Technische, economische en maatschappelijke aspecten van duurzame waterstof.Dit rapport is geschreven als achtergrondinformatie voor twee projecten waarbij de Hanzehogeschool Groningen betrokken is: de bouw van een waterstoftankstation in Groningen en deontwikkeling van een waterstofwoonwijk in Hoogeveen. Het waterstoftankstation is in november 2021 feestelijk geopend en de waterstofwijk is nog volop in ontwikkeling.Beide projecten dragen bij aan de realisatie van een klimaatneutrale toekomst. Nederland wil in 2050 klimaatneutraal is zijn, met andere woorden: er mag netto geen uitstoot meer zijn van broeikasgassen. Hierdoor wordt de opwarming van de aarde beperkt en worden ongewenste klimaatveranderingen voorkomen.Het rapport gaat over de rol die waterstof kan spelen in de transitie van fossiele energie naar duurzame energie.
Studenten en bedrijfsleven roepen het hoger onderwijs op duurzaamheid prominent in het curriculum op te nemen. Dit artikel is een verkenning van de raakvlakken tussen economie en duurzaamheid met als doel thema’s te benoemen die in het curriculum van de opleidingen bedrijfseconomie en accountancy aan bod zouden kunnen komen. Er wordt eerst stilgestaan bij een beschrijving van de op ons afkomende problemen zoals klimaatverandering, grondstoffenschaarste en verlies aan biodiversiteit. Vervolgens wordt geschetst voor welke uitdagingen het bedrijfsleven staat en worden ontwikkelingen geschetst op macro-, meso- en microniveau. Afsluitend volgen suggesties voor op te nemen thema’s in het curriculum van de bedrijfseconomische en accountancy opleiding, zoals bijvoorbeeld een verdieping in de bestudering van verdelingsmechanismen (markt versus overheid), verbreding van het kostenbegrip, strategisch risicomanagement dat rekening houdt met duurzaamheid, duurzaamheidsverslaggeving en ketenmanagement. Het tot stand brengen van een duurzame economie vraagt daarnaast om buiten bestaande denkkaders te treden.
Charging infrastructure in neighborhoods is essential for inhabitants who use electric vehicles. The development of public charging infrastructure can be complex because of its dependency on local grid conditions, the responsibility to prepare for anticipated fleet growth policies, and the implicit biases that may occur with the allocation of charging resources. How can accessible EV charging be ensured in the future, regardless of energy infrastructure and socio-economic status of the neighborhood? This study aims to represent the decision-making in the allocation of public charging infrastructure and ensure that various key issues are accounted for in the short-term and long-term decision making. The paper first identifies these issues, then describes the decision-making process, and all of these are summarized in a visual overview describing the short-term and long-term decision loop considering various key indicators. A case study area is identified by comparing locally available data sources in the City of Amsterdam for future simulation.
Possibly, the aviation sector’s decarbonization challenge (see Dutch knowledge key in international climate study for tourism | CELTH) has profound implications for the ability of aviation-de-pendent outbound tour operators to attract capital and with that their ability to maintain or trans-form their current business portfolio (understood here as the current product offers and approximate carbon footprints, business models, and ownership structures present in this economic do-main). Knowledge about these (possible) investment risks and their business and policy implications is lacking. This project therefore addresses this knowledge gap by means of the following research questions.1. What is the current business portfolio of Dutch outbound tour operators?a. To what extend do Dutch outbound tour operators depend on aviation in terms of product offer and turnover?b. What is the relative carbon footprint share of aviation-based products compared to the total outbound product offer and turnover of Dutch outbound tour operators?2. What are investment risks of this business portfolio as indicated by investors?a. How do investors evaluate investment risks in relation to climate change mitigation and de-carbonisation?b. What are investment risks of the business portfolio of Dutch outbound tour operators?c. What are the reflections on and implications of these investment risks from the perspective of policymakers and tour operators?