There is an increasing awareness that the landscape around cities can contribute significantly to the well-being of urban citizens. Various studies and experiences in the Netherlands and other countries show that the combination of agriculture with care and education has great potential. The number of care farms has increased from 75 in 1999 to 500 in 2005. In urban areas, a diversity of groups can benefit from care farms or other types of social services in the rural area. It concerns among others, people with mental problems, with (chronic) psychiatric demands, with addiction problems, elderly, children with behavior and/or psychological problems and long term unemployed. The city of Amsterdam recognizes the unique and valuable qualities of the rural area and its potential for the well-being of its citizens. In and around Amsterdam various organizations have initiated innovative projects that connect urban demands with agricultural entrepreneurs. A transition to a new kind of agriculture and landscape contributing to health and well-being of urban citizens is possible.
Regeneratieve businessmodellen zijn gericht op het herstellen en revitaliseren van sociaal-ecologische systemen en worden gezien als een belangrijke stap in een economische transitie. Deze modellen staan echter nog in de kinderschoenen en er is weinig bekend over hoe deze modellen eruitzien in de praktijk. Er zijn wel enkele voorbeelden van ondernemers die regeneratief werken. Deze ondernemers worstelen echter met uitdagingen in de dagelijkse praktijk en met vragen over opschalen in het huidige economische systeem. Daarom zullen we in dit project samenwerken met deze ‘pioniers’, met als doel regeneratieve praktijken te identificeren, ontwikkelen en implementeren die bijdragen aan businessmodellen waarin het herstel van natuurlijke en sociale ecosystemen centraal staat. Dit project richt zich op het ontwikkelen en implementeren van regeneratieve praktijken in samenwerking met pionierende ondernemers, kennisinstellingen en andere stakeholders. Het onderzoek combineert meerdere case studies met een participatieve en interventiegerichte benadering. Het doel is om belemmeringen te overwinnen, kansen te benutten, en nieuwe kennis en inzichten te delen via cross-sectorale leernetwerken. Ondernemers profiteren van deze samenwerking door hun bedrijven verder te ontwikkelen, terwijl kennisinstellingen bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe toepasbare kennis en inzichten. Bestaande raamwerken zoals het Raamwerk Regeneratieve Bedrijfspraktijken, het Triple Layered Business Model Canvas, het impactpad en het SCALERS-model, bieden samen structuur en ondersteuning in dit onderzoek naar impactvolle regeneratieve businessmodellen. Specifieke doelstellingen van dit project zijn: - Kennisontwikkeling: het vergroten van inzicht in regeneratieve praktijken en kansen en uitdagingen voor businessmodellen die bijdragen aan regeneratie. - Versterken en toepassen regeneratieve aanpakken: de ontwikkeling en toepassing van aanpakken die aansluiten bij de kansen en belemmeringen uit de praktijk. - Versterken onderlinge samenwerking: het faciliteren van onderlinge kennisdeling en samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en andere stakeholders op het gebied van regeneratieve businessmodellen. - Verspreiding van kennis en geleerde lessen: naar het onderwijs, kennisinstellingen en naar andere ondernemers.
Om vreedzaam met elkaar om te gaan in onze diverse samenleving leren we kinderen vaardigheden en houdingen aan. Deze burgerschapsvorming maakt onderdeel uit van het curriculum op school. Maar ook in de buurt leren en oefenen kinderen ermee. Leraren basisonderwijs en sociaal makelaars jeugd vinden elkaar nog niet voldoende om burgerschapsvorming goed (samen) vorm te geven.
Om vreedzaam met elkaar om te gaan in onze diverse samenleving leren we kinderen vaardigheden en houdingen aan. Deze burgerschapsvorming maakt onderdeel uit van het curriculum op school. Maar ook in de buurt leren en oefenen kinderen ermee. Leraren basisonderwijs en sociaal makelaars jeugd vinden elkaar nog niet voldoende om burgerschapsvorming goed (samen) vorm te geven. Doel Het doel van dit promotieonderzoek is het verbinden van de expertises van sociaal makelaars jeugd en leraren basisonderwijs, om zo tot interprofessioneel samenwerken in het sociaal-educatieve domein te komen ten behoeve van de burgerschapsvorming van kinderen. Resultaten Delen en waarborgen van praktijkkennis Professionaliseren van sociaal makelaars jeugd en leraren basisonderwijs op het gebied van burgerschapsvorming Bijdragen aan de ontwikkeling van burgerschapsvaardigheden van de kinderen in de basisschoolleeftijd Kennis over en doorontwikkeling van de theorie ‘boundary crossing’ en het sociaal-ecologische model van Bronfenbrenner Looptijd 01 februari 2021 - 31 januari 2025 Aanpak Jolanda werkt samen met sociaal makelaars jeugd en leraren basisonderwijs aan interventies om de interprofessionele samenwerking op te zetten of door te ontwikkelen.