This article presents and discusses student assignments reflecting on the documentary film If a Tree Falls, written as part of the Business Ethics and Sustainability course at The Hague University of Applied Sciences. This article follows two lines of inquiry. First, it challenges mainstream environmental education, supporting critical pedagogy and ecopedagogy. These pedagogies, which advocate pedagogy for radical change, offer a distinct and valuable contribution to sustainability education, enabling students to critically examine normative assumptions, and learn about ethical relativity, and citizenship engagement from environmentalists. The discussion of “lessons of radical environmentalism” is pertinent to the question of what types of actions are likely to achieve the widely acceptable long-term societal change. While this article focuses on student reflection on a film about radical environmentalism, this article also discusses many forms of activism and raises the question of what can be considered effective activism and active citizenship in the context of the philosophy of (environmental or sustainability) education in connection didactics and curriculum studies. Second, this article argues for the need for reformed democracy and inclusive pluralism that recognizes the needs of nonhuman species, ecocentrism, and deep ecology. The connection between these two purposes is expressed in the design of the student assignment: It is described as a case study, which employs critical pedagogy and ecopedagogy. https://doi.org/10.3390/educsci9040284 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE
Het streven naar een divers personeelsbestand behoort bij de retoriek die in menige organisatie wordt gebezigd, het in ogenschouw nemen van diverse perspectieven voor een goede besluitvorming eveneens. Alhoewel het debat over de gevolgen van diversiteit en het onderzoek naar het verschijnsel al decennia gaande zijn, wisselt de relevantie van het onderwerp sterk. Diversiteit staat op de agenda als de omgeving daartoe aanzet. Deze externe prikkels zorgen echter niet voor meer diversiteit op de werkvloer en dragen onvoldoende bij aan het op een hoger plan brengen van het diversiteitsonderzoek. Om verder te komen, is het nodig het roer radicaal om te gooien, aldus deskundigen op het gebied van diversiteitsonderzoek en praktijk die verenigd zijn in het expertise- centrum Nederlandse Stichting voor Psychotechniek (NSvP). In het artikel komen diverse methodieken aan bod, waaronder ook een coachingsmethodiek over crosscultureel ondernemen.
DOCUMENT
In het dagelijks leven hebben we voortdurend met verschillende plastics te maken. Overal om ons heen komen we plastics tegen. Denk bijvoorbeeld aan verpakkingsmaterialen, flessen, flacons, kratten, tapijten en plastic draagtassen. Een leven zonder kunststoffen is in onze huidige maatschappij vrijwel ondenkbaar geworden. In 2014 werd er volgens Plastics Europe [1] wereldwijd maar liefst 311.000.000 ton aan kunststoffen geproduceerd, in 1950 was dit nog slechts 1.700.000 ton. Vanaf 1950 stijgt de wereldwijde productie van kunststoffen met gemiddeld 9% per jaar. Bij de huidige productiecapaciteit komt dit volgens Plastics Europe neer op gemiddeld 40 kg/jaar per hoofd van de wereldbevolking! Naar verwachting zal het gebruik van plastics verder toenemen naar gemiddeld 87 kg/jaar per hoofd van de wereldbevolking in het jaar 2050. In Nederland ligt het verbruik momenteel op gemiddeld 126 kg per inwoner. Maar volgens prognoses van VLEEM (Very Long Term Energy Environment Model) [2] zal dit groeien naar gemiddeld 220 kg per inwoner in 2050!! De toenemende vraag naar plastics wordt mede veroorzaakt omdat plastics op zich een gemakkelijk te verwerken materiaal is. Plastics zijn relatief goedkoop, hebben een lage specifieke dichtheid (t.o.v. bijvoorbeeld metalen), en zijn snel en gemakkelijk verwerkbaar.
DOCUMENT