Morele beinvloeding van sponsor en gesponsorde (en vice versa) bij sponsorovereenkomsten.
DOCUMENT
Sustainable consumption is interlinked with sustainable production. This chapter will introduce the closed-loop production, the circular economy, the steady state economy, and Cradle to Cradle (C2C) models of production. It will reflect on the key blockages to a meaningful sustainable production and how these could be overcome, particularly in the context of business education. The case study of the course for bachelor’s students within International Business Management Studies (IBMS) program at three Universities of Applied Science (vocational schools), and at Leiden University College in The Netherlands will be discussed. Student teams from these schools were given the assignment to make a business plan for a selected sponsor company in order to advise them how to make a transition from a linear to circular economy model. These case studies will illustrate the opportunities as well as potential pitfalls of the closed loop production models. The results of case studies’ analysis show that there was a mismatch between expectations of the sponsor companies and those of students on the one hand and a mismatch between theory and practice on the other hand. The former mismatch is explained by the fact that the sponsor companies have experienced a number of practical constraints when confronted with the need for the radical overhaul of established practices within the entire supply chain and students have rarely considered the financial viability of the "ideal scenarios" of linear-circular transitions. The latter mismatch applies to what students had learned about macro-economic theory and the application through micro-economic scenarios in small companies. https://www.springer.com/gp/book/9783319656076 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE
Bedrijven kunnen het niet meer maatschappelijk verantwoorden grote bedragen aan topsport uit te geven, de consument wordt steeds kritischer. Steeds meer kiezen bedrijven voor maatschappelijke sponsoring. Hierin wordt sport soms vergeten. Maar juist via sport kan ook een maatschappelijk verhaal worden neergezet. Onderzoek onder sponsorcases en expertinterviews gaven interessante inzichten binnen dit thema.
DOCUMENT
Studenten van diverse opleidingen ontwerpen en bouwen een klimaatvriendelijk huis, onder begeleiding van coaches, onderzoekers en met steun van een groot scala aan sponsors. Met dit huis doen ze mee aan de wereldwijde Solar Decathlon wedstrijd.Doel De bouw staat voor verschillende uitdagingen: er is woningnood, klimaatvriendelijk wonen wordt steeds belangrijker en de stikstofcrisis vraagt om innovatie van het bouwproces. Hogeschool Utrecht leidt toekomstige professionals op, die met een vernieuwende blik naar hun vakgebied kijken en oplossingen bedenken. In dit project onderzoeken studenten, onder begeleiding van coaches en onderzoekers en met hulp van partners uit de bouw- en installatiebranche het effect van vernieuwende bouw- en installatietechnieken, in een huis dat ze zelf ontworpen en gebouwd hebben. Resultaten Het Celciushuis doet in april mee aan de finale van de Solar Decathlon-wedstrijd. Daarna krijgt het een plek in het Hoefkwartier in Amersfoort. Het Hoefkwartier is een kantorenwijk met onderwijsinstellingen, die de komende jaren transformeert tot een stadswijk waar wonen wordt gecombineerd met werken, leren en ontspannen. Het Celciushuis functioneert daar als een innovatiewerkplaats waar bewoners van het Hoefkwartier, bedrijven, studenten, onderzoekers kunnen leren, werken en onderzoeken. Looptijd 01 juli 2018 - 01 april 2021 Nieuws Aanpak Het studententeam van het Celciushuis heeft de regie over het project, en wordt daarin begeleid door docent-coaches van Hogeschool Utrecht en ondersteund door partnerbedrijven, met kennis en materialen. Het team bestaat niet alleen uit studenten van diverse HU-opleidingen, maar ook mbo-studenten zijn integraal onderdeel van het team. De inspanningen van studenten worden gematcht met de leerdoelen binnen hun studie, waardoor dit project onderdeel is van hun studie.Het team houdt zich voor de Solar Decathlon onder andere bezig met: Het ontwerp van het huis De constructie en bouw Een marktanalyse Een onderbouwing van de duurzaamheid (op gebied van levensduur, op gebied van milieu en op gebied van het opwekken en het verbruik van energie) De beleving van bewoners Het comfort en leefklimaat
Het huidige lectorenplatform ‘Voedsel, Voeding & Gezondheid’ draagt, in actieve verbinding met de Centers of Expertise (CoE’s) Groen en Healthy Ageing, op dit thema bij aan onderzoekagenda’s van de topsectoren Agri & Food, Tuinbouw & Uitgangsmaterialen, Life Sciences & Health. Dit lectorenplatform bundelt de krachten van meerdere kennisinstellingen om impact te genereren op het gebied van gezonde voeding. De in het begin gekozen insteek op ‘Voedsel’ en ‘Gezondheid’ is in de loop van de tijd verbreed naar ‘Voeding’. In de huidige platformperiode is verbinding gemaakt met lectoren en practoren die zich richten op voedsel/voeding/lifestyle. Dit willen we met deze aanvraag in de komende jaren bestendigen. Ook gaan we verdere verbindingen leggen zoals met het CoE Preventie in Zorg en Welzijn en andere lectorenplatformen. Gelegde contacten met universitaire groepen zullen gericht aangehaald worden. Het samenwerkingsplatform werkt aan het versterken en zichtbaar maken van de rol van het hbo in het toepasbaar maken van ontwikkelde kennis voor de behoefte van en voor burger/samenleving aan gezond en duurzaam eten. Met de focus op Voedselaanbod, Voedselvaardigheden en Voedselomgeving zet het platform met name in op KIA’s van de missies 'Landbouw, Water en Voedsel' en ''Gezondheid en Zorg'. Het samenwerkingsplatform wil in de komende periode inzetten op programma-ontwikkeling gericht op praktische toepassingen met impact op burger/samenleving. Momenteel krijgt dit o.a. zijn beslag door deelname in het coördinatieteam 'Roadmap Voeding, Gezondheid en Leefomgeving''. Het platform wil daarbij insteken op een schakelfunctie voor transfer en implementatie van kennis tussen en naar de regio’s (‘social twinning’). In te zetten hiervoor zijn o.a. leergemeenschappen voor kennis- implementatie/-valorisatie met consumenten, organisaties, bedrijven, mbo en hbo. Onderdeel daarvan zullen zijn door het platform te initiëren, regionaal te houden, ‘Voedsel/voeding/lifestyle”-hackatons met disseminatie in de vorm van een publieksevent. Eerdere inspanningen zoals tijdens de Floriade (Innofest-gesponsorde interacties met breed publiek) strekken tot voorbeeld.
Voor veel kinderen met een (ernstige en/of meervoudige) beperking is het niet eenvoudig om aan hun omgeving duidelijk te maken hoe ze zich voelen en wat ze zouden willen of nodig hebben. Ouders begrijpen de signalen van hun kinderen vaak als geen ander, maar zouden nog meer met hun kind willen communiceren. ln het project 'Praten kan ik niet..., maar communiceren wil ik wel!' is veel onderzoek gedaan naar de communicatieve ontwikkeling en het effect van het ondersteunen van de communicatie van kinderen met een beperking. Het blijkt dat er grote winst te halen valt door het inzetten van verschillende strategieën, technieken en communicatiehulpmiddelen. Te denken valt aan het inzetten van (vierhanden)gebaren, foto's, pictogrammen, film, voorwerpen, spraakknoppen of - computers en/of tablets, maar ook aan muziek, ritme, (samen) bewegen en inspelen op ervaringen. Helaas merken we in de praktijk dat ouders en therapeuten vaak niet (volledig) op de hoogte zijn van wat er allemaal mogelijk is of hoe het in te zetten bij hun kind. Daarnaast is er voor gezinnen én voor therapeuten vaak weinig tijd om hier actief aan te werken. Voor ouders die de behoefte hebben om hun kind nóg beter te kunnen begrijpen en de communicatiemogelijkheden uit te willen breiden, is tijdens het project 'Praten kan ik niet..., maar communiceren wil ik wel' vanuit de Fontys Paramedische Hogeschool in samenwerking met Stichting Wigwam in 2014 gestart met de organisatie van unieke communicatieweekenden. Dat deze communicatieweekenden voldoen aan vragen en de behoefte van ouders blijkt wel uit de evaluatie ervan en de vraag vanuit meerdere ouderverenigingen, maar ook vanuit therapeuten, om deze communicatieweekenden te blijven organiseren. Om deze weekenden te kunnen organiseren is met name geld nodig om de locaties te huren. De locaties moeten immers geschikt zijn voor overnachting en activiteitenprogramma's voor gezinnen met kinderen met beperkingen. De hogeschool en de in het project deelnemende partners beschikken niet over gebruiksrecht van een dusdanige locatie. Kosten die ouders in rekening kunnen brengen bij de zorgverzekeraar vallen buiten de begroting van deze weekenden. Er is dus sprake van een tegemoetkoming in de overige verblijfkosten. Zonder deze tegemoetkoming zouden de kosten op basis van hun financiële draagkracht voor sommige ouders te hoog zijn, waardoor zij niet zouden kunnen participeren. De subsidie biedt mogelijkheid om geïnteresseerde ouders te laten participeren. Door het organiseren van deze gesubsidieerde weekenden hopen wij voldoende basis te creëren op grond waarvan wij in de toekomst andere sponsoren bereid zullen vinden de accommodatiekosten voor hun rekening te nemen, ten einde een duurzame organisatie op te zetten. Weekenden worden georganiseerd met eigen bijdragen van verschillende partijen. Fontys medewerkers zullen de helft van hun uren als vrijwilliger werken (cofinanciering). Studenten zullen als vrijwilliger participeren. Daarnaast zullen de gezinnen betalen voor hun eigen verblijfs- en cateringkosten. Zo hanteert Stichting Wigwam een gereduceerd tarief. Deelnemende partijen hebben geen winstoogmerk.