The experiences of beginning and experienced teachers in parent teacher contact Beginning teachers struggle during their first years, which is shown in the number of beginning teachers that leave the profession. 25 percent leaves within five years. This is worrying, as there is a lack of teachers. Beginning teachers experience multiple problems, such as high workload. Which is largely caused by parent teacher contact. In this study, the relation between the amount of work experience in primary education, and the positive or negative experiences with parent teacher contact is studied. Interviews with primary school teachers from six elementary schools in the Northern part of the Netherlands are conducted by the method of storytelling, which is a form of narrative inquiry. Ten beginning teachers and ten experienced teachers were selected. Through these interviews, multiple stories were found, which were coded inductively and deductively. Content analysis showed some differences between beginning and experienced teachers. Beginning teachers seem to feel more insecure than experienced teachers, caused by their lack of experience and having no children themselves. Thereby, beginning teachers feel less appreciated by parents than experienced teachers do. However, similarities between beginning and experienced teachers are many times as large as the differences. Beginning and experienced teachers have the same ideas about cooperating with parents. Both see a decrease of teacher authority and an increase of critical parent attitude. Both experience many support of their colleagues or coach at work.
Ik ben niet muzikaal', zeggen veel startende pabostudenten. Dat klinkttamelijk negatief, hoe kan dat omgevormd worden tot een positievermuzikaal zelfbeeld? Wie is de pabostudent muzikaal gezien en hoe kan hijdaarin groeien?
De hoofdstad kampt met een groeiend lerarentekort. Dat komt vooral doordat er te weinig betaalbare woningen zijn, aldus Adriaan Rottenberg, Hafid Ballafkih en Joop Zinsmeister. In een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam pleiten zij voor een integrale woonwerkvisie.
MULTIFILE
Hoogbegaafde leerlingen hebben bijzondere talenten ten aanzien van 21-eeuwse vaardigheden als creatief en kritisch denken, zelfregulerend leren en probleemoplossend werken. Het wordt algemeen aangenomen dat hoogbegaafde leerlingen dan ook een bijdrage kunnen leveren aan onze (toekomstige) maatschappij, omdat zij – dankzij hun capaciteiten – kunnen voorzien in de toenemende vraag om flexibele, innovatieve werknemers met een brede blik en aanpassingsvermogen. Om dit ontwikkelpotentieel te benutten, moeten leerlingen echter wel worden uitgedaagd. Dit vraagt, naast cognitieve uitdaging, om aandacht voor de persoonsvorming zodat wordt voorkomen dat leerlingen (onbewust) gaan onderpresteren, faalangst of gedragsproblemen gaan ontwikkelen – omdat zij niet worden begrepen. In dit project worden twee innovatieve, digitale tools ontwikkeld om tegemoet te komen aan de behoeften van deze leerlingen en uitgezet onder startende, zittende en ervaren leerkrachten om zo de in potentie aanwezige 21-eeuwse vaardigheden te stimuleren. Het betreft: 1) een interactieve matrix die kan worden gebruikt om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen ten aanzien van de persoonsvorming, en 2) een digitale QuickScan die middels een automatische zelfrapportage aangeeft waar de ontwikkelkansen van leerkrachten liggen. In de aanvraag staat het concretiseren en digitaal ontwikkelen van deze producten voorgesteld (maart 2018 – maart 2019), welke via drie rondes van meetups door olievlekwerving worden verspreid in het werkveld. Deze tools kunnen worden ingezet door leerkrachten om leeromgevingen zo in te richten binnen het basisonderwijs, zodat hoogbegaafde leerlingen de genoemde 21-eeuwse vaardigheden (verder) ontwikkelen.