research project aiming at validation of a concept for an Al-driven speech interface for smart services in public spaces. The research team created a simple experience prototype that simulated the envisioned functionality and was used to experiment with subjects in dialogues. The interaction with the prototype invoked a provocative experience that allowed test subjects to better imagine the impact that such a concept for smart services would have in their neighbourhood. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/atjylha/ https://www.linkedin.com/in/josvanleeuwen/
MULTIFILE
Ontwerponderzoek heeft als doel op onderzoek gebaseerde oplossingen te ontwikkelen voor complexe problemen uit de onderwijspraktijk en door het evalueren van deze oplossingen bij te dragen aan wetenschappelijke kennis. Ontwerponderzoek vindt in een aantal cycli en altijd in nauwe samenwerking met de schoolpraktijk plaats. Van cruciaal belang hierbij is om de belangrijkste ontwerpproblemen grondig te begrijpen, de meest veelbelovende kenmerken voor het ontwerp te identificeren, op basis hiervan prototypen te ontwerpen en deze in de praktijk uit te proberen.
DOCUMENT
Tom van Weert argues that economic, societal and cultural developments in indus-trialized countries push for educational innovation. He sees Information and Communication Technology (ICT) as enabling factor of this innovation. His line of reasoning is the following. Knowledge intensive economies have a need for modern professionals with new qualifications. These professionals have to be able to produce concrete business results, but need also to contribute to essential business knowledge, needed to survive in a highly competitive and changing environment. Knowledge creation is becoming part of working and is therefore not anymore the exclusive right of research institutions. In this light, universities as breeding place of modern professionals, need to redefine their role in much more fundamental ways than simply continuing old practices by modern ICT means. A new educational paradigm is needed, integrating learning, working and knowledge creation. Situation based learning environments may be the materialization of this new paradigm.
DOCUMENT
Het doel van het project Museumkompas is het ondersteunen van de museumprofessional in de ontwikkeling van nieuwe robuuste crossmediale diensten. Dit is nodig omdat de museumprofessional steeds meer geconfronteerd wordt met een veranderend verwachtingspatroon van het publiek, de toenemende invloed van digitalisering op de ontwikkeling van publieksdiensten en de groeiende om tot sturing te komen doordat (overheids)financiering geen vanzelfsprekendheid meer is. Hoofden van collecties, curatoren, managers educatie en presentatie, projectleiders digitale dienstverlening en medewerkers nieuwe media moeten zich staande zien te houden in het krachtenveld van deze ontwikkelingen. Sterker nog, zij moeten hier vorm aan geven.
DOCUMENT
Integrale wijkteams schieten als paddenstoelen uit de grond. Gemeentebestuurders en beleidsambtenaren hebben er hoge verwachtingen van. Voordat men overgaat tot de vorming van zulke wijkteams zal er over enkele keuzes goed nagedacht moeten worden. Die zijn namelijk bepalend voor de samenstelling en het functioneren van de wijkteams.
DOCUMENT
Rubberpersen is een plaatvervormingsproces, waarbij één of meer productgebonden mallen (of matrijzen) en een rubberkussen (als tweede matrijshelft) worden toegepast. Omdat het rubberkussen universeel is, kan het rubberkussen worden gebruikt voor vele verschillende productvormen. Tijdens de perscyclus vervormt het rubber de platine over of in de productgebonden matrijs, waarbij het rubber elastisch vervormt. Na het wegnemen van de belasting veert het rubber terug naar de oorspronkelijke vorm, terwijl de plaatuitslag de gewenste productvorm heeft gekregen. Het belangrijkste voordeel van het rubberpersen is de lage gereedschapskosten. Daardoor is het rubberpersen geschikt voor een productengamma met vele verschillende vormen gemaakt in kleine series. Verder is het mogelijk rubberpersen toe te passen voor producten met gepolijste oppervlakken of producten van voorbeklede plaat en behoort het van binnenuit vervormen van buis ook tot de mogelijkheden. De investeringen, die nodig zijn om het proces te implementeren op een bestaande hydraulische pers, zijn laag.
DOCUMENT
Naast de vele publicaties in de media en het materiaal, dat de leveranciers van EIS-pakketten verspreiden, hebben vorig twee onafhankelijk van elkaar opererende werkgroepen onderzoeksrapportages uitgebracht over de praktijkervaringen met Executive Information Systems (EIS) in Nederland.
DOCUMENT
Nederlandse communicatieopleidingen op hbo-niveau richten zich per definitie op de beroepspraktijk van de communicatieprofessional. Voor de inrichting van het curriculum wordt gebruik gemaakt van beroepsniveauprofielen en competentieprofielen. Bij de daadwerkelijke invulling van het curriculum op het niveau van lessen, workshops, coachingstrajecten e.d. is het bovendien van belang dat de betrokken docenten ervaring hebben in de beroepspraktijk. Het management van de opleidingen betrekt dit aspect dan ook in het aannamebeleid. Dit rapport spitst zich toe op de actuele situatie aan de School voor communicatiemanagement (Scom), maar staat model voor alle communicatieopleidingen in het reguliere Hbo. Meer in het bijzonder wordt gefocust op overheidscommunicatie, sinds 2003 een van de afstudeerrichtingen aan de Scom. In het kader van de accreditatie 2004 heeft de Scom overheidscommunicatie als bijzonder kwaliteitskenmerk benoemd. Via overheidscommunicatie (lectoraat en kenniskring, afstudeerrichting, publicaties) maakt de Scom zichtbaar dat de combinatie onderzoek en onderwijs binnen het hoger beroepsonderwijs tot een duidelijk eigen kleur leidt: praktijkgericht en actueel. De resultaten van het onderzoek worden ingebracht in de afstudeerrichting.
DOCUMENT