The research methodology will be developmental research, defined as The systematic study of designing, developing and evaluating instructional programs, processes and products that must meet the criteria of internal consistency and effectiveness. (Richey and Nelson, 1996, p. 1213). Using this kind of methodology will allow me to find outcomes on a Self-Direction Learning (SDL) design process together with colleagues and student teachers - and to carry out several designed learning arrangements from an educational perspective. From the pedagogic perspective I intend to improve the relation between teacher trainer and student teacher with the accent on development, stimulation and support of SDL. This will be done during the design and carrying out of learning arrangements and also by training teacher trainers in the necessary skills of SDL in the context of relational/pedagogic didactic. Looking from both related perspectives it will lead to a construction of an SDL-environment in which teacher trainers and student teacher will learn effectively together.
Om veel leerplezier mogelijk te maken is in september 2004 het Open Space Atelier van start gegaan, waarin door studenten, docenten en hun kinderen vrij gewerkt en met elkaar gesproken kan worden over ons boeiende vak: het onderwijs. Er is geen agenda of programma. De gebeurtenissen worden door de inbreng van de aanwezigen bepaald. In het Lectoraat Vernieuwende Opleidingsmethodiek en -didactiek onderzoeken we met lector Hans Jansen manieren van Levend Leren (in het kerstboekje dat Jan Brandsma ons cadeau deed, is over Levend Leren al veel te lezen: leren mag spannend, uitdagend en geïnspireerd als het leven zelf zijn). Deze onderzoeken verlopen op verschillende wijze: literatuurstudie, observatie en het toetsen van denkbeelden en theorie aan de praktijk. Een van de wegen om Levend Leren vorm te geven is het onderzoek naar de weg van Teacher-Directed Learning naar Self-Directed Learning en Free Agent Learning. Bij onze kenniskringdagen werken we met een open space aanpak. Dan verkennen we gezamenlijk creatieve en inspirerende wegen in ons eigen leerlandschap.
This study analyses the dilemmas and practical problems in implementing competence-based vocational education through 11 case studies. Schools seem to meet various fundamental issues, but it remains difficult in what way the acquisition and use of a way of knowing and thinking that is based on vocational theory can be stimulated. Reflection, authenticity and coaching seem to missing. In order to explain these results, the article also reflects on factors that account for the distance between promising concepts and actual teaching practice.