Sinds 15 jaar vindt er binnen het HBO in Nederland onderzoek plaats. Er is tot op heden weinig aandacht voor de ethische risico's en de specifieke context van dit soort praktijkgericht sociaalwetenschappelijk onderzoek.
DOCUMENT
Is Vlaanderen een groeiregio op het vlak van triatlon en duatlon? Wie is de Vlaming die vandaag aan triatlon of duatlon doet? Welke rol spelen de aanbieders hierin en welke verwachtingen hebben hun klanten? Vijf onderzoekers van KU Leuven, KU Leuven Campus Antwerpen en TU Eindhoven geven u het antwoord op deze vragen. Voor het eerst brengen zij de opkomende markt van triatlon en duatlon in Vlaanderen grondig in kaart. Daar naast gaan ze in op het ontstaan en de ontwikkeling van triatlon en duatlon, en bestuderen ze het management en de marketing van multisport. Vlaanderen zwemt, fietst, loopt! biedt een schat aan informatie voor multisporters, docenten, managers, marketeers, fans en onderzoekers. Het is dé basis voor alle professionals en vrijwilligers die de organisatie en promotie van triatlon en duatlon willen afstemmen op de multisporters in Vlaanderen vandaag.
DOCUMENT
Alle studenten van alle Nederlandse lerarenopleidingen leren onderzoek te doen. Lerarenopleiders beschouwen het kunnen doen van onderzoek als een belangrijke bekwaamheid voor leraren (in opleiding). Daarbij zijn er aanzienlijke verschillen in opvattingen tussen opleiders, bijvoorbeeld als het gaat over de functies van onderzoek door leraren in opleiding voor de schoolpraktijk. Die verschillen zijn te herkennen in de uitgangspunten en doelstellingen van het onderzoek: in sommige gevallen staat de uitbreiding van academische kennis centraal, maar meestal gaat het om het beantwoorden van vragen vanuit de onderwijspraktijk of wordt onderzoek gebruikt als leerstrategie. In dit artikel worden vier typen onderwijsonderzoek onderscheiden die ik aanduid als actieonderzoek, praktijkonderzoek, gezamenlijk onderzoek en sociaalwetenschappelijk onderzoek. Over die benamingen is overigens discussie mogelijk: verschillende auteurs gaan uit van verschillende definities. De betekenissen die hier worden toegekend aan de verschillende beschreven onderzoekstypen komen voort uit de opleidingspraktijk van Fontys Lerarenopleiding Tilburg. Om een indruk te geven van de manieren waarop verschillende onderzoekstypen bijdragen aan ontwikkeling van onderwijspraktijk, worden drie voorbeelden van studentonderzoeken, zoals uitgevoerd door leraren in opleiding, uiteengezet. Naar aanleiding van deze voorbeelden worden enkele conclusies geformuleerd over de kracht van de verschillende onderzoekstypen. Voorafgaand aan de beschrijving van de studentonderzoeken worden hieronder allereerst de vier in dit artikel onderscheiden onderzoekstypen beschreven en vergeleken.
DOCUMENT
Een competent NT2-docent houdt ontwikkelingen in zijn/haar vakgebied bij: professionaliseren is een must. Wanneer onderwijsprofessionals kennisnemen van inzichten uit onderzoek over wat werkt (en wat niet), kunnen zij hun onderwijs ‘evidence-informed’ vormgeven en vernieuwen. Dat vereist natuurlijk wel dat docenten weten wat werkt en daarvoor is toegang tot wetenschappelijke kennis nodig. Internationaal onderzoek laat echter zien dat het professionals in de onderwijspraktijk vaak schort aan tijd en middelen om kennis te nemen van de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Een gevolg daarvan zou kunnen zijn dat het onderwijs te weinig vernieuwt en/of dat vernieuwingen die wel plaatsvinden niet evidence-informed zijn. De onderwijsinspectie concludeerde recent dat het lerend vermogen van het onderwijs inderdaad relatief klein is in vergelijking met andere disciplines, en dat onderwijsvernieuwing te weinig systematisch plaatsvindt en onvoldoende duurzaam is (Inspectie van het onderwijs, 2019). Daar zijn ongetwijfeld vele redenen voor, maar één ervan is dat de afstand tussen onderwijs en onderzoek vrij groot is. Er vindt nog weinig kennisdeling plaats tussen wetenschap en de onderwijspraktijk in vergelijking met sommige andere disciplines.
DOCUMENT
Rond 2015 werd middels practoraten een start gemaakt met het realiseren van een duurzame verbinding tussen praktijkonderzoek en onderwijsverbetering in het mbo. Een practoraat is een expertiseplatform binnen een mbo-instelling waar praktijk(gericht) onderzoek wordt uitgevoerd. Doel is het bijdragen aan onderwijsvernieuwing en verspreiden van kennis. Voor het bereiken van dit doel wordt van practoraten verwacht dat ze kennisbenutting van practoraatsopbrengsten in scholen stimuleren. De praktijkvraag was hoe practoraten aan deze verwachting kunnen voldoen. In voorliggend onderzoek is een model dat kennisbenutting als dynamische interactie adresseert gehanteerd om het proces van kennisbenutting in de context van practoraten te begrijpen en te bevorderen. Het onderzoek richt zich op de vraag welke strategieën practoren hanteren om kennisbenutting bij docenten(teams) te stimuleren, en welke strategieën docenten(teams) hanteren om kennis te benutten. Het onderzoeksdesign wordt gekenmerkt door het verbinden van activiteiten en praktische inzichten van practoraten in mbo-instellingen met onderzoeksactiviteiten en wetenschappelijke inzichten. Er zijn diverse kwalitatieve en kwantitatieve methoden van dataverzameling ingezet. We concluderen dat het model van kennisbenutting als een dynamische interactie zowel passend is voor de wijze waarop practoren kennisbenutting willen stimuleren en als wijze waarop docenten(teams) opbrengsten van practoraten benutten.
DOCUMENT
Onderzoek naar onderzoek, dat kan nogal abstract en ver weg van de praktijk klinken. Martine Ganzevles, docent en onderzoeker Sociaal Werk aan Hogeschool Utrecht, promoveert op sociaal werk-onderzoek, in het bijzonder praktijkgericht onderzoek dat sinds 2001 door lectoraten in het Nederlandse hbo wordt uitgevoerd. Hoe draagt dat onderzoek bij aan de doelen van het sociaal werk zelf; aan sociale inclusie, sociale participatie en sociale rechtvaardigheid?
DOCUMENT
In het najaar van 2015 heeft het bestuur van de Vereniging Hogescholen de werkgroep gevraagd advies uit te brengen over kwaliteitscriteria voor praktijkgericht onderzoek en het lectoraat.
DOCUMENT
Dit is het rapport voor onze opdrachtgever Commissie Langdurige Zorg en Ondersteuning van ZonMw, waarin we de eerste versie van de methodiek Cirkelen Rond Je Onderzoek hebben toegelicht. Sinds 2019 hebben we de methode doorontwikkeld. Geïnteresseerd in deze methode om participatief en gelijkwaardig aan een onderzoeksvoorstel te werken? Bekijk deze dan op crjo.nl [https://husite.nl/crjo/]. Daar vind je alle tools en handleidingen, vrij downloadbaar. Hieronder vind je de eerste versie van de methodiek Cirkelen rond je onderzoek. Deze handreiking biedt hulp bij het ontwikkelen van een goede onderzoeksopzet. Hij reikt onderzoekers hulpmiddelen aan om de vele facetten van een onderzoeksopzet te verhelderen: Wat is een goede onderzoeksvraag? Welke onderzoeksaanpak is passend en haalbaar? Wat zijn behulpzame deelvragen? Maar ook: welke partners moet ik betrekken en hoe worden we het eens over de opzet?
MULTIFILE
Dit boekje beschrijft een methode voor het reviewen van praktijkgericht onderzoek. Reviewen is kritisch oordelen over een stuk werk. We lichten de methode zo concreet mogelijk toe opdat lectoren, onderzoekers en docentonderzoekers in de kenniscentra in het hbo deze zelf kunnen toepassen. De methode is bruikbaar voor alle domeinen en kenniskringen, dus niet gebonden aan één discipline of vakgebied.
DOCUMENT
Presentatie op Dag van het Onderzoek, Hogeschool Inholland, Den Haag, 14 april 2015.
DOCUMENT