Dit is de sociale kaart seksuele en relationele vorming voor jeugdprofessionals. Een overzicht met informatie over methodieken en tools om aandacht te besteden aan seksualiteit en relaties, expertpartners op het gebied van training, advies en workshops en organisaties waar je naar kan doorverwijzen. De wegwijzer is een product voortkomend uit het onderzoeksproject Het hoort erbij! een samenwerking van Hogeschool Inholland, kennisinstellingen en jongerenwerk- en straathoekwerkorganisaties met het doel meer aandacht te hebben voor seksuele vorming in het jongerenwerk en straathoekwerk.
DOCUMENT
Dit stappenplan maakt het proces inzichtelijk en dient als wegwijzer om met je team of organisatie in gesprek te gaan over een gezamenlijk gedragen taakopvatting aangaande seksuele vorming voor jongerenwerk- en straathoekwerkteams. We verstaan onder een taakopvatting een gedeeld besef in het team of de organisatie over wat de rol is van de professionals in het bijdragen aan seksuele vorming en hoe deze rol kan worden ingevuld. Bijlage 1 betreft de publicatie in boekvorm om te printen, hierin zijn de links omgezet naar QR-codes. Bijlage 2 is de online versie opgemaakt in boekvorm. Bijlage 3 is de online versie waarbij de pagina's onder elkaar staan.
MULTIFILE
Jeugdigen in jeugdhulp en jeugdbescherming vormen een kwetsbare groep voor seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag. Professionals die met deze jeugdigen werken spe-len daarom een belangrijke rol bij de begeleiding van de relationele en seksuele ontwikke-ling van deze jeugdigen, het herkennen van seksueel misbruik en het voorkomen van grens-overschrijdend gedrag. Het is essentieel dat zij dit gevoelige onderwerp niet uit de weg gaan, op dit punt durven opvoeden en weten hoe zij om kunnen gaan met de enorme diversi-teit aan jeugdigen en ouders die zij in hun werk tegenkomen. In de praktijk blijkt dit lastig en ervaren veel professionals handelingsverlegenheid om dit intieme onderwerp te bespreken met jeugdigen, ouder(s) en collega’s. Hoewel jeugd-zorgorganisaties sinds het rapport van de commissie Samson naar seksueel misbruik in de jeugdzorg in 2012, verplicht zijn hun professionals te trainen in gespreksvoering over dit thema, gaan veel professionals het onderwerp liever uit de weg. Implementatieonderzoek toont bovendien dat het volgen van een training alleen niet voldoende is om competenties te ontwikkelen en op lange termijn te blijven toepassen. Het kunnen oefenen in een veilige omgeving en het regelmatig opfrissen van vaardigheden zijn nodig om vaardigheden te blij-ven ontwikkelen. Dit project – een samenwerking tussen het lectoraat Kwaliteit en Effectiviteit in de Zorg voor Jeugd, de Digital Society School, docenten van de opleidingen Social work en Pedagogiek (Hogeschool van Amsterdam) en Jeugdhulporganisaties Altra en Spirit - verkent in hoeverre vier innovatieve technologische middelen – chatbots, interactieve fake mo-vies, virtual ‘agent’ en serious gaming - bruikbaar zijn om (toekomstige) professionals be-ter toe te rusten op dit terrein. Daarnaast willen wij een eerste prototype chatbot rondom seksuele opvoeding ontwikkelen en testen als basis voor vervolgonderzoek en doorontwik-keling naar de andere technologische middelen.