Green data centres are the talk of the day. But who in fact is involved in developing green data centres? What is their contribution? And what does this contribution constitute in practical terms? This article states which stakeholders are involved in green data centres in the Netherlands, what their involvement is and what effect their involvement has. The article starts by giving the definitions for sustainability and by determining the stakeholders and their possibilities in this field. Next, we examine the actual impact of each stakeholder for arriving at greener data centres. This leads to a number of conclusions for achieving a larger degree of sustainability.
Op 27 januari 2006 is dr. Michiel Scheffer geïnstalleerd als lector Fashion Materials Design bij Saxion in Enschede. Het lectoraat en de bijbehorende kenniskring is gericht op het versterken van de wisselwerking tussen creativiteit, technologie en economie op het gebied van mode en textiel. Deze wisselwerking moet sterker tot uiting komen in het onderwijs en dient ook in samenwerking met het bedrijfsleven tot uiting te komen in een onderzoeksprogramma. Het lectoraat is ondergebracht bij de opleiding Fashion en Textiel Management binnen de Academie voor Kunst en Toegepaste Techniek in Enschede. Dr. Michiel Scheffer is economisch geograaf en is al vijftien jaar actief in de Europese kleding en textielbranche als onderzoeker, consultant en branchemanager. Dit boek bevat de tekst van de lectorale rede van Michiel Scheffer.
MULTIFILE
Whereas blended learning can deliver several benefits to students in highereducation, their achievement depends on how exactly it is designed. A participatorydesign is recommendable to try to meet the needs of all stakeholders. ThePersuasive System Design-model can be used to motivate students during theonline part of the course. In the design there has to be an optimal blend betweenthe different parts of the course. A participatory design is used to design ablended learning course of autobiographical reflection for second year socialwork students. The blended course was developed in six meetings with aworking group, including all stakeholders (students, teachers, instructional designers,educational experts and professionals). Almost all techniques of the firstthree categories of the PSD-model were used in the design of the blended course.None of the techniques of the fourth category ‘Social Support’ of the PSD-modelwere used, mostly because they touch on the personal process of autobiographicalreflection. It was considered helpful for teachers to have a protocol thatassists them in blending the different parts and this in turn could stimulatestudents to be engaged in the different parts of the blended learning course. Inthis study, we found that the participatory design approach may lead to anengaging blended learning course that encourages the use of persuasive technologywith an optimal focus on content, target group, context and ethical aspectsof the blended course. We suggest adding a new fifth category ‘Blended LearningSupport’.What do you want to do ?New mail
MULTIFILE
IC-verpleegkundigen van het Radboudumc, Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede en Rijnstate Arnhem hebben het lectoraat Acute Intensieve Zorg van de HAN gevraagd met hen een project te starten om familieparticipatie in de basiszorg vorm te geven. Het ontbreekt verpleegkundigen aan handvatten en ondersteunende tools hoe ze familie hierbij kunnen betrekken. Daar moet dit project een antwoord op geven. Het doel is te komen tot een werkwijze en tools die voor IC-verpleegkundigen en naasten ondersteunend zijn voor het betrekken van naasten bij de basiszorg voor de IC-patiënt en het praktisch handelen te verbeteren. In dit project wordt ontwerpgericht onderzoek toegepast om gedurende het onderzoekstraject met IC-professionals en naasten een geschikte tool en werkwijze te onderzoeken, zo nodig te ontwikkelen en deze te pilottesten op toepasbaarheid. Deelvraag 1 omvat een diagnosticerend deel met een kwalitatief explorerende studie. Deze fase bestaat uit focusgroepinterviews met professionals en individuele interviews met ex-IC-patiënten en hun naasten. Deelvraag 2 omvat een ontwerp-/ontwikkelgericht deel en is gericht is op “het ondersteunen van het professioneel handelen in kennisintensieve beroepen”. Het ontwerpgerichte deel bestaat uit het opstellen van ontwerpcriteria, een literatuurstudie naar beschikbare tools, ontwerpen van werkwijze en tools, testen van de werkwijze en tools, evalueren en zo nodig bijstellen van de werkwijze en tools. Deelvraag 3 omvat de testfase met voorlichting en scholing, het (pilot-)testen van de werkwijze en tools, analyse van de testresultaten, vragenlijstonderzoek en een focusgroepinterview. Dit project wordt gestart met consortiumpartners (HAN en 3 ziekenhuizen). Als niet-consortiumpartners zijn ervaringsdeskundigen (via Stichting Family and Patient Centered Intensive Care), professionals uit andere instellingen (Santeonziekenhuizen en het Reinier de Graaf Gasthuis), beroepsvereniging V&VN IC, en kennispartner IQ Healthcare betrokken. De ontwikkelde kennis en producten zullen via alle partners en hun netwerken verder worden verspreid om toepassing van familieparticipatie in de basiszorg aan IC-patiënten te vergroten.