Op school vult een leerling zijn rugzak met de bagage die nodig is voor een werkend leven. Als het goed is. 'Maar het onderwijs is nog georganiseerd op een industriële basis', zegt onderwijsonderzoeker Frans Meijers. 'Terwijl de diensten- en de kenniseconomie van de toekomst vraagt om werknemers die vooral ook kunnen reflecteren.'
DOCUMENT
Hoofdstuk 1 in 'Leren door reflecteren in het forensisch sociaal domein. Inzichten uit de begeleidingskundige praktijk.'
DOCUMENT
Elke professional reflecteert. Althans dat stelde Donald Schön (1983; 1987) op basis van onderzoek dat hij deed onder professionals in diverse beroepsgroepen. Hij doelde daarbij op het reflecteren tijdens het handelen (reflection-in-action). Hij constateerde dat professionals al handelend tot oplossingen kwamen, vertrouwend op hun vaak impliciete kennis. Voortbordurend op Schön wordt er in het hoger beroepsonderwijs geïnvesteerd in leren reflecteren ‘on-action’: achteraf terugblikken op eigen handelen. Dat is geen gemakkelijke opgave, niet in de laatste plaats omdat reflecteren een lastig te bevatten begrip is en moeilijk te operationaliseren is.
DOCUMENT
Bij reflecteren staat ‘leren van je ervaringen’ centraal. Reflecteren helpt bij het ontwikkelen van beroepsvaardigheden. In breder verband kan reflectie bijdragen aan professionalisering van beroepen en beroepsgroepen omdat het kan leiden tot nieuwe kennis en inzichten. Dit boek leert studenten en professionals wat reflecteren inhoudt, waarom het belangrijk is en op welke manieren reflectie plaats kan vinden. Reflecteren geeft basiskennis over reflecteren en legt hierbij verbanden met theoretische achtergronden uit de filosofie en psychologie. Theorie wordt afgewisseld met aansprekende praktijkvoorbeelden en persoonlijke verhalen . Het boek bespreekt de basisvaardigheden die nodig zijn om te kunnen reflecteren en reikt handige instrumenten aan om deze vaardigheden te leren. Het praktische laatste deel bevat zowel individuele als groepsopdrachten.
LINK
Als BOL-studenten optimaal willen leren van hun praktijkervaringen, is het zinvol om hen te laten reflecteren op die ervaringen. Om de reflectie effectief te laten zijn, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo moet school studenten goed voorbereiden op leren op de werkplek. En op de werkplek moeten studenten de mogelijkheid krijgen om te reflecteren, met ondersteuning van de werkplekbegeleiders. Het helpt om de reflectie te structureren aan de hand van een vaste set vragen.
DOCUMENT
Kritisch reflecteren is een van de belangrijkste competenties die professionals dienen te bezitten (Geenen, 2017; SER, 2015). Reflecteren ondersteunt niet alleen de groei van de professional maar ook de ontwikkeling van de beroepsgroep en de professie (Engelbertink, 2021; Geenen, 2017; Meijers & Mittendorff, 2017). Om studenten optimaal te kunnen ondersteunen in hun leerproces tot kritisch reflecterende professional is een dialogisch feedbackproces met meerdere feedbackmomenten een hulpmiddel. De mogelijkheden voor zo’n dialogisch feedbackproces kan worden vergroot middels een online leeromgeving (Ajjawi & Boud, 2018; Yang & Carless, 2013). In dit artikel wordt ingegaan op de ontwikkeling en uitvoering van een online leeromgeving die het kritisch reflectieproces van stagiaires in een dialogisch feedbackproces vorm geeft met hun begeleiders van zowel hun opleiding (zoals supervisors, studieloopbaanbegeleiders en andere docenten) als buiten hun opleiding (zoals stagebegeleiders). Ervaringen van 3e jaar social work stagiaires met dit online dialogisch feedbackproces ter versterking van hun reflectievaardigheden zijn onderzocht via een experimentele setting in twee condities (experimentele groep versus controle groep).
MULTIFILE
https://onderwijsinnovatie.ou.nl/oi-maart-20/kritisch-reflecteren-met-narra-instrument/ Een van de belangrijke leerdoelen in het hoger onderwijs is het aanleren van reflectievaardigheden (Kinkhorst, 2010). De Academie Mens en Maatschappij (AMM) van Saxion heeft in de nieuwe voltijdopleiding Social Work een doorlopende leerlijn kritische reflectie opgenomen. In dit artikel wordt beschreven hoe AMM deze leerlijn heeft ontwikkeld.
MULTIFILE
Hoofdstuk 14 in 'Leren door reflecteren in het forensisch sociaal domein. Inzichten uit de begeleidingskundige praktijk.'
DOCUMENT
Hoofdstuk 11 in 'Leren door reflecteren in het forensisch sociaal domein. Inzichten uit de begeleidingskundige praktijk.'
DOCUMENT
Hoofdstuk 8 in 'Leren door reflecteren in het forensisch sociaal domein. Inzichten uit de begeleidingskundige praktijk.'
DOCUMENT