Deze casestudie geeft inzicht in verschillende soorten kennis die kenmerkend zijn voor applied design research. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kennis over de huidige situatie, over wenselijke alternatieven en over effectieve oplossingen om daar te komen. Ofwel, kennis hoe het is, kennis over hoe het kan zijn en kennis over hoe het zal zijn als we effectieve oplossingen toepassen. Elk van deze soorten kennis heeft andere kwaliteitscriteria.
DOCUMENT
Inte Gloerich and Gabriele Ferri investigate the impacts of Covid-related datafication on marginalized urban communities, emphasizing the importance of creativity and imagination in fostering resilience and agency in the face of ongoing and future crises.
LINK
Design en onderzoek zijn twee kennisgebieden die elk hun eigen tradities, methoden, standaarden en praktijken hebben. Deze twee werelden lijken behoorlijk gescheiden, waarbij onderzoekers onderzoeken wat er is en ontwerpers visualiseren wat er zou kunnen zijn. Dit boek slaat een brug tussen beide werelden door te laten zien hoe design en onderzoek geïntegreerd kunnen worden om een nieuw kennisveld te ontwikkelen. Dit boek bevat 22 inspirerende beschouwingen die laten zien hoe de unieke kwaliteiten van onderzoek (gericht op het bestuderen van het heden) en ontwerp (gericht op het ontwikkelen van de toekomst) gecombineerd kunnen worden. Dit boek laat zien dat de transdisciplinaire aanpak toepasbaar is in een veelheid van sectoren, variërend van gezondheidszorg, stedelijke planning, circulaire economie en de voedingsindustrie. Het boek bestaat uit vijf delen en biedt een scala aan illustratieve voorbeelden, ervaringen, methoden en interpretaties. Samen vormen ze het kenmerk van een mozaïek, waarbij elk stukje een deel van het complete plaatje bijdraagt en alle stukjes samen een veelzijdig perspectief bieden op wat toegepast ontwerponderzoek is, hoe het wordt geïmplementeerd en wat de lezer ervan kan verwachten.
DOCUMENT
In this paper we investigate how a combination of "speculative" design methods can be used to generate theoretical understandings for dynamic, colour-changing fabrics for garments. Specifically, we combine a first-person, autobiographical, research through design (RtD) approach that draws strategies from speculative design. We call this approach alternative presents, inspired by the work of James Auger, and explore it as a way to generate theoretical propositions for dynamic fabric that emphasize the lived experience over technological innovation. The contributions of this framing are twofold. Firstly, we offer a theoretical contribution to the literature on dynamic fabric. Secondly, we make a methodological contribution for how autobiographical design and RtD can be oriented speculatively to generate intermediate knowledge, with particular emphasis on social-technical aspects.
DOCUMENT
Speculative and critical design constitutes a lens through which researchers and futurists interrogate (im)possible scenarios. Artifacts produced in this way may provide insights by providing a provocative contrast with our own present society. However, speculative design struggles to reach and engage a broad audience. A transdisciplinary dialogue with narrative and ludic approaches may bring speculative practices to wider publics. To argue for this connection, I examine the contributions of narration and pervasiveness in constructing speculative visions of alternative realities. I propose that a playful approach may elicit curiosity, free exploration and engagement with speculative design, thus supporting more distributed and effective experiences.
LINK
This is a critique of how designers deal with contending histories and multiple presents in design to speculate about socio-technical futures. The paper unpacks how embedded definitions and assumptions of temporality in current design tools contribute to coloniality in designed futures. As design practice becomes implicated in how oppression extends from physical systems to global digital platforms, our critique rejects the notion that it is only AI that needs fixing and it dissects the Futures Cone used in speculative design to make these issues visible. As an alternative, we offer a hauntological vocabulary to aid designers in reorienting their speculative tools and accommodating pluriversality in anticipatory futures. To illustrate the benefits of the proposed metaphors, we highlight examples of coloniality in digital spaces and emphasize the failure of speculative design to decolonize future imaginaries. Using points of reference from hauntology, those that engage with uncertain states of lingering or spectrality, and notions of nostalgia, absence, and anticipation, this paper contributes to rethinking the role that design tools play in colonizing future imaginaries, especially those pertaining to potentially disruptive technologies.
DOCUMENT
Boek van 22 Design lectoren, waaronder Karin van Beurden (Saxion, lectoraat Industrial Design)Onderzoekers bestuderen de wereld zoals die is. Ontwerpers willen de wereld veranderen. Applied design research is een vorm van praktijkgericht onderzoek waarin beide benaderingen worden geïntegreerd, om nieuwe kennis op te doen én om praktische oplossingen te ontwikkelen. Maar hoe doe je dat, aangezien ontwerpen en onderzoeken sterk verschillen en beantwoorden aan verschillende standaarden? Dit boek is geen receptenboek, maar het biedt wel een kijkje in de keuken van 22 lectoren aan diverse hogescholen. Ze passen applied design research toe op diverse gebieden, variërend van de gezondheidszorg tot aan retail. Elke bijdrage biedt een ander perspectief en demonstreert dat met illustratieve voorbeelden. Géén geeft een volledige uitleg, maar samen bieden ze een rijk beeld van wat applied design research is, hoe het toe te passen en wat je ervan kunt verwachten.Auteurs: Peter Joore, Guido Stompff, Jeroen van den Eijnde, Daan Andriessen, Karin van Beurden. Rens Brankaert, Anke Coumans, Tessa Cramer, Wander Eikelboom, Tomasz Jaskiewicz, Christine de Lille, Remko van der Lugt, Masi Mohammadi, Sebastian Olma, Anja Overdiek, Eke Rebergen, Perica Savanovic, Wina Smeenk, Aletta Smits, Peter Troxler, Koen van Turnhout, Job van ’t Veer, Eveline Wouters, Marieke Zielhuis, Antien Zuidberg.
MULTIFILE
Deciding what kind of smart cities do we, as a society, want is not only a political question but also a matter of envisioning possible futures. The speculative narratives that designers produce to support their imagination are called "Design Fictions." We share SUBMERGED, a cross-platform project that combines game design, interactive narrative, and urban exploration with the objective of empowering citizens to produce their design fictions. Following a "Research through Design" practice, we describe our process for creating SUBMERGED, we synthesize some critical insights from our experience, and we urgently call for a dialogue between semioticians and design researchers on these topics.
DOCUMENT
At the age of a failing economic system and undeniable evidence of the effects humankind has had over the planet, it is necessary to look for alternatives to the way we live locally. This article explores the use of designing narratives and metanarratives to co-create imaginaries serving as the needed alternatives. This research starts by considering the historical factors to understand how industrialisation and the loss of traditional practices created a culture of disconnection from Nature in the Girona area, but also looks at why people start now reconnecting with it. The analysis is the foundation for speculative design practices to co-create a new local narrative of connection and regeneration. The project adopted the Integrative Worldviews Framework and used paradoxes to create possible future worldviews based on historical factors and literature. Citizens participated in conversational future-visioning workshops to develop and evaluate their local imagery of the previously created worldviews. This conversation-based exercise evidenced the potential of paradoxes in destructive futures to create imaginaries of regeneration. These imaginaries merge and form future stories. From the future narratives, the practice created cultural artefacts embodying a new culture of connection based on storytelling, traditional jobs, and a mythological understanding of Nature. Finally, as observed at the end of the project, these artefacts allow citizens to adopt them as their culture and expand their current worldview.
DOCUMENT
Design en research zijn twee kennisgebieden met elk eigen standaarden, methoden en tradities. Applied Design Research betreft vormen van onderzoek waarbij ontwerpen een fundamenteel onderdeel vormt van het onderzoek. Het kan zich heugen op een groeiende belangstelling, ook buiten de wereld van design, maar wat is het precies? Het boek bevat een mozaïek van 22 artikelen van 25 lectoren en onderzoekers, die gezamenlijk een goed beeld geven, maar waarbij geen van de artikel het geheel overziet. Het toont een vorm van onderzoek die even praktijk- als toekomstgericht is. Het boek wordt ingeleid met een introductie die het boek ordent in 5 thema’s: (1) het vizier op de toekomst; (2) de drang om de wereld te verbeteren; (3) ontwerpen en onderzoeken mét anderen; (4) bruggen bouwen tussen disciplines; en (5) de opgave voor ADR.
DOCUMENT