Dit hoofdstuk beschrijft acht fundamentele problemen, die zich voordoen als men competenties, in de betekenis die gangbare definities aan dit begrip verlenen, probeert te meten in het onderwijs. Uit het betoog vloeit een dilemma voort: we kunnen niet meten wat we in competentiegericht onderwijs zouden willen meten. Wat we wel kunnen meten, zijn geen 'echte' competenties. Uit dit dilemma wordt een uitweg gezocht.
DOCUMENT
Dit hoofdstuk beschrijft acht fundamentele problemen, die zich voordoen als men competenties, in de betekenis die gangbare definities aan dit begrip verlenen, probeert te meten in het onderwijs. Uit het betoog vloeit een dilemma voort: we kunnen niet meten wat we in competentiegericht onderwijs zouden willen meten. Wat we wel kunnen meten, zijn geen 'echte' competenties. Uit dit dilemma wordt een uitweg gezocht.
DOCUMENT
PURPOSE: To evaluate the psychometric properties of the D-Catch instrument.METHODS: A cross-sectional methodological study. Validity and reliability were estimated with confirmatory factor analysis (CFA) and internal consistency and inter-rater reliability, respectively.FINDINGS: A sample of 250 nursing documentations was selected. CFA showed the adequacy of a 1-factor model (chronologically descriptive accuracy) with an outlier item (nursing diagnosis accuracy). Internal consistency and inter-rater reliability were adequate.CONCLUSIONS: The D-Catch is a valid and reliable instrument for measuring the accuracy of nursing documentation. Caution is needed when measuring diagnostic accuracy since only one item measures this dimension.IMPLICATIONS FOR NURSING PRACTICE: The D-Catch can be used as an indicator of the accuracy of nursing documentation and the quality of nursing care.
DOCUMENT