Continuous monitoring, continuous auditing and continuous assurance are three methods that utilize a high degree of business intelligence and analytics. The increased interest in the three methods has led to multiple studies that analyze each method or a combination of methods from a micro-level. However, limited studies have focused on the perceived usage scenarios of the three methods from a macro level through the eyes of the end-user. In this study, we bridge the gap by identifying the different usage scenarios for each of the methods according to the end-users, the accountants. Data has been collected through a survey, which is analyzed by applying a nominal analysis and a process mining algorithm. Results show that respondents indicated 13 unique usage scenarios, while not one of the three methods is included in all of the 13 scenarios, which illustrates the diversity of opinions in accountancy practice in the Netherlands.
DOCUMENT
pragmatische visie voor een gezonde kennisstructuur; verbindend schema AGIL wordt gebruikt voor analyse denkrichtingen van Jung tot Porter. Motieven voor samenwerking, ordeningsprincipes in economie en leren en strategievorming voor kennisonderneming.
DOCUMENT
De toeristisch-recreatieve sector is in belangrijke mate afhankelijk van externe factoren waar zij zelf geen invloed op kan uitoefenen maar wel mee geconfronteerd wordt. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om bevolkingskrimp, vergrijzing, ontgroening, technologische ontwikkelingen, de economische recessie, de veranderende interesses van toeristen e.d. Door deze externe factoren te analyseren ontstaat er zicht op relevante bewegingen die de sector een toekomstbestendige koers bieden. Er is de behoefte ontstaan om nader onderzoek te doen naar de innovatiekracht van Overijssel in totaliteit en gekoppeld aan de regio’s die vanuit marketing perspectief zijn benoemd te weten: • Waterrijk Weerribben Wieden: ongerept en eigenzinnig. • IJsseldelta: Hanzesteden, water, cultuur, polder. • Vechtdal Overijssel: rust en ruimte. • Salland: natuurlijk gastvrij. • Twente: Landgoed van Nederland. Het European Tourism Futures Institute is gevraagd dit onderzoek uit te voeren met behulp van een scenariostudie. Scenario’s verkleinen de afstand tot de dynamische markt en leveren inspiratie om innovatieve initiatieven te ontplooien. Scenario’s zoals die door het ETFI worden ontwikkeld zijn geen voorspellingen die voortkomen uit trendanalyses, maar levendige beschrijvingen van hoe de toekomst, in dit geval van toeristisch Overijssel, er uit zou kunnen zien.
DOCUMENT
Van watskeburt tot whodunit gaat over het reconstrueren van scenario’s. Scenariodenken is een breedgedragen begrip in de opsporing. Maar wat er daadwerkelijk mee bedoeld wordt of hoe je dit inhoudelijk vorm kunt geven; daarover verschillen de inzichten.In dit boek worden wetenschappelijke theorieën over verhaal en verankering gecombineerd met inzichten uit het strafrecht en de opsporingspraktijk. Dit vertaalt zich naar praktische denkkaders, hulpmiddelen en tips. Deze worden niet alleen uitgelegd, maar ook direct toegepast op een onderzoek uit de praktijk.
DOCUMENT
DOCUMENT
Gemeenten moeten in het kader van de Wmo de uitvoering van extramurale begeleiding van hun inwoners met beperkingen gaan verzorgen. Niemand weet hoe dit zal gaan lopen. Ellen Grootegoed en Martijn van Lanen ontwierpen een model met mogelijke scenario's, om van te leren en als vertrekpunt voor debat.
DOCUMENT
In dit artikel schetsen Marco Snoek, Willem van der Wolk en Jeannette den Ouden vier scenario’s voor de toekomst van de lerarenopleidingen in Nederland, naar aanleiding van een werkconferentie van de VELON over de toekomst van de lerarenopleidingen. De vier scenario’s zijn vorm gegeven aan de hand van een metafoor rond een busreis naar Rome.De ontwikkelingen rond de lerarenopleidingen in Nederland worden mede als gevolg van het tekort aan leraren gedomineerd door drie thema’s: competentiegericht opleiden, duaal werkplekleren en markt- en vraagsturing. Deze ontwikkelingen leiden tot een dynamische situatie, waarin de traditionele vooronderstellingen met betrekking tot lerarenopleiding en curriculum ter discussie worden gesteld. Veel opleiders vinden deze veranderingen en de daarbij behorende nieuwe aanpakken chaotisch en verwarrend. Om in deze turbulente tijden greep te kunnen houden op ontwikkelingen is vanuit de VELON in 2002 een scenarioproject gestart, waarbinnen vier mogelijke scenario’s voor de toekomst van de lerarenopleiding zijn ontwikkeld. Deze scenario’s zijn opgebouwd rond twee variabelen: de mate van vrijheid van scholen om te bepalen wat voor soort lerarenopleiding zij willen en de mate van vrijheid van studenten om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. De VELON-scenario’s zijn geïnspireerd door een scenario-project van de Association for Teacher Education in Europe (ATEE). In dit artikel worden de drie genoemde thema’s kort beschreven en wordt aangegeven hoe het werken met scenario’s gebruikt kan worden als instrument voor analyse en reflectie. Vervolgens worden de vier scenario’s beschreven. Het artikel sluit af met een reflectie op de scenario’s en de consequenties voor opleiders en opleidingen.
DOCUMENT
Het SHB heeft Futureconsult verzocht een begeleidingstraject te starten voor de ontwikkeling van een toekomstvisie op de Hogeschool Bibliotheken. Hoe ziet de toekomst van het bibliotheekwezen in het hoger beroepsonderwijs eruit? Welke vormen van samenwerking passen daarbij? Welke ICT-toepassingen zullen hun intrede doen? Rondom deze en andere ontwikkelingen wilde het SHB een toekomstverkenning realiseren om een robuuste strategie voor de toekomst te ontwikkelen. Om de toekomst beter te overzien heeft Futureconsult in een interactief proces met het SHB vier scenario's ontwikkeld als vertrekpunt voor het creëren van visie en strategie. Dit eindverslag geeft de resultaten van het scenarioproject weer. Na de inleiding volgt een uitleg over de scenariomethode die in dit project is toegepast. Daarna volgen de vier toekomstscenario's. Bij elk scenario zijn de reacties tijdens de eerste bespreking van de scenario's op de slotbijeenkomst op 16 juni weergegeven. De bijlage omvat een aantal interviews die ten behoeve van het project zijn gehouden, de resultaten van een onderzoek onder studenten, de registratie van de interactieve workshop en van een debat tussen SHB-bestuursleden en studenten van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).
DOCUMENT
Onder invloed van alle economische, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen is het werkveld van de journalistiek de afgelopen decennia zo in beroering dat de behoefte ontstond om vooruit te blikken. Dit was in 2013 aanleiding voor het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek om een grootschalig scenario-onderzoek te doen naar de toekomst van de sector. Hieruit kwamen vier scenario’s naar voren. Afgelopen jaar is dit onderzoek herhaald. De uitkomsten daarvan werden begin 2022 gepresenteerd op de website journalistiek2035
LINK