Met de toenemende drukte in de stad neemt ook het autogebruik toe. Deze toename zorgt voor extra druk op de veiligheid en gezondheid voor mens en natuur. Om de negatieve impact van verkeer te mitigeren kan gekeken worden naar strengere eisen aan hinder en uitstoot. Met Smooth Traffic Management (STM) wordt gewerkt aan het verminderen van de negatieve verkeerseffecten rond ‘gevoelige locaties’ door bestuurders middels een navigatiesysteem een alternatieve, omgevingsbewuste route aan te bieden.
DOCUMENT
Deze voorlichtingspublicatie is tot stand gekomen in het kader van het project 'Het inrichten van de moderne laswerkplaats'. Dit was een gezamenlijk project van CNV BedrijvenBond, De Unie, FNV Bondgenoten, Metaalunie, NIL, PMP en Vereniging FMECWM, in afstemming met de Arbeidsinspectie en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en medegefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken.
DOCUMENT
Duurzame ontwikkeling staat hoog op lokale, nationale en internationale politieke agenda’s. Denk alleen al aan klimaatverandering, biodiversiteit, de stikstofcrisis, de gezondheidscrisis, de teloorgang van stilte en stiltegebieden en de ontwikkeling van de circulaire economie.Duurzame ontwikkeling bestaat nadrukkelijk uit aspecten op het gebied van milieu, mens en economie. Daarbij is het perspectief van de stakeholders in de sector, de bedrijven, overheden, omwonenden, klanten en belanghebbenden van groot belang.De gastvrijheidssector speelt hierin een dubbele rol: enerzijds creëren deze sector veel waarde uit natuurlijke hulpbronnen zoals juist de kwaliteit van natuur, biodiversiteit, landschap, stilte, schone lucht. Anderzijds speelt de sector een rol bij het ontstaan van klimaatverandering, stikstofoxiden, verlies van biodiversiteit en stilte.Het project beoogt voor bovenstaande problematiek een onderzoekagenda op te stellen. De onderzoekagenda geeft een systematisch overzicht van de problematiek, een vertaling naar de potentiële onderzoeksvragen en mogelijke resultaten.Partners: Hogeschool Zeeland (HZ), NHL/Stenden.
Sinds de Raad van State een streep heeft gezet door het huidige stikstofbeleid (Programma Aanpak Stikstof) is er paniek uitgebroken. Bouwprojecten zijn stil komen te liggen en de veehouderij ligt onder vuur. De procentuele bijdrage van de veehouderij wordt van relatief laag tot zeer hoog geschat, afhankelijk van de toegepaste rekenmethode. Hoe laag of hoog de bijdrage van de veehouderij ook is, feit blijft dat de veehouderij bijdraagt aan de uitstoot van ammoniak en stikstofoxide via mest. Om stikstof in mest te reduceren, en daarmee de uitstoot van ammoniak en stikstofoxide te verlagen, kunnen insecten waarschijnlijk een oplossing bieden. Larven van de zwarte soldaatvlieg kunnen zich ontwikkelen op mest. Voor groei en ontwikkeling hebben ze o.a. stikstof nodig. Door larven te laten groeien op mest gaat de hoeveelheid stikstof in mest omlaag en tevens zal het volume van de mest afnemen. In de voorgestelde samenwerking met een insectenkweker en onderzoeksinstituut willen we onderzoeken hoe larven zich kunnen ontwikkelen op verschillende soorten mest (kip, koe, varken) en welke dichtheid aan larven optimaal is om zoveel mogelijk stikstof te reduceren. De resultaten zullen gedeeld worden met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid en zijn een stap in de richting van een circulaire economie zoals geschetst door de minister Schouten.