Deze inventarisatie is uitgevoerd als voorbereidend onderzoek naar de vraag: Wat voor lokale voedselinitiatieven zijn er in Groningen en wat hebben deze nodig om hun beoogde meerwaarde blijvend te kunnen realiseren en zichtbaar te maken?Deze inventarisatie op basis van literatuurstudie en interviews geeft:- een overzicht van bestaande voedselinitiatieven rond de stadsregio Groningen;- een beeld van de meerwaarde zoals die in de literatuur en vanuit de praktijk is aangegeven;- knelpunten waar lokale voedselinitiatieven mee te maken (kunnen) krijgen;- aanbevelingen voor toekomstige ontwikkeling van lokale voedselinitiatieven, zoals aangetroffen in literatuur en praktijk.
DOCUMENT
Deze publicatie beschrijft ervaringen met innnovatie in trajecten in de zorg en de bouw. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de theorie van Peter Senge die complexe veranderingen in systeemdenken beschrijft. Deze Duurzame SysteemInnovatie/aanpak (DSI-aanpak) wordt beschreven met theoretische aanknopingspunten: Transitiemanagement, Sustainability by Design en Eco-acupunctuur. het project is mogelijk gemaakt door subsidieregeling duurzaamheid van de Provincie Utrecht.
DOCUMENT
Infiltrating pavements are potentially effective climate adaptation measures to counteract arising challenges related to flooding and drought in urban areas. However, they are susceptible to clogging causing premature degradation. As part of the Dutch Delta Plan, Dutch municipalities were encouraged to put infiltrating pavements into practice. Disappointing experiences made a significant number of municipalities decide, however, to stop further implementation. A need existed to better understand how infiltrating pavements function in practice. Through 81 full-scale infiltration tests, we investigated the performance of infiltrating pavements in practice. Most pavements function well above Dutch and international standards. However, variation was found to be high. Infiltration rates decrease over time. Age alone, however, is not a sufficient explanatory factor. Other factors, such as environmental or system characteristics, are of influence here. Maintenance can play a major role in preserving/improving the performance of infiltrating pavements in practice. While our results provide the first indication of the functioning of infiltrating pavement in practice, only with multi-year measurements following a strict monitoring protocol can the longer-term effects of environmental factors and maintenance actually be determined, providing the basis for the development of an optimal maintenance schedule and associated cost–benefit assessments to the added value of this type of climate adaptation.
DOCUMENT