De gemeente Emmen heeft opdracht verleend aan Marklinq om evaluatieonderzoek te doen om te kijken in hoeverre regiomarketing bijdraagt aan de doelen die in het citymarketingbeleid 2012-2016 zijn gesteld. In het bijzonder is gekeken naar de organisatie, de samenwerking met andere partners, het draagvlak en de efficiency.In dit onderzoek is getracht daar duidelijkheid in te scheppen en dit heeft tot een advies geleid hoe de regiomarketing van Emmen vanaf 2017 kan staan als een huis.
DOCUMENT
De regio Parkstad Limburg heeft te maken met een complexe, meervoudige opgave in de vorm van achterstanden in de sociaal fysieke leefbaarheid, ruimtelijke- en sociaal-economische structuur. Vergelijken we Limburg met de rest van Nederland, dan zijn er grote verschillen zichtbaar. Zoomen we in op Parkstad Limburg, dan zijn armoede, ongezondheid, werkloosheid, leegstand en onveiligheid in diverse buurten en wijken aan de orde van de dag. Dit heeft negatieve invloed op de brede welvaart in de regio. De problematiek en de achterstand ten opzichte van het gemiddelde van Limburg en de rest van Nederland is groot en wordt overgedragen van generatie op generatie. Een duurzame ontworsteling uit de hele gemarginaliseerde positie lijkt zonder langdurige ondersteuning nagenoeg onmogelijk, mede door de intergenerationele mobiliteit van armoede, opleidingsniveau, gezondheid en werkloosheid.
DOCUMENT
Project rondom NEXT Governance. 80 bewoners van het nationaal landschap Middag-Humsterland stelden in 2017 een visie op, die ze vervolgens in vijf werkgroepen (onder begeleiding van het Lectoraat Duurzaam Coöperatief Ondernemen) zelf tot realisatie brengen. gebiedsontwikkeling, coöperatief, next governance, Project rondom NEXT Governance. 80 bewoners van het nationaal landschap Middag-Humsterland stelden in 2017 een visie op, die ze vervolgens in vijf werkgroepen (onder begeleiding van het Lectoraat Duurzaam Coöperatief Ondernemen) zelf, coöperatief, tot realisatie brengen. Tegelijkertijd werkt de regio zo zelf aan onderwerpen als 'energietransitie binnen het landschap', 'regiomarketing', 'leefbaarheid', 'nieuwe verdienmodellen voor boeren'. In totaliteit zijn er momenteel meer dan 100 mensen in het gebied betrokken bij de ontwikkelingen.