Professional doctorate traject en de betekenis voor de praktijk van opleiders (Velon congres, 18 maart 2024) In samenwerking met Arienne van Steveren en Bert Veerbeek
In Nederland krijgrn mensen die een delict hebben gepleegd iet alleen een straf, zij worden ook actief begeleid naar een leven zonder criminaliteit. Hierin speelt de reclassering een belangrijke rol. Deze organisatie helpt onder meer mensen die een gevangenisstraf hebben uitgezeten of een tbs-behandeling hebben gehad. Ook kan begeleiding door de reclassering worden opgelegd om een straf of maatregel te vermijden. Cliënten onder toezicht van de reclassering kampen vaak met diverse problemen, zoals werkloosheid, verslaving psychische problemen of een licht verstandelijke beperking. Ook worstelen zij vaak met schulden. Tot dusver weten we echter nog maar weinig over schulden bij cliënten van de reclassering. Hoeveel en welke soort schulden hebben zij eigenlijk? Welke factoren spelen een rol bij de instandhouding van schulden? En wat hebben cliënten nodig om te werken aan een toekomst vrij van delicten én schulden? De afgelopen jaren deed ik onderzoek naar schulden van reclasseringscliënten. Ook wilde ik weten hoe de reclassering haar doelgroep hierin het beste kan begeleiden. In dit proefschrift magazine deel ik de belangrijkste bevindingen.
LINK
Artikel overgenomen uit Tijdschrift voor Lerarenopleiders, Themanummer Nieuw Meesterwerk, 2013, nr. 2 In dit artikel wordt ingegaan op een pilot waarin we positieve indicatoren voor PBS hebben geselecteerd. De pilot loopt nog en de gegevens zijn daarom beperkt tot de voormeting. Deze gegevens bieden zicht op kenmerken van leerkrachten en leerlingen voorafgaand aan het PBS-traject. Deze gegevens komen van pas bij de implementatie van PBS: waar liggen de accenten en behoeften van een specifiek team en hun groepen?Daarnaast zijn kenmerken van leerkrachten en leerlingen van belang voor de effectmeting.Bij effectonderzoek is tegenwoordig niet alleen de vraag òf een aanpak effect heeft, maar voor wie en hoe. Daarom is het belangrijk dat we informatie over deelnemers hebben.
MULTIFILE
De reclassering wil op structurelere wijze invulling gaan geven aan de inzet van vrijwilligers in de organisatie. Welke meerwaarde kunnen vrijwilligers hebben op de doelen van een reclasseringstraject: hoe dragen zij met hun activiteiten en samenwerking met professionals bij aan een succesvolle begeleiding van cliënten? Hoe waarderen de betrokken partijen (reclasseringswerkers, vrijwilligers en cliënten) deze samenwerking?Doel Aanbevelingen doen aan het management van de reclassering over een efficiënte samenwerkingsvorm tussen reclasseringswerkers en vrijwilligers, met als doel het integrale werken te bevorderen. Resultaten Drie vrijwilligersprojecten vormden de onderzoekslocaties: COSA 1-op-1, pilot LJ&R en pilotgroep A’dam. Vrijwilligers voeren een breed palet aan activiteiten uit. Vrijwilligers en werkers hebben altijd contact bij de start van een traject, hierna varieert de invulling van de samenwerking. Een samenwerkingsvorm gebaseerd op een gelijkwaardig contact tussen werker en vrijwilliger lijkt het meest adequaat. Werker en vrijwilliger stemmen regelmatig af over de taken en doelen en de cliënt wordt actief betrokken bij het traject. Allen zijn tevreden over het resultaat. Vrijwilligers kunnen van toegevoegde waarde zijn voor de reclassering wanneer zij bij de integrale trajecten van cliënten worden gevraagd. Werkers houden zich direct bezig met het voorkomen en verminderen van crimineel gedrag en vrijwilligers voeren voorwaardenscheppende activiteiten uit. Op deze wijze vullen vrijwilligers en werkers elkaar aan. Looptijd 01 oktober 2019 - 15 juli 2020 Aanpak Literatuurstudie Semi-gestructureerde interviews bij reclasseringswerkers en cliënten Online focusgroepen met werkers en vrijwilligers van onderzoekslocaties
Het online werken heeft door de huidige COVID-19 crisis een enorme vlucht genomen. Er is nog weinig bekend over online werken in het gedwongen kader. Hoe ervaren reclasseringswerkers en cliënten het contact in een online omgeving? Lukt het hen om met digitale middelen een werkalliantie tot stand te brengen en te onderhouden?Doel Overzicht bieden van de (inter)nationale literatuur over het online werken met cliënten in het gedwongen kader; Inventariseren van praktische ervaringen van reclasseringswerkers en cliënten met online werken; Verzamelen van best practices in online werken, inclusief een overzicht van de technische middelen die hierbij kunnen worden ingezet; Opleveren van heldere do’s en don’ts in het online werken met reclasseringscliënten. Resultaten Dit onderzoek zal inzicht geven in de voor- en nadelen van online werken in de reclassering. Werkt het bij alle typen cliënten en in alle fasen van het reclasseringstraject? Looptijd 01 september 2020 - 01 mei 2021 Aanpak Literatuurstudie Enquête onder adviseurs, toezichthouders, werkmeesters en cliënten Focusgroepen onder reclasseringswerkers en cliënten Lagerhuisdebat met voor- en tegenstanders van online werken