This paper identifies and analyses a specific psychological barrier that plays a crucial role in explaining why the tourism accommodation sector so far has only made a limited contribution to sustainable development. This barrier represents a so-called social dilemma and relates to behavioural patterns and conflicting interests of relevant stakeholders and their inability to resolve the resulting lock-in. Through presenting and reviewing the outcomes of three empirical studies and relating them to relevant literature, this paper explores the details of this particular social dilemma. It also establishes promising avenues for moving beyond the current stagnation point. The paper concludes that there is an urgent need for more research into the social, cultural and psychological structures and barriers that lock-in the behaviour of relevant stakeholders. However, it is also concludes that actually resolving the dilemma is a shared responsibility of all stakeholders and requires more than just research, for instance setting up galvanising action groups and adjusting tourism and hospitality curricula.
LINK
Many consumers express concerns about the welfare of animals in agriculture, but often refrain from purchasing animal‐friendly alternatives that address their concerns. To support consumers in making choices in line with their values and attitudes, this study approaches consumer animal‐friendly product choice as a dilemma between maximising the buyer’s self‐interest and maximising societal interest. To address this social dilemma, we developed and tested positioning strategies that reinforce the animal welfare label with complementary consumption values (functional, emotional, social and epistemic). The results from a choice experiment with Dutch chicken meat shoppers showed that two strategies ‐ emotional and epistemic ‐ effectively increase consumer value perceptions. These insights imply that animal‐friendly products positioned to invoke emotion or curiosity drive consumers towards animal‐friendly product choices, and that these strategies are most effective for consumers who base their choice solely on maximising either self‐interest or societal interest
DOCUMENT
In dit magazine (rapport) blikken betrokken onderzoekers en professionals terug op “The Next Level” en de resultaten daarvan, die onder meer bestaan uit trainingen op het gebied van ‘crises & social media’ voor professionals. In mei 2016 is na ruim 2 jaar een einde gekomen aan onderzoeksproject "The Next Level". De lectoraten Crossmediale communicatie in het Publieke Domein en Regie van Veiligheid (Hogeschool Utrecht) werkten hierin samen met professionals uit het communicatie- en veiligheidsdomein. Centrale vraag in dit onderzoek was: hoe kan bij een crisis - beïnvloed door sociale media - effectief vorm worden gegeven aan crisiscommunicatie en crisismanagement?
DOCUMENT
Dit hoofdstuk beschrijft acht fundamentele problemen, die zich voordoen als men competenties, in de betekenis die gangbare definities aan dit begrip verlenen, probeert te meten in het onderwijs. Uit het betoog vloeit een dilemma voort: we kunnen niet meten wat we in competentiegericht onderwijs zouden willen meten. Wat we wel kunnen meten, zijn geen 'echte' competenties. Uit dit dilemma wordt een uitweg gezocht.
DOCUMENT
Full text beschikbaar met HU-account Recensie van Nauta, B., Te Brake, H., & Raaijmakers, I. (2019).Dat ene dilemma: Persoonlijke verhalen over morele keuzes op de werkvloer. Amsterdam: Amsterdam University Press Jaren geleden interviewde ik samen met mijn collega-onderzoekers van het lectoraat Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening van Hogeschool Utrecht sociale professionals over hun morele dilemma’s. Wel vaker bleek een specifiek dilemma waar deze werkers bij betrokken waren geweest nog lange tijd te resoneren in hun professionele en persoonlijke bestaan. Dat verschijnsel is het thema van een onlangs verschenen boekje met de treffende titel: Dat ene dilemma. Tegelijk roept deze titel bij mij associaties op met de tragedie Antigonè evenals met het boek en de film Sophie’s Choice. Naar die film wordt in het boek overigens ook een keer verwezen door een veteraan
LINK
Er blijkt nauwelijks eenduidigheid te bestaan over de kwaliteitseisen waarmee een onderzoek praktijkgerichtheid en wetenschappelijkheid combineert. Vooral de mate waarin en de wijze waarop vanuit praktijkgericht onderzoek algemeen geldige uitspraken kunnen worden gedaan blijven onduidelijk. De vraag is echter of men van praktijkgericht onderzoek kan verwachten dat de onderzoeksresultaten algemene geldigheid bezitten. Aan de hand van drie Nederlandse publicaties over praktijkgericht onderzoek (Verschuren, 2009, Van der Donk en Van Lanen, 2011 en Andriessen, 2014) brengt de auteur dit dilemma in kaart. De publicaties worden door de auteur kort toegelicht en voorzien van enkele kanttekeningen. Met het artikel wil hij zodoende een bijdrage leveren aan het debat over de positie van praktijkgericht onderzoek.
DOCUMENT
Symposium ESWRA - ECSWR 2016: empirical ethics in social work. Objective: ethical aspects of social work (esp. at home) Structure: cooperation of the research group of UAS Utrecht Netherlands with six regional welfare organizations Method: practice based ethics research Focus on professional practice: learning from moral experiences in frontline practice (cf. Van Doorn, 2008) Hybrid approach: combining theoretical resources and professional practice (cf. Banks & Gallagher, 2009) Mixed methods: desk research, interviews, best practice units (BPU), development of ethical tools
DOCUMENT
In Social Work research there is a strong debate on the distinctiveness and methodological quality, and how to address the dilemma of rigour and practice relevance. Given the nature of Social Work the field has developed a characteristic research culture that puts emphasis on giving voice to service users and disseminating research knowledge in practice, especially in a stream of so called practice-based research. However, there is no consensus on how to best contribute to the practice of Social Work through research and at the same time producing rigourous scientific outcomes, resulting in methodological pluralism. Studying the perceptions of Social Work researchers on their role, the aims and values of Social Work research and their research approach, provides insight into the methodological pluralism of Social Work research. Thirty-four professors specialising in practice-based Social Work research participated in a Q methodology study. Q methodology combines qualitative and quantitative methods. It helped reveal and describe divergent views as well as consensus. The analysis led to the identification of three differing viewpoints on Social Work research, which have been given the following denominators: The Substantiator, The Change Agent and The Enlightener. The viewpoints provide researchers in the field of Social Work with a framework in which they can position themselves in the methodological pluralism. Researchers state that the viewpoints are helpful in clarifying perspectives on good research, facilitate the discourse on methodological choices to further develop and strengthen Social Work research as a scientific discipline
DOCUMENT
In september 2009 startten zes regionale Wmo-werkplaatsen in Nederland. Het zijn regionale samenwerkingsverbanden van Hbo-instellingen en lectoren, zorg- en welzijnsinstellingen en gemeenten, gericht op praktijkonderzoek, beroepsinnovatie en deskundigheidsbevordering op het terrein van de maatschappelijke ondersteuning. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport geeft deze werkplaatsen een stimuleringssubsidie. Van 2009 tot 2012 hebben de zes Wmo-werkplaatsen nieuwe werkvormen voor zorg en welzijn opgespoord, verder ontwikkeld en geëvalueerd. Op basis van deze praktijkervaringen en –onderzoek, ontwikkelden de werkplaatsen onderwijsmodulen, die om niet ter beschikking gesteld worden aan gemeenten, organisaties in de zorg- en welzijnssector, opleiders en andere belangstellenden. In de onderwijsmodules staat een bepaald maatschappelijk probleem en een door de Wmo-werkplaats gevolgde en ontwikkelde methodiek centraal. In deze cursus ontdekken studenten ontdekken hoe onderzoek plaats kan vinden zodat kennis over de context van kwetsbare burgers systematisch in beeld komt. De cursus is met name ontwikkeld voor studenten die binnen het domein van Social Work (MWD) een groot aantal competenties ontwikkelen die allen ook relevant zijn voor het werken met deze groep. Denk hierbij aan zaken als gesprekstechnieken, outreachend werken, signaleren. Deze thema’s zullen op andere plekken in het curriculum behandeld worden. In dit programma is gekozen voor een aantal thema’s die niet direct voorhanden zijn in ieder curriculum. Het is aan de docent om samen met de student te zoeken naar een op maat gesneden invulling van het programma.
DOCUMENT