Gebundelde verzameling van vijftien verhalen over diverse onderwerpen van studenten Toegepaste Biologie van HAS hogeschool in het kader van de specialisatie Toegepaste Ecologie.
DOCUMENT
Update van de ontwikkeling van de duale opleiding orthopedische technologie. Deze ontwikkeling vindt in samenwerking met de branche (Orthobanda en NVOS) plaats en wordt gefinancieerd door de OFOM.
DOCUMENT
Instructiefilm voor werkveld, studenten en medewerkers Hanzehogeschool Groningen over de Specialisatie Recht & Multiproblem.
DOCUMENT
Rapport, tot stand gekomen naar aanleiding van een projectopdracht tijdens de specialisatie ‘Information and Innovation’. De specialisatie richt zich op het onderwerp open data.Het onderzoek is gedaan in opdracht van de Gemeente Groningen, met als hoofdvraag: hoe kan de gemeente Groningen leren van de beste praktijkvoorbeelden, met betrekking tot open date, van andere gemeenten? This (research) activity is a pilot of Opening Up and has been co-funded by the Interreg IVB North Sea Region Programme.
MULTIFILE
Niks is zo complex als hulp- en dienstverlening aan multiproblem cliënten. Niet alleen kampen zij met veel problemen, de problemen grijpen ook nog eens in elkaar waardoor er een bijna onontwarbare kluwen ontstaat. Zonder multidisciplinaire samenwerking kom je er niet. Studenten van de specialisatie Recht & Multiproblem ervaren dat in levenden lijve. Een groot deel van de specialisatie brengen ze door in het werkveld, waar ze onderzoeken doen voor organisaties als het Veiligheidshuis, Verslavingszorg Noord Nederland en de leerplichtambtenaar. Deze organisaties werken met multiproblem cliënten. Door deze unieke en nauwe samenwerking bereiden studenten zich optimaal voor op de professionele wereld waar zij in terecht komen na hun studie.
MULTIFILE
De HBO-i-domeinbeschrijving dient als functioneel kwalificatiekader voor hogescholen, gericht op de startbekwaamheid van ICT-professionals van de toekomst. In vrijwel elk facet van het maatschappelijke, zakelijke, sociale en persoonlijke leven speelt ICT een grote rol. ICT is niet alleen zelf een belangrijke sector van economische bedrijvigheid, het is ook een onmisbare motor voor innovatie in alle kennisintensieve domeinen in onze samenleving. Nederland heeft grote behoefte aan kwalitatief goed opgeleide ICT’ers. Het ICT-domein verbreedt en verdiept zich. Behalve dat de vraag naar ICT'ers toeneemt, neemt ook de specialisatie naar ICT-subdomeinen toe. Om in te kunnen spelen op nieuwe toepassingen, arbeidsmarktvragen, wensen en innovaties is regelmatige actualisering van de HBO-i-domeinbeschrijving noodzakelijk. Naast de ontwikkelingen in het ICT-domein, ontwikkelt ook het onderwijsveld zich. Zo is er in toenemende mate aandacht voor Associate Degree en Professional Master programma's en leidt focus op de match tussen werkveld en opleidingsdoelen tot extra aandacht voor professional skills.
DOCUMENT
Multidisciplinaire werkleerateliers zijn bij uitstek geschikt om samen met het werkveld kennis te vergaren over complexe en venijnige vraagstukken. Beschreven wordt hoe op basis van Knud Illeris binnen de Hanzehogeschool Groningen twee van dergelijke ateliers zijn ingericht: een binnen de specialisatie Recht & Multiproblem, een binnen de minor Werkcoach.
DOCUMENT
De behoefte vanuit de orthopedische branche naar opleidingsmogelijkheden van werknemers naar HBO niveau heeft geleid tot de ontwikkeling van een duale opleiding. De opleiding heeft tot doel werknemers de mogelijkheid te bieden om zich te laten opeleiden tot Orthopedisch Technoloog. Tegelijkertijd wordt de ontwikkeling ter hand genomen om de specialisatie orthopedische schoentechnologie op te zetten.
DOCUMENT
Wat is het effect van docentprofessionaliseringsactiviteiten: specialisatie, ook vanwege de toegenomen maatschappelijke eisen tot certificering, of zichzelf juist verbreden in hun vakmanschap? Wat betekent dit voor de beroepsautonomie?Dit artikel biedt een samenvatting van een gevalstudie over de professionalisering van docenten in het hbo. De centrale vraag van de studie: Hoe verloopt binnen een economisch domein de professionalisering van docenten in het cursusjaar 2009-2010?
LINK