In the debate about smart cities, an alternative to a dominant top-down, tech-driven solutionist approach has arisen in examples of ‘civic hacking’. Hacking here refers to the playful, exploratory, collaborative and sometimes transgressive modes of operation found in various hacker cultures, this time constructively applied in the context of civics. It suggests a novel logic to organise urban society through social and digital media platforms, moving away from centralised urban planning towards a more inclusive process of city-making, creating new types of public spaces. This book takes this urban imaginary of a hackable city seriously, using hacking as a lens to explore examples of collaborative city-making enabled by digital media technologies. Five different perspectives are discussed. Hacking can be understood as (1) an ethos, a particular articulation of citizenship in the network era; (2) as a set of iterative and collaborative city-making practices, bringing out new roles and relations between citizens, (design) professionals and institutional actors; (3) a set of affordances of institutional structures that allow or discourage their appropriation; (4) a critical lens to bring in notions of democratic governance, power struggles and conflict of interests into the debate on collaborative city-making; and (5) a point of departure for action research. After a discussion of these themes, the various chapters in the book are briefly introduced. Taken together they contribute to a wider debate about practices of technology-enabled collaborative city-making, and the question how city hacking may mature from the tactical level of smart and often playful interventions to a strategic level of enduring impact.
As every new generation of civil aircraft creates more on-wing data and fleets gradually become more connected with the ground, an increased number of opportunities can be identified for more effective Maintenance, Repair and Overhaul (MRO) operations. Data are becoming a valuable asset for aircraft operators. Sensors measure and record thousands of parameters in increased sampling rates. However, data do not serve any purpose per se. It is the analysis that unleashes their value. Data analytics methods can be simple, making use of visualizations, or more complex, with the use of sophisticated statistics and Artificial Intelligence algorithms. Every problem needs to be approached with the most suitable and less complex method. In MRO operations, two major categories of on-wing data analytics problems can be identified. The first one requires the identification of patterns, which enable the classification and optimization of different maintenance and overhaul processes. The second category of problems requires the identification of rare events, such as the unexpected failure of parts. This cluster of problems relies on the detection of meaningful outliers in large data sets. Different Machine Learning methods can be suggested here, such as Isolation Forest and Logistic Regression. In general, the use of data analytics for maintenance or failure prediction is a scientific field with a great potentiality. Due to its complex nature, the opportunities for aviation Data Analytics in MRO operations are numerous. As MRO services focus increasingly in long term contracts, maintenance organizations with the right forecasting methods will have an advantage. Data accessibility and data quality are two key-factors. At the same time, numerous technical developments related to data transfer and data processing can be promising for the future.
Wie aan de slag wil als sociaal ondernemer of meer wil weten over sociaal ondernemerschap, vindt in Sociaal ondernemerschap: impact eerst een uitgebreide gids vol inzichten en praktische adviezen. Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste deel, ‘Impact eerst’, laat zien hoe sociaal ondernemerschap past binnen nieuw economisch denken en hoe het zich verhoudt tot andere concepten, zoals maatschappelijk verantwoord of duurzaam ondernemen. Heldere voorbeelden en gedetailleerde analyses tonen hoe sociale ondernemingen maatschappelijke problemen aanpakken. Tevens gaat het in op het begrip impact: wat betekent dit nu precies en hoe kun je impact creëren en meten?Het tweede deel, ‘Sociaal ondernemen in de praktijk’, biedt praktische richtlijnen voor het starten en organiseren van een sociale onderneming. Het bespreekt kenmerken en vaardigheden van sociaal ondernemers, het opzetten en organiseren van een sociale onderneming en het functioneren van het ecosysteem rond sociaal ondernemerschap.In het derde deel, ‘De toekomst van sociaal ondernemerschap’, staan tien kansen voor de toekomst centraal. Hierin geeft de auteur aan hoe je als sociaal ondernemer kunt bijdragen aan beter onderwijs, sociale inclusie en duurzaamheid. Het boek wordt gecompleteerd met een lijst met tips voor verder lezen, kijken en luisteren.Sociaal ondernemerschap: impact eerst is een waardevolle bron voor ondernemers, beleidsmakers, studenten en iedereen die geïnteresseerd is in ondernemen met een maatschappelijke missie. Het boek presenteert de inzichten en tools om positieve verandering te realiseren door middel van sociaal ondernemerschap.
MULTIFILE
Om een nieuwe economie te realiseren die zowel aardse grenzen respecteert als voorziet in menselijke behoeftes, is nieuw ondernemerschap nodig. Huidige vormen van eigenaarschap belemmeren pionierende ondernemers. Nieuwe vormen van eigenaarschap kunnen deze ondernemers helpen. Steward-Ownership (SO) lijkt hiervoor geschikt en wint bovendien aan populariteit in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat SOpositieve effecten heeft voor eigenaren en werknemers, het is echter nog niet bekend of SO ook daadwerkelijk helpt in het realiseren van de transitie naar een duurzame economie en wat de effecten zijn op andere stakeholders. Het doel van dit onderzoek is om uit te zoeken in welke mate en op welke manier bedrijven met SO een bedrage leveren aan de transitie naar de nieuwe economie. De onderzoeksvraag luidt: Welke inzichten levert het beschrijven en evalueren van de Common Good-thema’s bij een aantal SO-bedrijven op over de waarde van SO voor deze en andere MKB-bedrijven die overwegen om SO in te zetten als eigendomsvorm voor hun onderneming? We gebruiken daarvoor de Common Good Matrix (CGM),een gevalideerde methode om brede impact vast te stellen. In het onderzoek wordt samengewerkt met 3 MKB-praktijkpartners, te weten We are Stewards, Bord & Stift en NCR. Dit onderzoek is een verkennend onderzoek. Op basis van de uitkomsten zal een meerjarig onderzoeksproject worden opgesteld, om de betekenis van nieuwe vormen van eigenaarschap voor de nieuwe economie te onderzoeken.