Dit Trendrapport Open Education 2014 beschrijft de trends op het gebied van open education in binnen- en buitenland, geschreven vanuit de context van het Nederlandse hoger onderwijs. Dat gebeurt aan de hand van acht artikelen van Nederlandse experts op het gebied van open en online onderwijs en acht korte intermezzo’s.
Deze leidraad is voortgekomen uit ons afstudeerproject voor de opleiding Logopedie te Hogeschool Utrecht. Aan de hand van de leidraad willen wij logopedisten in Nederland op weg helpen met het toepassen van dynamisch testen in de praktijk. Zoals de titel weergeeft is de leidraad gericht op dynamisch testen bij kinderen met spraak- en/of taalproblemen. U vindt informatie over de term dynamisch testen, de verschillende methodes en natuurlijk hoe dynamisch testen toegepast kan worden. Om u een duidelijk beeld te geven zijn er voorbeeldcasussen uitgewerkt met betrekking tot spraak- en/of taalproblemen. In deze casussen zijn bestaande taaltesten gebruikt. Hiermee hopen wij de drempel om dynamisch testen toe te passen te verlagen.
Arbeidsongevallen zijn vaak te wijten aan menselijk gedrag, hoe mensen met elkaar omgaan en hoe ze met risico’s en richtlijnen omgaan. Bewust bezig zijn met veiligheid is een noodzakelijke voorwaarde voor veiligheid op de werkvloer. Door middel van cursussen, trainingen en ‘risk assessment’ kan een beter begrip en draagvlak gecreëerd worden voor veiligheid op de werkvloer. Dit is vooral het terrein van de Arbowetgeving. Omgevingsbewustzijn is echter ook belangrijk voor veiligheid op de werkvloer. Een adequaat inzicht in de huidige situatie is belangrijk om de gevolgen van bepaalde handelingen te kunnen beoordelen en om nadelige en schadelijke gevolgen en daarmee ongelukken te voorkomen. De menselijke vaardigheden schieten echter vaak te kort in complexe situaties en onder tijdsdruk en werkdruk. Doel van dit onderzoek is om na te gaan hoe technologie – en vooral Ambient Intelligence – kan bijdragen aan het verbeteren van de menselijke vaardigheden als het gaat om het beoordelen van een situatie en de gevolgen van handelingen. In dit onderzoek is gekeken hoe omgevingsbewustzijn tot stand komt, welke factoren daarbij een rol spelen en hoe dit proces in positieve en negatieve zin kan worden beïnvloed. Verder is gekeken naar de stand van zaken en de (technologische) ontwikkelingen op andere terreinen waar omgevingsbewustzijn een belangrijke rol speelt, zoals hulpverlening, defensie en luchtverkeersleiding. Die bevindingen zijn vervolgens geprojecteerd in de context van veiligheid op de werkvloer. De conclusie is dat Ambient Intelligence omgevingsbewustzijn kan verbeteren op alle niveaus. Ambient Intelligence verhoogt de perceptie, verbetert het inzicht en stelt in staat om de gevolgen van handelingen beter te kunnen inschatten. Omdat veiligheid op de werkvloer een uitgebreid gebied is en omdat ongelukken zeer divers van aard zijn, van incidenteel tot structureel, is de aanbeveling om aan de hand van een aantal geselecteerde ‘use-cases’ in de volgende fase meer focus en verdieping aan te brengen.
MULTIFILE
Het is een tijds- en kostenintensief proces om de conditie van assets in de publieke ruimte te monitoren. Nieuwe technologie in de vorm van 3D LiDAR scanning biedt nieuwe mogelijkheden voor conditiemonitoring. Het doel van deze KIEM-aanvraag is (i) om de hardware geschikt te maken voor frequente en goedkope opnames in de stedelijke omgeving, (ii) de analysetechnieken van de geproduceerde datasets verder te ontwikkelen en (iii) een geannoteerde dataset gefocust op asset management te produceren. Dit zorgt ervoor dat publieke en MKB-partijen slimmere, snellere en volledigere onderhoudsbeslissingen kunnen nemen. Het consortium van Fietskoerier.nl, Sonarski, Gemeente Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam heeft elkaar gevonden in de vraag: “Hoe kan (publieke) LiDAR data bijdragen aan SMART Asset Management?” Dit project bevat een unieke combinatie van twee technologieën die op dit moment in ontwikkeling zijn (i) sensor data gedreven conditiemonitoring en (ii) point cloud algoritmes op LiDAR data. Fietskoerier.nl heeft de resources om op een duurzame manier de stad in kaart te brengen. Sonarski heeft een oplossing voor het uitvoeren van de 3D scans en Gemeente Amsterdam is een belangrijke kennispartner en heeft groot scala aan assets in de publieke ruimte. De deelnemers van dit project zien deze aanvraag als een eerste stap en hebben de intentie om te groeien tot een groter consortium welke de gehele keten van onderhoud omvat.
In de dagelijkse praktijk van het primaire onderwijs is het zinvol inzetten van Wetenschap & Technologie (W&T) onderwijs nog steeds een serieuze uitdaging, met name wat betreft de feitelijke leeropbrengst. Te vaak blijft W&T-onderwijs steken in het uitvoeren van de diverse handelingen, uitgaande van een voorgeschreven stappenplan, zonder dat de leerling een werkelijk dieper inzicht verkrijgt richting begrijpen en verklaren van een fenomeen. Leerkrachten missen handvatten om het leren redeneren in W&T-onderwijs vorm te geven. Dit probleem belemmert de effectuering van de toegevoegde waarde die W&T-onderwijs kan bieden. Het koppelen van feitelijke ervaringen in de fysieke wereld aan concepten en daarmee het stimuleren van begripsontwikkeling zou een belangrijke meerwaarde van W&T moeten zijn. Echter, in de huidige praktijk wordt dit doel te vaak niet verwezenlijkt. In het voorgestelde onderzoek wordt samen met een aantal deelnemende scholen een nieuw digitaal instrument ontwikkeld dat, naast het doen van onderzoek, leerlingen ondersteunt richting het begrijpen en verklaren van een fenomeen en docenten ondersteunt bij het begeleiden van het proces. Een kernonderdeel van dit instrument zijn eenvoudige interactieve digitale diagrammen (ook wel semantische netwerken genoemd) die leerlingen creëren en die bestaan uit verschillende soorten ingrediënten waarmee de ontwikkeling van een dieper denkkader en inzicht wordt bevorderd (denk aan vocabulaire voor het uitdrukken van oorzaak-gevolg relaties). Omdat het interactieve software betreft, kan tijdens het creatie-proces automatisch terugkoppeling en sturing worden gegeven aan leerlingen. De verwachting is dat dit interactieve digitale instrument het leerproces ten goede komt. Leerlingen zullen een groter begrippenkader ontwikkelen en daarmee fenomenen beter kunnen begrijpen en verklaringen beter kunnen verwoorden. Daarnaast wordt de docent ontlast in de behoefte om voortdurend sturend te moeten op treden. Naast ontwerponderzoek om samen met docenten tot een waardevol instrument te komen, worden ook experimentele studies gedaan om de effectiviteit van het instrument vast te stellen.
Tweets geven een goede weergave van waar de wereld over praat, maar missen vaak de lengte die een AI nodig heeft om correct het bedoelde sentiment te achterhalen. Door te kijken hoe deze tweets binnen conversaties passen hopen we AI een beter beeld te kunnen geven hoe de wind staat.Doel Om een beeld te krijgen van de achterliggende emoties in Twitter-conversaties en hoe deze ingezet kunnen worden als onderdeel van bewuste stemmingmakerij-campagnes gaan we met dit project tweets automatisch analyseren. Hiermee wordt getracht vroegtijdige signalering mogelijk te maken van opruiing. Resultaten - Analyse van syntactisch/semantische mogelijkheden om sentiment te bepalen van uitspraken binnen conversaties - Een prototype sentiment-analyser die in staat is de sentimenten binnen een Twitter-gesprek in kaart te brengen - Conceptualisatie van indicatoren voor stemmingmakerij in formele logica - Een korte paper die motiveert en verklaart wat de mogelijkheden en toepassingen van het prototype zijn - Evaluatie en analyse van de resultaten Looptijd 01 juni 2021 - 30 juni 2022 Aanpak Tweets worden geanalyseerd met gangbare NLP-aanpakken, waarna voorspeld wordt hoe het verdere verloop van de conversatie eruit zal zien. Dit wordt vergeleken met daadwerkelijke reacties, waarbij op discrepanties zal worden ingezoomd.