© 2025 SURF
Gastblog op Marketing Online ter gelegenheid van een kennisdiner van het NIMA Noord over zorgmarketing.
LINK
While live event experiences have become increasingly mediatized, the prevalence of ephemeral content and diverse forms of (semi)private communication in social media platforms have complicated the study of these mediatized experiences as an outsider. This article proposes an ethnographic approach to studying mediatized event experiences from the inside, carrying out participatory fieldwork in online and offline festival environments. I argue that this approach both stimulates ethical research behavior and provides unique insights into mediatized practices. To develop this argument, I apply the proposed methodology to examine how festival-goers perceive differences between public and private, permanent and ephemeral when sharing their live event experiences through social media platforms. Drawing on a substantial dataset containing online and offline participant observations, media diaries, and (short in situ and longer in-depth) interviews with 379 event-goers, this article demonstrates the value of an ethnographic approach for creating thick descriptions of mediatized behavior in digital platforms.
Facebook, Instagram, Snapchat: de student van nu is de hele dag in de weer met zijn smartphone. Bij Sowijs vroegen we ons af: hoe ontwikkelt het social mediagebruik van studenten zich? Veranderen de motieven om social media te gebruiken? En veranderen de onderwerpen die ze posten?
Niet alle informatie op social media (zoals Snapchat, TikTok en Instagram) is waar. Sommige mensen verzinnen berichten. Of ze maken grapjes, waarvan jij misschien denkt dat het echt waar is. Hoe weet je of iets echt of nepnieuws is? Jos van Helvoort is onderzoeker op het gebied van media en informatie aan De Haagse Hogeschool. Hij deed ook onderzoek naar hoe kinderen nepnieuws kunnen leren herkennen. Want volgens Jos is het belangrijk dat kinderen weten welke berichten je wel en niet moet geloven. Interview van Kidsweek met Jos van Helvoort van de Haagse Hogeschool.
Blog in het kader van project ‘The Network is the Message‘ Met het onderzoeksproject ‘The Network is the Message‘ willen Hogeschool Rotterdam en Hogeschool Utrecht een antwoord geven op de vraag: “Hoe kan de effectiviteit van communicatie in online sociale netwerken worden beoordeeld en verbeterd?” Dit doen zij in samenwerking met het consortium (Stichting Creative Connection, iMMovator, Greenberry, Kaliber, HollandSpoor, Han Snel, Obi4wan, Online Marketing Fabriek, R2Research, RauwCC, Evident, Valtech, New Meaning, Total Active Media en Radio Netherlands Worldwide). Op Frankwatching worden met regelmaat de meest actuele resultaten gedeeld. In deze blog: Snapchat is een medium dat het vooral goed doet bij een jongere doelgroep. Maar ook bedrijven die een doelgroep boven de achttien jaar hebben, kunnen het nodige leren van Snapchat. Stories zijn hot en Snapchat weet als geen ander dat dit bijdraagt aan een zeer betrokken community