Some researchers insist that sustainability should be represented as a continuous quest, doubting that there is the ‘right’ way to be sustainable. Acknowledging the immensity of sustainability challenges, this article takes a different perspective, arguing that without understanding of concrete barriers and seeking solutions, the challenge of addressing unsustainable practices becomes unsurmountable. This article will summarize research in sustainability literature that indicates that sustainability requires a constant human population, as well as ecologically benign method of production. This article will survey a number of helpful frameworks that address the key obstacles to sustainability, namely population growth, and unsustainable production and consumption. These frameworks are discussed in the context of business-level solutions and production systems. As illustrated by examples of best practices as well as potential pitfalls associated with each system, these systems have the potential to move the quest for sustainability beyond ‘business as usual.’ https://doi.org/10.1007/s10668-015-9723-1 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE
This Whitepaper presents the essence of research into existing and emerging circular business models (CBMs). This results in the identification of seven basic types of CBM, divided into three groups that together form a classification. This Whitepaper consists of three parts. ? The first part discusses the background and explains the circular economy (CE), the connection with sustainability, business models and an overview of circular business models. ? In the second part, an overview is given of the developed classification of CBM, and each basic type is described based on its characteristics. This has resulted in seven knowledge maps. Finally, the last two, more future-oriented models are further explained and illustrated. ? The third part looks back briefly at the reliability of the classification made and then at the aspects of change management in working on and with a CBM.
MULTIFILE
In our in-depth case study on two circular business models we found important roles for material scouts and networks. These key partners are essential for establishing circular business models and circular flow of materials. Besides, we diagnose that companies are having difficulties to develop viable value propositions and circular strategies. The paper was presented at NBM Nijmegen 2020 and will be published at a later date
Hoe kun je een koper stimuleren om niet perse de -op het eerste gezicht- goedkoopste machine of equipment aan te schaffen, maar ook te kijken naar lange termijn waardebehoud en duurzaamheid? Of andersom, hoe vergelijk je aanbod van leveranciers op een mix van criteria waaronder emissies, maar ook het lange-termijn kostenplaatje? Dit project richt zich op mkb-bedrijven in de metaal- en maakindustrie, waar veel ‘kritieke grondstoffen’ bespaard kunnen worden als er ook naar refurbish, remanufacturing en product-as-a-service gekeken wordt op het moment dat een machine vervangen moet worden. Er zal onderzocht worden in hoeverre goed gepresenteerde en samenhangende informatie over ecologische en economische duurzaamheid kan helpen bij het maken van zulke keuzes. Deze informatie wordt gepresenteerd in een beslissingsondersteunende tool. De tool moet inzicht geven over zg. Total Cost of Ownership (TCO), in plaats van enkel de aanschafprijs, en in de eco-impact van verschillende alternatieven. Eco-impact wordt vaak bepaald d.m.v. een zg. Life Cycle Analysis (LCA), waarin de levenscyclus van een product of dienst bekeken wordt van ‘wieg tot graf’. De TCO brengt juist de financiële aspecten (investering, beheer, onderhoud, ‘end-of-life’) over de levensduur in kaart. Maar het komen tot vergelijkbare LCA/TCO berekeningen vraagt afspraken over uitgangspunten en presentatiemethoden in een keten. In het project worden bestaande (reken)methoden op een vernieuwende wijze gecombineerd worden en in co-creatie geschikt gemaakt worden voor sales engineers en inkopers uit het werkveld. Het ontwerpgerichte onderzoek naar bruikbare presentatiemethoden en het mogelijke effect op aankoopgedrag zal vooral plaatsvinden met behulp van zg. ‘mockups’ waarmee de functionaliteit en interface van de tool iteratief getest wordt. Het eindresultaat is een advies over hoe te komen tot implementatie van de methode door de betrokken partijen. Het project kan zo bijdragen aan het introduceren van nieuwe circulaire business modellen in deze sector.
Vezelversterkte kunststoffen (composieten) zijn lichtgewicht, sterk en hebben een uitstekende (buiten)duurzaamheid. Composieten worden in vele uiteenlopende constructies toegepast, variërend van loopplanken voor bruggen of steigers, constructies voor machines tot wieken voor windmolens. Daarbij is de verbinding tussen het composiet en de rest van de constructie tot op heden altijd de zwakste schakel. Bij hoge mechanische belastingen vragen verbindingen al gauw ook kostbare oplossingen. Beide factoren begrenzen de toepassingsmogelijkheden. Een mogelijk veelbelovende technologie dient zich aan vanuit een geheel ander toepassingsgebied. Coldspray (CS) is een technologie die het mogelijk maakt om metaallagen aan te brengen. CS wordt onder meer toegepast bij reparatie van (beschadigde of versleten) metalen onderdelen (remanufacturing). Het biedt echter ook mogelijkheden om sterk hechtende metaallagen aan te brengen op andere materialen. Het toepassen van Coldspray als alternatieve technologie bij Additive Manufacturing (CSAM) is in opkomst bij 3D metaalprinten. Of CSAM een oplossing gaat bieden voor het realiseren van sterke verbindingen tussen composieten en andere in de regel metalen constructiedelen vormt de kernvraag voor dit verkennend onderzoek. De focus zal daarbij liggen op de hechting tussen het composiet en de daar met CSAM op aangebrachte metaallagen. Voor dit onderzoek bundelen Prince Fibre Tech (leverancier van composiet profielen), Titomic (leverancier van CS-technologie), innovatiewerkplaats Perron 038 (AM-lab met CS-3Dprinter) en lectoraat Kunststoftechnologie van Windesheim hun expertises, faciliteiten en materialen.
Bedrijven kunnen circulariteit niet alléén bereiken. Circulariteit is immers geen eigenschap van één product, dienst of businessmodel – het is een eigenschap van een systeem. Dit project bestudeert daarom circulariteit vanuit een ecosysteemperspectief.Doel De missie van LINCIT is om bedrijven met een lineaire supply chain te begeleiden bij de transitie naar een circulair bedrijfsecosysteem, en de bijbehorende logistieke en operationele processen te organiseren. Resultaten 1. Klein beginnen. 2. Partnerschappen herdefiniëren. 3. Het ecosysteem opschalen. 4. Meten. Nieuws LINCIT nieuwsbrief najaar 2023 Looptijd 01 januari 2023 - 31 december 2025 Aanpak Deze vragen worden onderzocht in een Living Lab met drie use case clusters: (1) herbruikbare verpakkingen en transportartikelen, (2) servitization en remanufacturing en (3) circulaire kunststoffen.