In de loop van de vorige eeuw is de sportwereld ingrijpend veranderd. Vaneen lokale liefhebberij van enkele welgestelden groeide sport uit tot eensteeds commerciëler georganiseerde en wereldwijd verspreidevrijetijdsindustrie. In het verlengde hiervan nam de maatschappelijke ensociaal-economische impact van het verschijnsel sport zienderogen toe.Alleen al in ons land waren er anno 2007 ruim 118.000 fte betaalde en zo’nanderhalf miljoen vrijwillige werkers actief in de bedrijfstak sport. Rondomhet faciliteren van sportbeoefening en de productie en marketing vansportgerelateerde producten en diensten verrichtte een groeiend aantalondernemers, beleidsfunctionarissen en leidinggevende managersprofessioneel werk. Onder de noemer sportmanagement ontwikkelde zichde afgelopen decennia in het veranderende sportlandschap langzaam maarzeker een nieuw beroepsdomein.Binnen het domein sportmanagement zijn in deze studie op basis vanliteratuuronderzoek vier soorten beroepspraktijken onderscheiden: twee opAnglo-Amerikaanse en twee op Rijnlands-Europese leest geschoeidemanagementpraktijken. In die praktijken creëren verschillende sportorganisatieswaarde voor uiteenlopende belanghebbenden. Van eengemeenschappelijke beroepsidentiteit is vooralsnog geen sprake.
DOCUMENT
In de sport vinden we het erkennen van ongelijkheid in prestaties en het selecteren van talent de normaalste zaak van de wereld. Als het gaat om het erkennen van verschillen en selectie gerelateerd aan de (toekomstige) beroepsuitoefening dan is dit minder vanzelfsprekend. We kennen allemaal voorbeelden van collega’s en medestudenten die in de manier waarop ze hun beroep uitoefenen ‘er duidelijk bovenuit steken’. We hebben in Nederland (buiten de sport) traditioneel echter geen cultuur waarin we graag de aandacht vestigen op verschillen tussen collega’s en zeker niet op ‘de besten’. We staan dan ook bekend als een egalitair landje. We zijn allemaal gelijk, toch? Toch is er in het hbo de laatste jaren steeds meer aandacht voor talentontwikkeling en excellente beroepsprestaties. In dit artikel doen we verslag van een onderzoek naar de excellente professionaliteit van sportprofessionals. Centrale vraag: wat kenmerkt excellente sportprofessionals in de ogen van collega’s en leidinggevenden?
DOCUMENT
De laatste decennia laten een spectaculaire groei zien in deelname aan en belangstelling voor sport. Parallel hieraan zijn grote veranderingen zichtbaar in de organisatorische infrastructuur van de sport: de opmars van een veelzijdig commercieel sportaanbod, nieuwe non-profit initiatieven en een groeiende betrokkenheid van de overheid. Niet alleen de verandering, maar ook de continuïteit is opmerkelijk. Want nog altijd is de traditionele voor-en-door-leden-sportvereniging een dominante factor in de sportwereld. Het nieuwe en zich vernieuwende sportaanbod vormen het aandachtsgebied van het lectoraat Sportbusiness Development en staan centraal in deze Openbare Les.
DOCUMENT