In een sociaal-ecologisch rechtvaardige samenleving komt sociaal werk op voor mensen, groepen en gemeenschappen in een kwetsbare positie terwijl het tegelijkertijd streeft naar herstel en versterken van de natuur. Dit pleidooi vormt een eerste aanzet om sociaal werkers, opleidingen social work, organisaties voor sociaal werk en andere belangrijke betrokkenen aan te moedigen het gesprek hierover te voeren én een bijdrage aan een sociaal-ecologisch rechtvaardige samenleving te leveren. Auteurs: Richard de Brabander (lector Hogeschool Inholland), Josien Hofs (bestuurslid IFSW), Jeanet de Jong (beleidsadviseur BPSW), Christine Kuiper (voorheen Movisie), Maja Ročak (Fontys en Zuyd Hogeschool) en Mariël van Pelt (Fontys Hogeschool en Movisie)
DOCUMENT
Binnen het TALENTS-project hebben we, geïnspireerd door de verschillende activiteiten die centraal staan in het CADDIE-model, ontwerpprincipes ontwikkeld.
MULTIFILE
Deze publicatie is ontwikkeld door het lectoraat Communicatie, Participatie en Sociaal-Ecologisch Leren (CoPSEL) in samenwerking met partneruniversiteiten als een eindresultaat van het Invest4Excellence project. Het magazine onderzoekt de complexiteit en dynamiek van Living Labs door met een drietal metaforen (koken, reizen en Do-It-Yourself) te reflecteren op Living Labs zowel in Nederland, Europa en daarbuiten.
MULTIFILE
Regeneratieve businessmodellen zijn gericht op het herstellen en revitaliseren van sociaal-ecologische systemen en worden gezien als een belangrijke stap in een economische transitie. Deze modellen staan echter nog in de kinderschoenen en er is weinig bekend over hoe deze modellen eruitzien in de praktijk. Er zijn wel enkele voorbeelden van ondernemers die regeneratief werken. Deze ondernemers worstelen echter met uitdagingen in de dagelijkse praktijk en met vragen over opschalen in het huidige economische systeem. Daarom zullen we in dit project samenwerken met deze ‘pioniers’, met als doel regeneratieve praktijken te identificeren, ontwikkelen en implementeren die bijdragen aan businessmodellen waarin het herstel van natuurlijke en sociale ecosystemen centraal staat. Dit project richt zich op het ontwikkelen en implementeren van regeneratieve praktijken in samenwerking met pionierende ondernemers, kennisinstellingen en andere stakeholders. Het onderzoek combineert meerdere case studies met een participatieve en interventiegerichte benadering. Het doel is om belemmeringen te overwinnen, kansen te benutten, en nieuwe kennis en inzichten te delen via cross-sectorale leernetwerken. Ondernemers profiteren van deze samenwerking door hun bedrijven verder te ontwikkelen, terwijl kennisinstellingen bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe toepasbare kennis en inzichten. Bestaande raamwerken zoals het Raamwerk Regeneratieve Bedrijfspraktijken, het Triple Layered Business Model Canvas, het impactpad en het SCALERS-model, bieden samen structuur en ondersteuning in dit onderzoek naar impactvolle regeneratieve businessmodellen. Specifieke doelstellingen van dit project zijn: - Kennisontwikkeling: het vergroten van inzicht in regeneratieve praktijken en kansen en uitdagingen voor businessmodellen die bijdragen aan regeneratie. - Versterken en toepassen regeneratieve aanpakken: de ontwikkeling en toepassing van aanpakken die aansluiten bij de kansen en belemmeringen uit de praktijk. - Versterken onderlinge samenwerking: het faciliteren van onderlinge kennisdeling en samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en andere stakeholders op het gebied van regeneratieve businessmodellen. - Verspreiding van kennis en geleerde lessen: naar het onderwijs, kennisinstellingen en naar andere ondernemers.
Om vreedzaam met elkaar om te gaan in onze diverse samenleving leren we kinderen vaardigheden en houdingen aan. Deze burgerschapsvorming maakt onderdeel uit van het curriculum op school. Maar ook in de buurt leren en oefenen kinderen ermee. Leraren basisonderwijs en sociaal makelaars jeugd vinden elkaar nog niet voldoende om burgerschapsvorming goed (samen) vorm te geven.
Om vreedzaam met elkaar om te gaan in onze diverse samenleving leren we kinderen vaardigheden en houdingen aan. Deze burgerschapsvorming maakt onderdeel uit van het curriculum op school. Maar ook in de buurt leren en oefenen kinderen ermee. Leraren basisonderwijs en sociaal makelaars jeugd vinden elkaar nog niet voldoende om burgerschapsvorming goed (samen) vorm te geven. Doel Het doel van dit promotieonderzoek is het verbinden van de expertises van sociaal makelaars jeugd en leraren basisonderwijs, om zo tot interprofessioneel samenwerken in het sociaal-educatieve domein te komen ten behoeve van de burgerschapsvorming van kinderen. Resultaten Delen en waarborgen van praktijkkennis Professionaliseren van sociaal makelaars jeugd en leraren basisonderwijs op het gebied van burgerschapsvorming Bijdragen aan de ontwikkeling van burgerschapsvaardigheden van de kinderen in de basisschoolleeftijd Kennis over en doorontwikkeling van de theorie ‘boundary crossing’ en het sociaal-ecologische model van Bronfenbrenner Looptijd 01 februari 2021 - 31 januari 2025 Aanpak Jolanda werkt samen met sociaal makelaars jeugd en leraren basisonderwijs aan interventies om de interprofessionele samenwerking op te zetten of door te ontwikkelen.