The value which research brings to health and wellbeing is unquestioned. Without it, progress in diagnosis, treatment and care would probably cease and the service offered to patients and clients would deteriorate. Engaging student radiographers, and radiographers who are early in their careers, with the research agenda is important as it is this group of people particularly who could go on to make meaningful career-long contributions to the radiographic knowledge base and clinical practice advancements. The radiography profession continues to suffer from a lack of engagement in research and because of this, in 2012, a multi-national collaboration was established to create a residential summer school in order to provide a real research experience to inspire participants to value research and/or carry out research as part of their career. The summer school is called OPTIMAX and it is primarily aimed at BSc student radiographers. MSc students and newly qualified radiographers are welcome to participate; also, university tutors are also welcome too as they can gain greatly from it. For doctoral (e.g. PhD) qualified radiographers, attending OPTIMAX could be a good steppingstone in a post-doctoral career as it offers a good experience in team working in research. It is worth remembering that a doctoral qualification is solely intended to develop research abilities and the research career should start on the day the doctoral qualification is acquired. Sadly, for many individuals within radiography, the day the doctoral qualification is attained is the day research stops. OPTIMAX therefore offers an opportunity to a wide range of people, to inspire and help them gain skills, confidence and insight into how research can be conducted in teams and disseminated for the benefit of others.
Het project KIM-Kunstmatige Intelligentie voor MBB’ers richt zich op de handelingsverlegenheid van Medisch Beeldvormings- en Bestralingsdeskundigen (MBB’ers) ten aanzien van Kunstmatige Intelligentie (Artificial Intelligence of AI). AI heeft de laatste jaren de radiologiewereld ingrijpend veranderd. Ook het werk van MBB’ers verandert daardoor sterk. AI wordt namelijk niet alleen ingezet voor beeldherkenning en diagnose, maar bijvoorbeeld ook voor workflow management, voor reconstructie van CT-beelden en voor automatische planning van radiotherapie. Dat is het werkterrein van MBB’ers, maar zij zijn in hun opleiding Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken (MBRT) niet in aanraking gekomen met AI. Daarmee ontstaat een handelingsverlegenheid waarvan zowel MBB’ers zelf als stakeholders zoals afdelingshoofden, directeuren en AI-experts aangeven dat die moet worden aangepakt. Dit moet ertoe leiden dat MBB’ers nu en in de toekomst niet alleen verantwoord met AI kunnen omgaan, maar ook een bijdrage kunnen blijven leveren aan de ontwikkeling van het werkveld. Om dit voor elkaar te krijgen is een sterk projectconsortium geformeerd bestaande uit hogescholen met een MBRT-opleiding, de beroepsverenigingen van MBB’ers (NVMBR) en radiologen (NVvR), Erasmus MC en het RIVM. Daarnaast is een adviesraad geformeerd met gerenommeerde AI-experts uit diverse gremia. Voor de succesvolle invulling van het AI kennishiaat is een tweetraps actieplan opgesteld: (1) Na een systematische inventarisatie van de state-of-the-art of AI voor radiologische doeleinden wordt een visiedocument opgesteld over AI voor MBB’ers nu en in de toekomst en (2) de zorgvuldig getoetste visie wordt omgezet in een protocol met twee online instructieprogramma’s: een introductie in AI op HBO niveau voor MBB’ers (i.o.) om het kennishiaat te dichten en een gevorderdenmodule op post-HBO niveau zodat MBB’ers een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van hun werkveld met AI.