De World Conference on Physics Education vond plaats in Istanbul van 1 – 6 juli met als thema The Role of Context, Culture,and Representations in Physics Teaching and Learning. Deze conferentie wordt eens in de vier jaar door de Europese, Aziatische, en Amerikaanse natuurkunde onderwijs organisaties georganiseerd . Er waren 350 deelnemers waaronder de top van de Amerikaanse en Europese natuurkunde onderwijsspecialisten. Presentaties betroffen allerlei aspecten van natuurkunde onderwijs zoals toepassing van ICT, begripsmoeilijkheden van leerlingen, toetsing, onderzoekend leren, spectaculaire demonstraties, etc. HvA was vertegenwoordigd door Mirjam Venneker van VO-BVE-BiNaSk en lector Ed van den Berg (Pabo). Ed was een van de keynote speakers. Een downloadable annotated powerpoint is te vinden op: http://www.wcpe2012.org/keynote-speakers.html.
MULTIFILE
Samen leren, werken en innoveren: dat is de kern van een hybride leeromgeving. Wat is nu een hybride leeromgeving, en waar moet je rekening mee houden bij de inrichting en ontwikkeling ervan? In deze kennissynthese bundelen we verschillende inzichten uit onderzoek en bieden we concrete handvatten voor de praktijk.
MULTIFILE
Snelle ontwikkelingen in de maatschappij maken de toekomst onvoorspelbaar. Dit vraagt van individuen, van scholen en opleidingen, maar ook van organisaties en bedrijven dat zij flexibel zijn en zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden en behoeften. Er wordt voortdurend een beroep gedaan op het lerend vermogen, niet alleen van individuen, maar ook van scholen/opleidingen en organisaties. In vijf kennissyntheses, geschreven door vijf teams van lectoren en onderzoekers uit verschillende opleidingen, gaan we in op de kennis vanuit onderzoek van Fontys Hogescholen en ander nationaal en internationaal onderzoek. We koppelen deze kennis aan de betekenis ervan voor scholen, opleidingen en organisaties en bedrijven. Daarmee we willen concrete handvatten bieden, zodat docenten/opleiders, werkgevers, maar ook studenten en werknemers zelf onderbouwd kunnen werken aan een leven lang leren en veranderen. We verwijzen naar praktische tools die op basis van praktijkgericht onderzoek met name binnen Fontys zijn ontwikkeld. Tevens duiden we de hiaten die we zien in de beschikbare kennis en geven we suggesties voor vervolgonderzoek.