We developed and tested a teaching case and teaching note on the challenges that a small sustainable fashion brand faces when implementing a circular business model. We target bachelor and master students of international business, entrepreneurship, strategic management, circularity/sustainability courses. This teaching case challenges students to think about how circular business models can contribute to sustainability and highlights opportunities and barriers to adopting circular strategies. The case is based on publicly available sources and interviews with sustainable fashion brand Kuyichi. The main learning objectives for students are: 1) to understand the concept of circular economy (CE) and how circular business models differ from linear business models; 2) demonstrate in what way circular business models can contribute to sustainability; 3) evaluate rental and/or resale business models and the challenges and opportunities involved; 4) make recommendations on adopting circular strategies or business models that support the transition to a circular economy. The teaching note highlights academic and practitioner literature, such as circular business models (Bocken et al., 2016; Circle Economy, 2021; Lüdeke-Freund, Gold, Bocken, 2019), strategies (Konietzko et al., 2020), transition theory (Geels, 2002; Nambisan and Baron, 2013), organizational inertia (Sydow et al., 2009) and dynamic capabilities (O’Reilly and Tushman, 2004; Teece et al., 1997), and makes suggestions for classroom discussion and assignments. The teaching case and note will be published as a free case with The Case Centre. We are grateful for the support of the Dutch Research Council, RAAK.PRO03.038, that made the development of this case possible.
DOCUMENT
The Kuyichi teaching case will challenge students to think about how circular business models can contribute to sustainability and dives into the challenges of setting up a resale business model in the context of sustainable fashion. The case provides an engaging real-world example to aid students in their learning journey and is accompanied by an extensive teaching note (including supplementary material). The case is part of the educational output from the CIE - CONESU project, funded by taskforce for Applied Research SIA.
MULTIFILE
While consumers have become increasingly aware of the need for sustainability in fashion, many do not translate their intention to purchase sustainable fashion into actual behavior. Insights can be gained from those who have successfully transitioned from intention to behavior (i.e., experienced sustainable fashion consumers). Despite a substantial body of literature exploring predictors of sustainable fashion purchasing, a comprehensive view on how predictors of sustainable fashion purchasing vary between consumers with and without sustainable fashion experience is lacking. This paper reports a systematic literature review, analyzing 100 empirical articles on predictors of sustainable fashion purchasing among consumer samples with and without purchasing experience, identified from the Web of Science and Scopus databases.
MULTIFILE
De technische en economische levensduur van auto’s verschilt. Een goed onderhouden auto met dieselmotor uit het bouwjaar 2000 kan technisch perfect functioneren. De economische levensduur van diezelfde auto is echter beperkt bij introductie van strenge milieuzones. Bij de introductie en verplichtstelling van geavanceerde rijtaakondersteunende systemen (ADAS) zien we iets soortgelijks. Hoewel de auto technisch gezien goed functioneert kunnen verouderde software, algorithmes en sensoren leiden tot een beperkte levensduur van de gehele auto. Voorbeelden: - Jeep gehackt: verouderde veiligheidsprotocollen in de software en hardware beperkten de economische levensduur. - Actieve Cruise Control: sensoren/radars van verouderde systemen leiden tot beperkte functionaliteit en gebruikersacceptatie. - Tesla: bij bestaande auto’s worden verouderde sensoren uitgeschakeld waardoor functies uitvallen. In 2019 heeft de EU een verplichting opgelegd aan automobielfabrikanten om 20 nieuwe ADAS in te bouwen in nieuw te ontwikkelen auto’s, ongeacht prijsklasse. De mate waarin deze ADAS de economische levensduur van de auto beperkt is echter nog onvoldoende onderzocht. In deze KIEM wordt dit onderzocht en wordt tevens de parallel getrokken met de mobiele telefonie; beide maken gebruik van moderne sensoren en software. We vergelijken ontwerpeisen van telefoons (levensduur van gemiddeld 2,5 jaar) met de eisen aan moderne ADAS met dezelfde sensoren (levensduur tot 20 jaar). De centrale vraag luidt daarom: Wat is de mogelijke impact van veroudering van ADAS op de economische levensduur van voertuigen en welke lessen kunnen we leren uit de onderliggende ontwerpprincipes van ADAS en Smartphones? De vraag wordt beantwoord door (i) literatuuronderzoek naar de veroudering van ADAS (ii) Interviews met ontwerpers van ADAS, leveranciers van retro-fit systemen en ontwerpers van mobiele telefoons en (iii) vergelijkend rij-onderzoek naar het functioneren van ADAS in auto’s van verschillende leeftijd en prijsklassen.
We produceren en consumeren meer mode dan we nodig hebben, met te veel impact op mens en milieu. Mode aankopen zijn vaak impulsief en worden ter plekke, in de winkel besloten. Daar ligt dus een kans, maar wanneer gaan we als consument vaker voor duurzame mode kiezen, en hoe kunnen duurzame mode retailers ons daartoe verleiden?Doel Annuska werkt vanuit Lectoraat Marketing en Customer Experience (HU) samen het Copernicus Institute of Sustainable Development (Universiteit Utrecht) aan promotie onderzoek. Het doel van haar promotieonderzoek is om vanuit marketing perspectief bij te dragen aan duurzaamheidsdoelstellingen en consumenten te bewegen naar een duurzame kledingkast. Resultaten Het promotie onderzoek heeft de vorm van een monografie. Tussentijds worden deelresultaten verspreid, bijvoorbeeld in de vorm van blogs bij SWOCC, samenwerking met het UU Sustainable Behavior team & UU fashion onderzoekers, bijdrage aan (internationale, academische) congressen zoals PLATE, en door kennis te delen in onderwijs op de Hogeschool Utrecht (bijv. in de Minor ‘Marketing van duurzame oplossingen’). In een deel van het onderzoek wordt het SHIFT framework gehanteerd als analytische lens. In onderstaande kennisclip legt Annuska deze lens kort uit. iFrame: Looptijd 01 november 2020 - 31 december 2024 Aanpak Dit mixed-method onderzoek kent vier deelstudies, waaronder 1) literatuuronderzoek naar factoren die consumenten beïnvloeden om duurzame mode te kiezen, 2) interviews met duurzame mode retailers hoe zij consumenten overtuigen, 3) een verdiepende vergelijking tussen twee perspectieven voor Resale, en 4) kwantitatief onderzoek.
We produceren en consumeren meer mode dan we nodig hebben, met te veel impact op mens en milieu. Mode aankopen zijn vaak impulsief en worden ter plekke, in de winkel besloten. Daar ligt dus een kans, maar wanneer gaan we als consument vaker voor duurzame mode kiezen, en hoe kunnen duurzame mode retailers ons daartoe verleiden?
