BACKGROUND: Total body surface area (TBSA) burned, expressed as percentage is one of the most important aspects of the initial care of a burn victim. It determines whether transfer to a burn centre is necessary as well as the need for, and amount of, intravenous fluid resuscitation. Numerous studies, however, have highlighted inaccuracies in TBSA assessment. Therefore, the differences in burn size estimates between referrers and burn centre's in children and its consequences in terms of transfer and intravenous fluid resuscitation were investigated.METHODS: This study involved two time periods from January 2002 until March 2004 and January 2007 until August 2008. All referred children admitted to a Dutch Burn centre within 24h post burn were eligible. Data were obtained from patient records retrospectively and in part prospectively.RESULTS: A total of 323 and 299 children were included in periods 1 and 2, respectively. Referring physicians overestimated burn size with a factor two (mean difference: 6% TBSA ± 5.5). About one in five children was referred to a burn centre without fulfilling the criteria for referral with regard to burn size (assessed by burn specialists) special localisation or inhalation trauma. Proportions of children receiving intravenous fluid resuscitation regardless of indication increased from 33% to 49% (p<0.01). The received volumes tended to be higher than necessary.CONCLUSIONS: Referring physicians overestimate burn size in children admitted to Dutch burn centres. This has little negative consequences, however, in terms of unindicated transfers to a burn centre or unnecessary fluid resuscitation.
DOCUMENT
In anderhalve minuut legt deze animatie je uit wat de Food Boost Challenge is. Een challenge mét, dóór en vóór jongeren, geholpen door onderwijs, en partners uit het maatschappelijk veld en bedrijfsleven. Want jongeren weten het beste wat hen helpt om gezondere keuzes te maken, als het gaat om voedselkeuzes. En dus ook welke veranderingen in de eetomgeving nodig zijn om makkelijker te kiezen voor gezonder, meer groente en fruit, meer volkoren en meer water in plaats van gesuikerde dranken. En onderwijs en partners uit maatschappelijk veld en bedrijfsleven kunnen de jongeren helpen bij de uitwerking van idee naar prototype en pilot test onder de doelgroep. Kortom een super leuke, leerzame en relevante challenge!
YOUTUBE
Deze wegwijzer is ontwikkeld voor en met scholen om het proces van evidence informed werken in het voortgezet onderwijs (VO) te ondersteunen. Deze wegwijzer is bedoeld om het gesprek in schoolteams – bij voorkeur samen met jongeren en ouders – op gang te brengen om zo tot een gezamenlijk gedragen schoolbrede aanpak te komen. De wegwijzer ondersteunt in het verminderen van schoolstress en prestatiedruk en draagt bij aan het vergroten van schoolaanwezigheid. Op basis van 8 domeinen worden (1) specifieke aanbevelingen gedaan, (2) suggesties voor interventies gegeven – voorzien van uitleg waarom deze interventie voor dat onderdeel werkzaam is -, (3) en praktijkvoorbeelden van andere scholen gedeeld. Deze animatie legt in het kort uit wat de Wegwijzer kan betekenen. We raden aan om ongeveer 3 domeinen te selecteren voor een eerste plan van aanpak. Stel een gezamenlijk plan op en evalueer gedurende het proces. Wat gaat er goed, wat kan er beter en hebben de gekozen inspanningen effect? Zie ook het stappenplan ‘Werken aan welbevinden’.
MULTIFILE
Het lectoraat Teaching, Learning & Technology (TLT) heeft animaties ontwikkeld over het effectief vormgeven van leerpraktijken met inzet van technologie. Deze gaan over peerreview benutten in een leerproces, video effectief en didactisch inzetten en samenwerkend leren inzetten en ontwerpen. De handreikingen zijn gebaseerd op inzichten uit onderzoek en de animaties zijn in zowel het Nederlands als Engels. Door in de poster te klikken op de beelden, start de animatie in YouTube.
DOCUMENT
Dit is de letterlijke tekst van de lectorale rede van Jolanda Tuinstra, zoals zij die op 23 mei 2024 in Leeuwarden uitsprak aan NHL Stenden hogeschool. In dit document ontbreken de beelden van de begeleidende Powerpoint. Wel is er een link opgenomen naar een animatiefilmpje over Sociale kwaliteit.
DOCUMENT
Lager opgeleiden vinden niet zonder meer hun weg in de publieke dienstverlening. In de afgelopen jaren is veel geïnvesteerd om dit te verbeteren. Proceselementen zoals brieven, online omgevingen en gesprekstechnieken zijn aangepast en verbeterd. Toch is de samenwerking tussen lager opgeleide cliënten en professionals nog lang niet optimaal. Onderzoek naar de oorzaak hiervan wijst op het bestaan van drie cruciale factoren die in samenspel met de proceselementen een effectieve samenwerking tussen cliënten en professionals onder druk zetten. Deze drie factoren zijn samengevoegd in drie pijlers. Dit zijn: begrijpen, willen en kunnen. Begrijpen we de ander, willen en kunnen we hem écht helpen? Deze pijlers komen uitgebreid aan bod in de animatie behorend bij stap 1. Voorliggend assessment is bedoeld om na te gaan wat jouw ervaringen zijn in de samenwerking met lager opgeleiden als het gaat om het begrijpen van de ander en het willen en kunnen helpen van de ander. Dit assessment wil jou ondersteunen bij het onderzoeken van de mogelijkheden om de hulp- en dienstverlening aan lager opgeleiden te verbeteren.
DOCUMENT
Peerreview is een leeractiviteit waarbij studenten elkaar feedback geven. In het hoger onderwijs wordt veel gebruik gemaakt van peerreview. En terecht, want op basis van een grote hoeveelheid onderzoek kan inmiddels worden aangenomen dat peerreview het leerproces kan ondersteunen en de kwaliteit van de leeropbrengsten kan verhogen. Maar dit gebeurt niet vanzelf. Om peerreview effectief in te zetten, is het nodig dat de leeractiviteit goed wordt georganiseerd en daarbij moet aan behoorlijk wat voorwaarden worden voldaan. Dit blijkt nog niet zo eenvoudig. Het organiseren van een effectief peerreviewproces is een complex en vraagt om een vooraf goed beredeneerde aanpak. Wanneer peerreview niet goed wordt voorbereid kan het zelfs averechtse effecten opleveren. Lectoraat Teaching, Learning & technology onderzoekt daarom hoe peerreview effectief in leerprocessen kan worden ingezet. In deze animatie doorlopen we kort de stappen om tot een beredeneerd peerreview proces te komen.
YOUTUBE
Samenwerkend leren wordt als didactische werkvorm vaak ingezet in het hoger beroepsonderwijs, maar leidt in veel gevallen niet tot de gewenste leerresultaten. Samenwerkend leren is alleen van toegevoegde waarde in een leerproces als het bijdraagt aan een verdieping van het leerproces van elke student in een team en leidt tot een meer leeropbrengst voor elke student. Dat vraagt kennis over hoe samenwerkend leren effectief in te zetten in een leerproces en hoe technologie daarbij optimaal benut kan worden.
MULTIFILE
Informatieve animatie over werken op afstand als reclasseringsambtenaar tijdens de COVID pandemie.
LINK