Sporen uit het verleden zijn het waard bewaard te wordenvoor volgende generaties!In het onderzoeksproject Energieke Restauratie (2011-2013)van het kenniscentrum NoorderRuimte istwee jaar onderzoek gedaan naar restauratie, energieconceptenen herontwikkeling van historische gebouwen. Dit project,gefinancierd door SIA-RAAK, werd uitgevoerd in samenwerkingmet vele bedrijven en instellingen in Noord-Nederland.Energieke Restauratie verwijst naar een integrale aanpak vanbehoud en vernieuwing in historische gebouwen, met eenhoge ambitie voor energiebesparing.Een ‘Energieke Restauratie’ begint met het herkennen vanwensen en randvoorwaarden in het vooronderzoek. Zo wordtbij het ontwerp rekening gehouden met historische waarden,energie, en gebruikerswensen. Uiteraard wordt er bij derestauratie van een historisch gebouw veel aandacht besteedaan effecten op de lange termijn, bijvoorbeeld voor hetvoorkomen van schade aan historische materialen, flexibiliteitvoor (toekomstig) gebruik, energielasten en gebruikscomfort.Op 19 september 2013 vond de afsluitende internationaleconferentie ERIC2013 plaats in Groningen. Met trots bieden wiju nu het magazine Energieke Restauratie aan, waarin u korteweergaves vindt van de presentaties op ERIC2013, voornamelijkin het Engels. Bovendien zijn de volledige artikelen van veledeelnemers aan de conferentie opgenomen.Verder vindt u een beknopt overzicht van alle uitgevoerde casestudies van Energieke Restauratie.Tot slot bedanken wij iedereen die heeft bijgedragen aan detotstandkoming van dit magazine: de schrijvers van de artikelen,de vormgever en uiteraard de sponsors die het drukken van ditmagazine mogelijk hebben gemaakt.
Door klimaatverandering stijgt de temperatuur, waardoor er meer hittegolven zijn met meer hete dagen en nachten. Alle overheden (gemeenten, provincies en waterschappen) in Nederland moeten daarom vóór 2020 knelpunten van wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen in beeld brengen. Het RIVM doet een voorstel om deze ‘test voor hittestress’ te standaardiseren. Hiertoe is een leidraad opgesteld voor gemeenten waarmee zij 24 mogelijke risico’s in kaart kunnen brengen, verdeeld over vijf thema’s: gezondheid, netwerken, water, leefbaarheid en buitenruimte. Om de hittestress te beoordelen is een nieuwe methode ontwikkeld om hittekaarten te berekenen, met de gevoelstemperatuur alsuitgangspunt. Met deze nieuwe methode kan de standaard hittekaart met gevoelstemperatuur op een hete dag berekend worden.
Teachers and students need good learning environments to perform well. In this study, it is pre-supposed that the spatial properties of classrooms are important facilitators of the educational process. Ideally, school buildings in general and classrooms in particular should influence the educational process positively by providing a healthy and comfortable built environment. A healthy and comfortable indoor environment is provided by optimal conditions for IAQ, thermal comfort, acoustic comfort and visual comfort. A pleasant temperature, fresh air, good soundscape and lighting conditions will support the in-class tasks of lecturers and students. But do schools provide optimal environmental learning conditions? Maintaining adequate ventilation and thermal comfort in classrooms could significantly improve academic achievement of students. A first orientating literature study reveals that that classroom conditions are far from optimal and in some cases even unhealthy and affect the performance of teachers and students negatively. Overall, evidence suggests that poor indoor environment quality in schools is common and adversely influences the performance and attendance of students, primarily through health effects from indoor pollutants. Based on this evidence, it is highly recommended to improve environmental conditions in classrooms in higher education in The Netherlands by offering a better indoor air quality and thermal conditions and by improving the acoustic and lighting conditions.