De school als werkplek is niet vanzelfsprekend een geschikte leerplek. Hoe kan de schoolleiding bijdragen aan de kwaliteit van de werkplek als leerplek? Ingegaan wordt op enkele achtergronden en algemene karakteristieken van opleiden in de school en op een aantal positieve en minder positieve resultaten van opleiden in de school. Stigestaan wordt bij de vraag wat er eigenlijk geleerd dient te worden in dat werkplekleren en bij de vraag naar condities in de schoolorganisatie die er toe kunnen bijdragen dat van het werk geleerd wordt. Tenslotte wordt ingegaan op de vraag wat leiding-gevenden kunnen doen om de schoolorganisatie zo in te richten dat van het werk geleerd kan worden.
DOCUMENT
Er wordt in het artikel antwoord gegeven op de vragen die steeds opduiken als het gaat om ouderbetrokkenheid. Uit onderzoeken is gebleken dat leerlingen zich beter ontwikkelen als ouders, leerkrachten en anderen in hun omgeving samenwerken en de ontwikkeling van de leerlingen ondersteunen. Toch ontstaan er in de praktijk wrijvingen in de communicatie tussen ouders en school en leven er nog steeds vragen hoe alle ouders het beste betrokken kunnen worden in de dagelijkse praktijk van het onderwijs. Dit komt omdat er vanuit school vaak losse activiteiten worden opgezet en een aantal samenhangende factoren worden over het hoofd gezien of te weinig rekening mee gehouden. In: Wolters Kluwer, Basisschoolmanagement, 2014-08, 18-23
MULTIFILE
Praktijkonderzoek is een werkwijze die de kwaliteit van het onderwijs en de professionaliteit van de beroepsuitoefening ondersteunt. Het is de taak van leidinggevenden om praktijkonderzoek te verbinden met de uitvoering van onderwijs, met up to date houden en innoveren van onderwijs en daarom met onderwijsbeleid, personeelsbeleid en kwaliteitszorg. Leidinggevenden kunnen zelf praktijkonderzoek doen. Het kan voordelen opleveren om dat samen met leraren te doen. De condities worden besproken die leidinggevenden moeten creëren om praktijkonderzoek tot de 'normale' onderwijspraktijk te laten behoren. Ook in dit hoofdstuk wordt gebruik gemaakt van interviews met leraren, opleiders en leidinggevenden die enige ervaring hadden met praktijkonderzoek.
DOCUMENT
Aanleiding: Scholen weten vaak niet hoe ze om moeten gaan met pestsituaties. In het onderwijsveld is er behoefte aan concrete handvatten om pesten te kunnen signaleren en om op adequate wijze met pestincidenten om te gaan. Recente initiatieven vanuit de politiek en de landelijke onderwijskoepels (Plan van Aanpak Pesten, 2013) onderstrepen het belang hiervan. Doelstelling Het doel van dit project is kennis ontwikkelen en valoriseren waarmee professionals in het basisonderwijs het pestgedrag effectief kunnen terugdringen op basisscholen in Nederland. Voor dit doel verricht het projectteam onderzoek voor de theoretische en praktijkgerichte onderbouwing van antipestbeleid. In samenwerking met professionals en docenten ontwikkelt het team de afzonderlijke onderdelen van antipestbeleid. Daarna volgt een proefimplementatie en onderzoek van de verschillende onderdelen en dan de implementatie op de deelnemende scholen. Beoogde resultaten De concrete resultaten van het project zijn een online pestmeter die scholen zelfstandig kunnen gebruiken om het pesten in de school in kaart te brengen, methodieken voor docenten om pestsituaties - zowel eenvoudige pestproblemen als intensieve incidenten - in de klas op te lossen, een digitale interactieve lessenserie voor leerlingen, een training voor docenten en een training voor schoolleiding (via e-learning). De resultaten, kennis en inzichten worden landelijk verspreid door middel van cursusmaterialen, publicaties, sociale media, presentaties, congresdeelnames en een slotsymposium.
Inclusie en diversiteitssensitief lesgeven is een actueel onderwijsvraagstuk in de regio Utrecht. In dit project werken vo-scholen, lerarenopleidingen, de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht samen om de professionele dialoog rondom het vraagstuk van diversiteitssensitief lesgeven, te versterken.
Inclusie en diversiteitssensitief lesgeven is een actueel onderwijsvraagstuk in de regio Utrecht. In dit project werken vo-scholen, lerarenopleidingen, de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht samen om de professionele dialoog rondom het vraagstuk van diversiteitssensitief lesgeven, te versterken. Doel In dit actiegerichte onderzoek werken onderzoekers (Universiteit Utrecht, HU en Oberon) samen met zes vo-scholen aan het versterken van de professionele dialoog tussen o.a. (aanstaande) leraren, opleiders en schoolleiding rondom diversiteitssensitief lesgeven. Daarmee komt het lectoraat Werken in Onderwijs tegemoet aan een behoefte vanuit de regio Utrecht om de samenwerking rond opleiden en professionaliseren van docenten in verschillende fasen van hun loopbaan te verrijken en verduurzamen. Dit project wordt uitgevoerd binnen een bestaand samenwerkingsverband waarin vo-scholen, lerarenopleidingen en hogeschool en universiteit al regelmatig samenwerken op het gebied van Samen Opleiden en Professionaliseren. Resultaten Het onderzoek levert een aantal zaken op: Een kwaliteitsimpuls aan opleiding en professionalisering; Een breed inzetbare tool voor de professionele dialoog; Deskundigheidsbevordering rond diversiteitssensitief lesgeven; Versterking van HRM op school- en instituutsniveau. Looptijd 01 maart 2023 - 01 juli 2026 Aanpak Op elke school voert een team een casestudie rond een eigen vraagstuk over diversiteit uit. De professionele dialoog wordt ingezet als instrument voor de samenwerking tijdens de casestudie. Het onderzoeksteam biedt handvatten voor het effectief voeren van die dialoog en analyseert hoe deze zich ontwikkelt en bijdraagt aan de samenwerking en vraagbeantwoording in de casestudies.