Logistieke kosten, service levels en beschikbaarheid van personeel zijn al jaren belangrijke uitgangspunten op basis waarvan bedrijven hun fysieke distributienetwerken inrichten. Toch zijn er zes minder bekende factoren waar bedrijven rekening mee houden bij het ontwerp van hun distributienetwerken.
In dit artikel wordt beschreven hoe aan de hand van rekenroutines de rekenwiskundeontwikkeling spelenderwijs kan worden gestimuleerd. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de verschillende domeinen binnen rekenen en wiskunde, en aan het inrichten van een uitdagende en kansrijke speelleeromgeving.
“Leer kinderen problemen oplossen.” Dat is een belangrijk doel van het onderwijs van de toekomst, zowel binnen als buiten de rekenles. Als het gaat om het oplossen van non-routine rekenopgaven (opgaven waarbij kinderen zelf een oplossingsmanier construeren) is het van belang dat leerlingen daarover met elkaar in gesprek gaan. Dat vereist een adequate rekentaal waarmee ze hun rekenideeën kunnen verwoorden en die van anderen kunnen begrijpen. Leerlingen kunnen die rekentaal verwerven door met elkaar in gesprek te gaan over het oplossen van non-routine rekenopgaven. Dit lijkt een vicieuze cirkel, maar leerkrachten die zich ervan bewust zijn dat hun leerlingen tijdens het uitwisselen van oplossingsmanieren aan een dubbel doel werken, kunnen zorgen voor niveauverhoging, zowel in rekentaal als in probleemoplossende vaardigheden. Door feedback te geven op zowel het taalgebruik van de leerlingen als hun oplossingsmanieren, creëren ze een win-win-onderwijs-situatie.