A rail-guided robotic system is currently being designed for the inspection of ballast water tanks in ships. This robotic system will manipulate sensors toward the interior walls of the tank. In this paper, the influence of rail compliance on the end-effector position error due to ship movement is investigated. An analytical model of the six degrees-of-freedom (DOF) rail stiffness is presented and implemented in a reduced-order analytical frequency response model. This model describes the transfer function between ship acceleration and end-effector position as a function of rail geometry and material properties. Moreover, the influence of the robot compliance is investigated, resulting in design parameters for the robot. The models and calculations are evaluated and compared with a multibody model and prove to be accurate. The analytic models indicate whether or not a proposed robotic system is feasible and if so, optimize rail dimensions, material and robot design. A use-case scenario has been developed which shows that the proposed design will be unlikely to meet the requirements of this robot system design; therefore an alternative design strategy is recommended.
DOCUMENT
In een aantal sectoren staat de klantbeleving zwaar onder druk vanwege personeelstekort. Is het in deze tijd dus nog wel zinvol om de customer experience proberen te verbeteren als er niet voldoende mensen zijn om het primaire proces goed op de rails te hebben.
LINK
In 2023 bleek dat accountantskantoren KPMG en Deloitte de afgelopen jaren hebben gefraudeerd met verplichte examens. Het leidde onder andere tot het aftreden van partners. Andere accountskantoren gaan op verzoek van de AFM intern onderzoek doen of de examenfraude ook bij hen voorkomt. Wat dat onderzoek ook oplevert, in ieder geval laat de sector zien dat ze haar maatschappelijke functie uit het oog verliest. Het gedachtegoed van de ethicus Alasdair MacIntyre kan volgens Gert de Jong richtlijnen geven om de sector weer op het juiste spoor te krijgen.
LINK
De broers Nahib en Nabil zijn als kind gevlucht voor de Taliban. Waar Nahib zijn leven op de rails kreeg en ging werken in een justitiële jeugdinrichting, kwam Nabil in zijn puberteit juist in de criminaliteit terecht. Wat maakt hun verhalen zo verschillend? Welke omstandigheden, beslissingen, gebeurtenissen, en eigenschappen kunnen je levensloop beïnvloeden? Samen met podcastmakers Sjoerd Litjens en Jan Paul de Bondt maakte het lectoraat Kennisanalyse Sociale Veiligheid hierover de podcastserie Verklaring omtrent gedrag.Doel De podcastserie is bedoeld om een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk, door kennis en inzicht over de ontwikkeling van crimineel gedrag toegankelijk te maken voor studenten en professionals die betrokken zijn bij of geïnteresseerd zijn in het werken met forensische doelgroepen. De volgende stap zal zijn te onderzoeken op welke manieren de podcast gebruikt kan worden in onderwijs en praktijk. Resultaten In de eerste zeven afleveringen van de podcastserie Verklaring omtrent gedrag staan de levensverhalen van de broers centraal. In de laatste vier afleveringen gaan forensisch experts uit wetenschap en praktijk met elkaar in gesprek over bepaalde thema’s rond hun levensverhalen, zoals de factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van crimineel gedrag. 'Sorry voor mijn broertje' Voor KRO/NCRV en 3FM is door Sjoerd Litjens en Jan-Paul de Bondt een bewerking gemaakt van de eerste zeven afleveringen onder de naam Sorry voor mijn broertje. Het verhaal van twee broers die, na een barre tocht waarbij hun familie uiteenvalt, elkaar terug vinden in Nederland, waarna de één zich opwerkt tot HBO-docent en de ander in de zware criminaliteit belandt. Een familiegeschiedenis tegen de achtergrond van een oorlog, maar vooral het verhaal van twee Nederlandse jongens die hun generatiegenoten willen laten zien wat er achter een eerste indruk verborgen zit. Looptijd 01 mei 2019 - 06 mei 2021
Spoorbeheerder Prorail heeft jaarlijks aanzienlijke hoeveelheden afgedankte rails (spoorstaven), deze worden omgesmolten voor de staalproductie (recycling). Omsmelten kost energie en er gaat veel waarde verloren. Prorail wil naar een meer circulaire toepassing. Alternatieven waarbij spoorstaven hoogwaardig hergebruikt worden zijn nodig! Het is goed te voorspellen wanneer spoorstaven afgedankt zullen worden. Spoorstaven zijn een kwalitatief hoogwaardig product, gemaakt uit de grondstof ijzer. Het spoorwegnet is dan ook de ideale grondstoffenbank: een product van goede kwaliteit dat in substantiële en voorspelbare hoeveelheden beschikbaar is. Dankzij de uitstekende materiaaleigenschappen zijn afgedankte spoorstaven vermoedelijk goed bruikbaar als constructief element in gebouwen of infrastructurele objecten. Over de eigenschappen en toepassingsmogelijkheden van spoorstaven in relatie tot deze nieuwe functie is echter weinig bekend. De participerende (MKB)bedrijven zien hier kansen voor het ontwikkelen van nieuwe circulaire producten en diensten. Daarom wordt gekeken of spoorstaven een tweede (en volgende) leven kunnen leiden als constructie materiaal. Met dit voorstel wordt onderzocht welke constructieve en materiaaltechnische aspecten relevant zijn bij het gebruik van spoorstaven als constructiemateriaal. Mogelijkheden voor hoogwaardig hergebruik van spoorstaven worden gegenereerd. Er wordt een constructief ontwerp voor een demontabele modulaire voetgangersbrug gemaakt. Inzicht in businesscase en milieu-impact worden gegeven. De ontwikkelde kennis wordt gedeeld via kennisdelingsbijeenkomsten, rapporten en een factsheet. Studenten worden betrokken bij dit project.
Nature-based coastal management is mainstream in the Netherlands. About 12 Mm3 of sand is added annually to the coast to compensate coastal erosion and maintain high safety levels against flooding. This amount will likely increase to compensate for accelerated sea level rise. (Mega-)Nourishments may also strengthen and support biodiversity and recreational values of the coastal zone and associated wetland areas. However, the ecological and societal impacts of mega-nourishments on open coasts are not well established, hampering comparison of pros and cons of different nourishment strategies. This knowledge gap is largely due to the lack of suitable methods to monitor and predict the spreading of nourishment sand along the coast and into tidal basins. Ameland Inlet provides us with a unique opportunity to develop and test novel approaches to fill this knowledge gap in close collaboration with our consortium and stakeholders. In 2018 the first tidal inlet mega-nourishment (5 Mm3) was placed in the Ameland Inlet ebb-tidal delta, and geomorphic and biotic responses nearby are closely monitored in the Kustgenese 2.0 and SEAWAD programmes. Our research builds on the insights gained, will gather new data to investigate off-site effects (linked with SIBES/SIBUS sampling), and build a common knowledge-base with stakeholders. We will develop novel luminescence-based methods to monitor the temporal and spatial dispersal of nourishment sand. These insights will be combined with an inventory of off-site biotic responses to nourishment and the role biota play in the mixing of nourishment sand with natural sediments. Combined results will be used to develop and validate models to trace transport paths of individual grains and improve morphodynamic predictions. Throughout the project, we will collaborate and interact intensely with coastal managers and (local) stakeholders to address concerns and exchange insights, creating a platform for co-assessment and optimization of nourishment designs and strategies.