Binnen de nieuwe opleiding Social Work van de Hogeschool Utrecht is gehoor gegeven aan de toenemende wens van studenten om meer te doen met eigen ervaringen met psychische kwetsbaarheid. Deze wens is onder meer vertaald in een peersupportgroep voor studenten, die in de periode maart t/m juni in 2018 en 2019 liep. Veel studenten beschikken over een behoorlijk potentieel aan ervaringskennis wat door middel van peer support in een veilige setting kan worden verkend. Deelnemers worden zich bewust van dit potentieel door hierop met elkaar reflecteren en (verder) te ontwikkelen. Een peer support groep werkt taboedoorbrekend en biedt ondersteuning aan studenten met een psychische kwetsbaarheid. Peer support ondersteunt ook aankomend professionals gebruik te maken van eigen kwetsbaarheid. Voor veel (aankomend) hulpverleners was het tot voor kort ongebruikelijk om dit te doen. Intussen worden de verhoudingen tussen cliënt en hulpverlener anders gedefinieerd en richt de (herstelgerichte) zorg zich steeds nadrukkelijker op destigmatisering, de inzet van ervaringsdeskundigheid, gelijkwaardigheid en openheid in de begeleidingsrelatie. Peer support-programma’s worden steeds vaker geïmplementeerd in (zorg)organisaties om mensen te helpen omgaan met problemen, maar spelen ook in de beroepsontwikkeling van aankomend sociaal werkers een belangrijke rol. Deze rapportage is een samenvoeging van een eerdere interne rapportage van de peer supportgroep uit 2018 (Leunen; Lamers & Van Slagmaat, 2018) en een evaluatie van de peer supportgroep in 2019.
DOCUMENT
Investigated if the SSQT allows for meaningful comparisons between patients with rheumatoid arthritis from different countries and explored the dimensionality and invariance of the SSQT dimensions. Based on types of social support, the authors formulated a series of items to measure actual supportive interactions or exchanges of resources over 5 scales: (daily emotional support, problem-oriented emotional support, and social companionship; and daily instrumental support and problem-oriented instrumental support). 739 Ss (mean age 52.4 yrs) from France, Norway, the Netherlands, and Sweden completed the SSQT; mean disease duration was 2.3 yrs. Analyses yielded the intended scales, although the internal consistency of the daily instrumental support scale is questionable. The SSQT is a useful instrument for international comparative research. (PsycLIT Database Copyright 1995 American Psychological Assn, all rights reserved)
LINK
A workshop that took place on the conference "The Restoration of Normality – Mirroring the Past in the Future" with the themes (among others) domestic violence, restorative justice, social support for ex-offenders, education & training and building up a probation service.
DOCUMENT
Presentatie Support-nets. Mutual Support groups to overcome social isolation
DOCUMENT
For students who want support to continue their education.
DOCUMENT
Background: Intellectual disability (ID) is a developmental disorder that causes considerably below-average intellectual performance and adaptive behaviour. In the context of the present study, families raising a child with ID are reported to experience multiple challenges that appear not to be well documented in Pakistan. Methods and procedures: Pakistan, which was conducted in Karachi, Pakistan, followed participatory action research, in which the researcher and participants examined their existing experiences of informal social support and then created, implemented, and evaluated actions to strengthen this informal social support. A total of five families (n = 25) participated in the study. These participating families comprise parents, siblings, and significant others, i.e., aunts, uncles, and grandparents, living with the child with ID. Families with children with ID were selected through a school for children with ID who are under 12 years old. This qualitative action research was conducted in two distinct parts, i.e., a) exploratory part and b) action part. This paper presents the findings of the first exploratory part of the study. Aim: The exploratory phase aimed to explore and examine the experiences and challenges families may experience with informal social support while caring for a child with an intellectual disability in Karachi, Pakistan. Findings: Parents often sacrifice their personal needs and aspirations for their children, leading to decreased tolerance and anxiety. Lack of communication, support, and assistance from family members is another significant issue. Stigmatisation and discrimination from school, relatives, and friends can cause depression and distress. The study emphasises the need for a unified and coordinated approach to support and care. Religious beliefs, siblings, and close friends provide comfort and well-being. When parents manage to connect with similar families, they have the opportunity to express a collective commitment to caregiving. Conclusion: To strengthen the situation, families propose enhancing intimacy and competency within homes and taking action at the governmental level. Governments must provide appropriate services, such as nurses supporting families, support groups, and religious traditions, to promote acceptance and holistic development for intellectually disabled children.
DOCUMENT
De Peer Support Group Kwalitatief Onderzoek van de HU is een groeiende, zelfsturende, HU-brede groep die is ontstaan uit de behoefte van onderzoekers en docenten om als ‘peers’ onderling kennis en ervaring te delen met betrekking tot kwalitatief onderzoek. De logistiek en organisatie van deze groep heeft een zeer fluïde karakter. Zij vormt zich naar de inhoudelijke en organisatorische behoeften van de groep. Deze behoeften zijn continu in beweging door onder andere veranderingen binnen de organisatie van de HU en de verschillende werkvelden en onderzoeksdomeinen waaruit de deelnemers afkomstig zijn. Maar ook door de ontwikkelingen die plaatsvinden op het terrein van kwalitatief onderzoek, binnen de eigen Peer Support Group (PSG) zelf en van de individuen die deel uitmaken van de PSG. In deze bijdrage zal ik nader uiteenzetten hoe complexiteit een rol speelt in het ontstaan en functioneren van de PSG.
DOCUMENT
In de vorige masterclass legde Jean Pierre Wilken een stevig fundament voor de support benadering, hij bouwde al bijna een klaar en af huis. Voor de metafoor van ontwikkelingskracht zijn we nog niet zover. Ik heb wel geprobeerd elementen en dilemma's bij elkaar te leggen. Startpunt is de wet op de maatschappelijke ontwikkeling waarbij gemeentes de opdracht krijgen om zorg te dragen voor die ontwikkeling. We zullen de komende tijd hard moeten werken dat idee van maatschappelijke ontwikkeling kracht te geven en daarbij intensief gebruik maken van onze creatief agogische wortels. In de tweede stelling ging ik op zoek naar de legitimering van onze professie. Als ontwikkelingskracht de kern is zijn bureaucratisering en zuivere marktwerking (vraagsturing) niet zulke geschikte strategieën. Ontwikkelingskracht gedijt op het sociale terrein beter in het voice model. Voor ontwikkelingskracht is het heel belangrijk dat er bruggen tussen de verschillende talen geslagen worden. Sociale professionals moeten meesters zijn in logica's van verschillende professies en logica's van wetenschap, beleid, management en uitvoering met elkaar te verbinden. We moeten zeer waakzaam zijn voor academisering. We zijn op zoek naar een wetenschappelijk en beleidsmatig gefundeerde verdere professionalisering. Bij de stelling over perspectieven kan veel kracht gevonden worden in het zoeken naar de meest vruchtbare combinaties van presentie, vakmethodiek en instrumenten. Daar kunnen we als opleiding nog een slag maken. De setting naar doelgroep, naar werksoort, naar frontlinie of backoffice, naar generalist of specialist moet in de opleiding niet doorslaggevend zijn. Onze professionals zijn in staat zich snel naar een setting te zetten. Het is wel noodzakelijk dat ze doorzien en doorvoelen hoe verschillend settings kunnen zijn en hoe belangrijk het is om te investeren in het leren kennen van een setting. Gedurende de opleiding en trouwens ook gedurende de professionele loopbaan zullen social workers voortdurend pendelen tussen het versterken van de corebusiness en het opzoeken van de randen. De meeste dynamiek en ontwikkelingskracht zit over het algemeen aan de randen, niet in de kern. En we zullen support en ontwikkelingskracht moeten gaan vertalen in competenties en in nieuwe manieren om die competenties je eigen te maken.
DOCUMENT
Behaviour Change Support Systems (BCSS), already running for the 10th time at Persuasive Technology, is a workshop that builds around the concept of systems that are specifically designed to help and support behaviour change in individuals or groups. The highly multi-disciplinary nature of designing and implementing behaviour change strategies and systems for the strategies has been in the forefront of this workshop from the very beginning. The persuasive technology field is becoming a linking pin connecting natural and social sciences, requiring a holistic view on persuasive technologies, as well as multi-disciplinary approach for design, implementation, and evaluation. So far, the capacities of technologies to change behaviours and to continuously monitor the progress and effects of interventions are not being used to its full potential. The use of technologies as persuaders may shed a new light on the interaction process of persuasion, influencing attitudes and behaviours. Yet, although human- computer interaction is social in nature and people often do see computers as social actors, it is still unknown how these interactions re-shape attitude, beliefs, and emotions, or how they change behaviour, and what the drawbacks are for persuasion via technologies. Humans re-shape technology, changing their goals during usage. This means that persuasion is not a static ad hoc event but an ongoing process. Technology has the capacity to create smart (virtual) persuasive environments that provide simultaneously multimodal cues and psycho-physiological feedback for personal change by strengthening emotional, social, and physical presence. An array of persuasive applications has been developed over the past decade with an aim to induce desirable behaviour change. Persuasive applications have shown promising results in motivating and supporting people to change or adopt new behaviours and attitudes in various domains such as health and wellbeing, sustainable energy, education, and marketing. This workshop aims at connecting multidisciplinary researchers, practitioners and experts from a variety of scientific domains, such as information sciences, human-computer interaction, industrial design, psychology and medicine. This interactive workshop will act as a forum where experts from multiple disciplines can present their work, and can discuss and debate the pillars for persuasive technology.
MULTIFILE
Background: For a healthy lifestyle, people with moderate, severe, and profound intellectual disabilities living in residential facilities and/or participating in day activity centers are dependent on their direct support professionals. However, it is unclear what knowledge and skills these direct support professionals require to support these individuals in living a healthy lifestyle. Therefore, the aim of this study was to identify the needs of direct support professionals for supporting these people with moderate to profound intellectual disabilities to achieve and maintain a healthy lifestyle. Method: Direct support professionals (n = 28) were interviewed with the use of a semi-structured protocol based on the theoretical domains framework. The interviews were analyzed with a theory-driven content analysis. Results: The most frequently mentioned needs referred to the following domains of the theoretical domains framework: environmental context and resources (n = 27), social/professional role and identity (n = 25), social influence (n = 25), skills (n = 24), and knowledge (n = 23). Conclusion: To support people with moderate to profound intellectual disabilities in leading a healthy lifestyle, direct support professionals (DSPs) primarily needed support related to the domain environmental context and resources. Within this domain available time, dealing with different seasons, and a healthy lifestyle policy in the organization need attention. Development of interventions targeting these DSPs needs is required.
DOCUMENT