Al enige tijd woedt in kwaliteitsland de discussie over de kwaliteitsscholen, geinitieerd door Huub Vinkenburg. Een van de vragen daarbij is: wat opnderscheidt de kwalietitskunde van andere kundes zoals organisatiekunde? In deze bijdrage aan de discussie wil ik een lans breken voor een element dat tot dusver te weinig aandacht heeft gekregen: de strategische context van de organisatie/
Enkele vrij abstracte concepten van krachten zijn prima te verkennen aan de hand van fietsen als context. Leerlingen zijn ermee bekend en daardoor zal het meer aanspreken dan een auto of raket als vervoersmiddel. Op het Festival of Physics, georganiseerd door het Institute of Physics, gaven Alan Denton en James de Winter hier een workshop over.
Het lectoraat Image in Context van het Kenniscentrum Kunst en Samenleving in Groningen heeft in de afgelopen acht jaar van zijn bestaan gezocht naar nieuwe rollen voor kunstenaars en ontwerpers in sociale contexten. Zoekend naar de specifieke rol die de kunsten (als een verzamelnaam voor de disciplines die binnen een kunstacademie gedoceerd worden) kunnen innemen in sociale omgevingen, ontstond er als vanzelf een focus op de artistieke attitude als datgene waarmee een kunstenaar, naast zijn beeldende kwaliteiten, zich onderscheidt. Immers zonder een artistieke attitude komen beeldende kwaliteiten minder tot hun recht en wordt kunstenaarschap een ambacht. En in een sociale omgeving maakt de artistieke attitude van de kunstenaar het verschil met bijvoorbeeld een sociaal werker of een zorgprofessional. Het is een attitude die door hem of haar wordt ontwikkeld binnen het kunstonderwijs.