Bij het ontwerpgerichte onderzoek dat het lectoraat Teaching, Learning & Technology uitvoert naar effectieve inzet van technologie bij leerprocessen wordt gewerkt met pioniers binnen opleidingsteams, die samen met een aantal teamleden een innovatieve leerpraktijk ontwerpen en testen in de praktijk. In het studiejaar 2016-2017 werd in zeven opleidingen een casestudie uitgevoerd naar inzet van video en/of scripting van peerreview. In twee gevallen betrof het een eerste iteratie waarbij een eerste prototype werd getest en geëvalueerd. In de andere vijf gevallen betrof het een tweede iteratie waarin een bijgesteld prototype werd getest. Deze studie richtte zich op de verkenning van kenmerken van pioniers en de karakteristieken van de gegeven contexten en de mogelijke invloeden daarvan op het effectief opereren als pionier. Op basis van inzichten uit onderzoek naar voorbeelden van brede acceptatie en succesvolle implementatie van onderwijsinnovaties met technologie, is een procesgang geschetst die duurzame inzet van een innovatie in een opleiding kansrijk maakt. In dat proces speelt de pionier weliswaar een centrale rol, maar ook andere condities in de context zijn belangrijk, waaronder de aanwezigheid van op transformatie gericht leiderschap, een visie op onderwijs en een feedbackcultuur in het team. Deze aspecten zijn nader onderzocht in deze studie, waarbij de inzichten uit onderzoek sturend waren voor de dataverzameling, dataverwerking en data-analyse.
The Dutch government and leading academics in the field of circular economy propose that “repurposing”, i.e., finding new usages for discarded material, is important to reduce resource usage. Waste collectors, municipalities and start-ups increasingly find ways to develop circular business models, aiming for minimum loss of material integrity. Repurpose is a circular business model strategy which entails using a discarded product or its parts in a new product with a different function.The aim of this research is to gain a better understanding of this promising but academically underexposed circular strategy by empirically exploring its key characteristics and developing a taxonomy that reflects the scope and potential of the concept. The taxonomy development was based on clustering and comparing 96 case examples using key characteristics and critical factors empirically collected by means of 11 semi-structured expert interviews. The taxonomy was iteratively refined and validated by means of workshops with experts.This paper proposes a taxonomy and a comprehensive definition for repurposing. The Repurpose taxonomy distinguishes three main categories with increasing levels of material integrity: “Reprocess”, “Reshape” and “Recontextualize”. The taxonomy provides a refinement of existing circular business model patterns and frameworks for closing material loops strategies. It shows how repurposing may exploit the creative potential of design to fill the gap between reuse and recycling by retaining previously added value with three levels of physical adjustment.