Resultaten van een onderzoek naar restklachten onder mensen met een verminderde schildklierwerking (hypothyreoïdie). Een groot deel van de 1667 patiënten die deelnamen ervoer een duidelijk verminderde kwaliteit van leven, ondanks bloedwaarden binnen de NHG-norm.
DOCUMENT
People with psychiatric disabilities frequently experience difficulties in pursuing higher education. For instance, the nature of their disability and its treatment, stigmatization and discrimination can be overwhelming obstacles. These difficulties can eventually lead to early school leaving and consequently to un- or underemployment. Unfortunately, support services for (future) students with psychiatric disabilities are often not available at colleges and universities or at mental health organizations.For the social inclusion and (future) labor opportunities of people with psychiatric disabilities it is of the utmost importance that they have better access to higher education, and are able to complete such study successfully. Supported Education is a means to reach these goals. Supported Education is defined as the provision of individualized, practical support and instruction to assist people with psychiatric disabilities to achieve their educational goals (Anthony, Cohen, Farkas, & Gagne, 2002).The main aim of the ImpulSE project (see Appendix 1 for information about the project's organization) was the development of a toolkit for Supported Education services for (future) students with psychiatric disabilities. The toolkit is based upon needs and resources assessments from the four participating countries, as well as good practices from these.Secondly, a European network of Supported Education (ENSEd) is initiated, starting with a first International Conference on Supported Education. The aim of ENSEd is to raise awareness in the EU about the educational needs of (future) students with psychiatric disabilities and for services that help to remove the barriers for this target group.The toolkit is aimed at students’ counselors, trainers, teachers and tutors, mental health managers and workers, and local authority officials involved in policymaking concerning people with psychiatric disabilities. It enables field workers to improve guidance and counseling to (future) students with psychiatric disabilities, supporting them in their educational careers.In the Netherlands alone, it is estimated that six per cent of the total student population suffers from a psychiatric disability—that is, a total of 40,000 students. On a European scale, the number of students with a psychiatric disability is therefore considerably high. We hope that through the project these students will be better empowered to be successful in their educational careers and that their chances in the labor market and their participation in society at large will be improved.
MULTIFILE
In Nederland hebben ruim een half miljoen mensen een verminderde of geen schildklierfunctie (hypothyreoïdie), een chronische ziekte waar levenslange medicatie voor nodig is. Het huidige medicijn levothyroxine (LT4) verhelpt meestal wel de afwijkende bloedwaarden, maar niet altijd de klachten van de patiënten. We onderzoeken deze restklachten en kijken hoe tevreden hypothyreoïdie patiënten zijn over hun behandeling en de zorgverlening.
In Nederland hebben ruim een half miljoen mensen een verminderde of geen schildklierfunctie (hypothyreoïdie), een chronische ziekte waar levenslange medicatie voor nodig is. Het huidige medicijn levothyroxine (LT4) verhelpt meestal wel de afwijkende bloedwaarden, maar niet altijd de klachten van de patiënten. We onderzoeken deze restklachten en kijken hoe tevreden hypothyreoïdie patiënten zijn over hun behandeling en de zorgverlening.Doel Het eerste doel van dit onderzoek is om de restklachten bij hypothyreoïdie-patiënten die medicatie gebruiken in kaart te brengen door de kwaliteit van leven, het algemeen dagelijks functioneren en de symptomen die bij hypothyreoïdie horen te inventariseren bij patiënten en controle personen (zonder schildklierziekte). Het tweede doel is om de tevredenheid over de behandeling en de ontvangen zorg bij hypothyreoïdie te meten, waardoor knelpunten worden aangetoond. Uiteindelijk hopen we hiermee de behandeling en de zorg van hypothyreoïdie-patiënten te verbeteren. Resultaten Uit het onderzoek kwam naar voren dat de kwaliteit van leven bij hypothyreoïdie-patiënten duidelijk lager is vergeleken met controle personen zonder schildklierziekte, ondanks behandeling met de standaard medicatie LT4 en ondanks bloedwaarden in het referentiebereik. Ook ondervonden mensen last bij het dagelijks functioneren en hadden ze nog steeds symptomen die aan hypothyreoïdie gerelateerd zijn. Verder bleek dat de patiënten niet erg tevreden waren met de standaard medicatie (LT4) en ook niet met de zorg die ze kregen toen ze de diagnose hypothyreoïdie te horen kregen van de arts. We concluderen dat er duidelijke restklachten en ontevredenheid bestaat bij patiënten met hypothyreoïdie, die worden behandeld volgens de standaard behandelrichtlijn (LT4) en goede bloedwaarden. We stellen voor om onderzoek te doen naar een betere behandeling en zorgverlening voor mensen met hypothyreoïdie. Looptijd 01 januari 2014 - 01 juni 2024 Aanpak We hebben de restklachten bij hypothyreoïdie-patiënten die medicatie gebruiken in kaart gebracht door het volgende te meten: Kwaliteit van leven Algemeen dagelijks functioneren Geschiedenis van hun symptomen Verder hebben we gemeten: Tevredenheid over de medicatie Tevredenheid over de zorgverlening Downloads en links