URL-conference: http://ecil2017.ilconf.org/
Uit de Pisa cijfers blijkt dat het onderwijs in Amerika niet kan meekomen met sterke Aziatische en Europese landen als Nederland. Toch zijn er in Boston pareltjes van samenwerking te vinden tussen de Harvard Universiteit en een aantal scholen. Dat ondervond een Nederlandse groep taalexperts en lerarenopleiders
Werknemers en werkgevers in de Groen Grond Infra (GGI) sector krijgen een steeds grotere rol in de natuurinclusieve transitie binnen de agrarische sector en GGI. Deze groene transitie vereist verschillende soorten kennis, investeringen en inzet van loonwerkers. De betrokken loonwerkers moeten nu niet alleen taken uitvoeren maar ook meedenken over hoe die taken uit te voeren om bij te dragen aan de groene transitie. Een belangrijk onderdeel van deze verandering is dat werknemers als "change agents" gaan optreden. Dit betekent dat ze, dankzij hun kennis en houding, helpen om de groene transitie te realiseren. De GGI-sector omvat veel verschillende werkterreinen, zoals cultuurtechniek, agrarisch loonwerk en beheer van groene ruimtes. Om studenten op te leiden voor de arbeidsmarkt in deze diverse sector, is een nieuwe aanpak nodig. Deze aanpak moet de diversiteit van de sector bedienen en studenten stimuleren om een ondernemende en duurzame rol aan te nemen. Bedrijven, studenten, docenten, onderzoekers en andere betrokkenen gaan in een praktijkonderzoek een leeromgeving creëren die opleidt voor deze "change agents". In dit pilot-onderzoek werken studenten, bedrijven, een docent-onderzoeker, een practor en lector samen met vraaggestuurd onderwijs. Dit betekent dat de leerbehoeften van de studenten centraal staan, binnen kaders van duurzaamheid en natuurinclusiviteit. Het bedrijfsleven en het onderwijs faciliteren het leerproces, bewaken de kaders en reflecteren met de studenten op hun toekomstige rol als "change agents" in de GGI-sector. Het doel van dit pilot-onderzoek is dat studenten GGI(loonwerk) vaardigheden en tools ontwikkelen om mee te denken binnen de groene transitie. Door middel van interviews, Situational Judgement Tests en rubrics wordt inzicht verkregen in dit proces. De onderzoeksvraag is: Hoe kan vraaggestuurd onderwijs, vormgegeven door studenten, bedrijfsleven en Terra MBO, bijdragen aan een ondernemende houding bij GGI-studenten, zodat zij beter kunnen functioneren als "change agents" in toekomstbestendig loonwerk?
Het SIA Raak project Van Goeden Huize helpt controllers aan adviezen en instrumenten om te gaan met hun rol als financiële professional met een wettelijke taak om onafhankelijk toezicht te houden in een complexe omgeving (de zogenoemde onafhankelijke controllersfunctie). Met deze resultaten kunnen zij en hun corporaties bepalen welke persoonlijke competenties kunnen worden versterkt, hoe hun positie moet worden ingebed in de organisatie en welk beleid dit vraagt van de verschillende corporaties.
Het kunnen voeren van een ‘goed’ gesprek vraagt om veel ervaring en kost veel tijd. Door te oefenen en feedback te krijgen op de eigen gespreksvoering, doet de student deze ervaring op. Een online VR-leeromgeving biedt deze mogelijkheid èn komt tegemoet aan de behoefte om in de eigen tijd te leren en niet afhankelijk te zijn van een fysieke setting: het tijd- en plaatsonafhankelijk leren. Het oefenen van sociale vaardigheden met behulp van digitale middelen blijkt effectief te zijn: onderzoek heeft aangetoond dat het positieve impact heeft op de ontwikkeling van kennis en vaardigheden van communiceren. Aansluiting bij strategisch thema Dit project sluit aan op de strategische thema’s ‘horizontaal samenwerken intern’ en ‘samenwerken extern’. Vier partijen zijn betrokken: Instituut Archimedes (initiatiefnemer); lectoraat Communicatie in Digitale Transitie (onderzoek); lectoraat Digitaal Betekenisvol Innoveren (onderzoek) en DEVcake (software). Inzet van digitale middelen om gespreksvaardigheid te oefenen past binnen de HU-ambitie Digitalisering gericht op mens en cultuur. Doel Het doel van dit project is een online VR-leeromgeving te ontwikkelen waarmee een gespreksomgeving wordt gesimuleerd binnen de domeinen: Educatie en Zorg. Inzichten uit het veld van de van pedagogische gespreksvoering in docent-leerling interactie en discoursanalytische inzichten in zorgprofessional-patiënt interactie worden gebruikt om de oefentool, gericht op het voeren van slechtnieuwsgesprekken, te ontwerpen. Resultaten Het project heeft een online VR-leeromgeving opgeleverd, ontwikkelt met het werkveld: docenten en zorgprofessionals. Ontwerp, inhoud en effectiviteit van de tool zijn gevalideerd en getest in samenwerking met de praktijk binnen demo-sessies. Hierin zijn de opgeleverde Rubric, Interactieve PDF en online leeromgeving getest. Daarbij bleek uit de interviews dat een weergave van de verschillende fasen van gespreksvoering niet eerder op deze manier in het onderwijs zijn toegepast. Er volgt nog een wetenschappelijk artikel over het project. Doorwerking in het onderwijsDe tool wordt daarom gezien als een toegevoegde waarde voor het onderwijs, waarbij de docent/fysiotherapeut handelingsrichtlijnen krijgt. De resultaten zijn daarom ook gedeeld met verschillende insitituten binnen Hogeschool Utrecht. Hieronder vallen zowel docenten als studenten van het Insitituut voor Bewegingsstudies, voor Communicatie en Archimedes, instituut Social Work en Ecologische Pedagogiek en de lectoraten Betekenisvol Digitaal Innoveren en Communicatie in Digitale Transitie. Looptijd 01 februari 2020 - 30 december 2021 Aanpak Op basis van een literatuurstudie naar slechtnieuwsgesprekken binnen de twee domeinen Educatie en Zorg worden rubrics ontwikkeld. Deze rubrics zijn gevalideerd met behulp van 25 professionals (docenten en zorgprofessionals). De inhoud van de rubrics vormt – samen met resultaten uit promotieonderzoek - de basis voor de dialogen die in VR-video’s zijn opgenomen. Feedbackmessages zijn opgenomen in de tool. De VR-tool wordt getest onder educatie- en zorgprofessionals. In het laatste stadium van het project worden pilots opgezet binnen de domeinen Educatie en Zorg om de leereffecten te meten.