Van 16 juli tot en met 6 augustus 2017 is Nederland het toneel van UEFA WEURO 2017. In een sportzomer zonder EK of WK mannenvoetbal en Olympische Spelen is dit dé kans om alle aandacht te richten op de OranjeLeeuwinnen. Een groot internationaal sportevenement in eigen land is bij voorbaat al speciaal, maar ook de hoop van voetbalminnend Nederland is momenteel volledig gevestigd op de vrouwen. Het is nog te vroeg om te spreken van Oranjekoorts, maar het feit dat de groepswedstrijden van Oranje al geruime tijd zijn uitverkocht wijst op het potentieel. Maar, hoe zit het met de media-aandacht? Lopen de media ook warm voor de Oranjevrouwen? En wanneer ze deze vrouwensport belichten, zal dat dan eindelijk op een gelijkwaardige en respectvolle manier gebeuren?
DOCUMENT
Pop The Balloon ging onlangs viraal. In het spel op TikTok moeten jonge mannen van kleur in een fractie van een seconde beslissen of ze een date willen met een jonge vrouw en dan een ballon laten knappen. Geen onschuldig vermaak, betogen (onderwijs)pedagogen Fadie Hanna en Marjolein Zee.Onlangs ging “Pop The Balloon” viraal, een spel op TikTok waarin jonge mannen van kleur in een fractie van een seconde moeten beslissen of ze een date willen met een jonge vrouw door een ballon te laten knappen. Hoewel sommige onderwijsprofessionals dit soort content als onschuldig vermaak beschouwen, rijst de vraag of deze video’s onbewust bijdragen aan het normaliseren van stereotyperende mensbeelden, waaronder racisme en seksisme. In dit artikel bespreken we waarom deze zorg gerechtvaardigd is en hoe subtiele boodschappen op sociale media een diepgaande impact kunnen hebben op onze jongeren. Daarnaast doen we aanbevelingen over hoe hiermee in de klas kan worden omgegaan.
LINK
Full text via link. Volgens het opleidingsdocument in het hoger onderwijs is het sociaal werk een ‘talig’ beroep. Maar dat is eenzijdig en onhoudbaar. Kunst en creativiteit kunnen professionals ‘meertalig’ maken, betogen drie lectoren van verschillende hogescholen.
LINK
De hoge percentages van het aantal mensen dat te maken krijgt met online haat of bedreigingen, liegen er namelijk niet om. De sociale norm dat online discriminatie onacceptabel en niet oké is, lijkt nauwelijks aanwezig. Van augustus 2019 tot en met augustus 2022 heeft het project #DatMeenJeNiet van Movisie, Hogeschool Inholland en Diversity Media geprobeerd om een steentje bij te dragen aan het veranderen van deze norm. Dit is het eindrapport van de onderzoeken die zijn uitgevoerd binnen dit project.
DOCUMENT
Mark Savickas is een internationaal gerespecteerde expert op het gebied van loopbaanontwikkeling. In dit artikel wordt de vraag beantwoord wat zijn ideeën kunnen betekenen voor de praktijk in Nederland.
DOCUMENT
Samenvatting niet beschikbaar.
DOCUMENT
Het kennispunt Gelijke Kansen, Diversiteit en Inclusie (GKDI) van de MBO Raad is in 2021 gestart met Project 8, waarbij het kennispunt acht mbo scholen ondersteunde bij het maken, uitvoeren en evalueren van een integrale aanpak voor hun vraagstukken op het gebied van gelijke kansen, diversiteit en inclusie. De ondersteuning werd geboden in de vorm van advisering, coaching en expertise en een financiële ondersteuning van 25.000 Euro. Scholen konden zelf beslissen hoe ze de gelden zouden besteden (bijvoorbeeld in uren voor het actieteam). Scholen waren geacht om ook 25.000 Euro te investeren, ook hier waren ze vrij in de invulling van de besteding. Het doel van Project 8 was dat deelnemende scholen zich een aanpak eigen maken die hen ondersteunt bij het duurzaam bevorderen van gelijke kansen, diversiteit en inclusie op hun school. Met andere woorden, het project richtte zich op het aanleren van een methodiek die op elk vraagstuk met betrekking tot dit thema kan worden toegepast. Het accent lag dus nadrukkelijk niet op het vinden van snelle oplossingen voor urgente problemen met betrekking tot gelijke kansen, diversiteit en inclusie (GKDI), maar op het professionaliseren van de actieteams. Het doel was om hen in staat te stellen voortdurend te werken aan het creëren van een inclusieve leer- en werkomgeving.
DOCUMENT
Ongetwijfeld zijn er vrouwen (en mannen) die aan hun werk als pornoster of prostituee oprecht plezier beleven en het gevoel hebben daarin pas echt 'zichzelf' te kunnen zijn. Maar als dergelijke praktijken floreren op een gebrek aan zelfrespect en het onvermogen om de eigen grenzen te bepalen, is het maar zeer de vraag of 'respect voor eigen keuze' niet een eufemisme is voor onverschilligheid.
DOCUMENT
Dit is een overzicht van methodieken, tools en handvatten om seksualiteit bespreekbaar te maken met jongeren.
DOCUMENT
Herontwerp moet leiden tot een breder en meer gevarieerd ict-aanbod, waarin niet meer alleen monodisciplinaire opleidingen zitten, maar ook opleidingen met elementen van andere disciplines erin, nieuwe, aantrekkelijke afstudeervarianten of geheel nieuwe opleidingen. Zo zijn er opleidingen ontstaan op het snijvlak van ict en een andere discipline zoals gezondheidszorg, kunst en communicatie. Dergelijke snijvlakopleidingen blijken aantrekkelijk voor een grotere groep meisjes en jongens. Een voorbeeld is de opleiding Communicatie en Multimedia Design (CMD), die zich bevindt op het snijvlak van ict, communicatie en design. De CMD-opleidingen trekken vanaf de start in 2001 een hoger percentage vrouwelijke studenten dan vele andere hbo ict-opleidingen. Ook jongens die anders niet voor een ict-opleiding gekozen zouden hebben, kiezen voor CMD. Ondanks de positieve geluiden laten de instroomcijfers zien dat zowel voor de CMD-opleidingen als voor HT het lastig is om meer dan 20% meisjes te werven. Nader onderzoek is nodig om te achterhalen hoe dit percentage verhoogd kan worden. Desondanks blijft de instroom van CMD hoger dan van de traditionele ict-opleidingen. Dat is reden genoeg om deze ict-variant nader te beschouwen. Dit document beschrijft achtereenvolgens de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en in het (hoger) onderwijs die de ict-variant CMD positioneren en rechtvaardigen. Hierna volgt een praktijkvoorbeeld van de ontwikkeling van een dergelijke snijvlakopleiding: de opleiding ICT Media Design bij Fontys Hogescholen in Eindhoven. Deze casus kan als voorbeeld dienen voor andere hogescholen die overwegen een ict-snijvlakopleiding te ontwerpen en in te voeren.
DOCUMENT